VEEN tavoittelee kansainvälistä kasvua 1,2 miljoonan euron joukkorahoituskierroksella

Ylitorniolainen juomavalmistaja VEEN hakee rahoitusta kansainväliselle kasvulle ensimmäisellä joukkorahoituskierroksellaan, joka alkaa 12.3.2019 osoitteessa www.invesdor.com.

Ylitorniolainen premium-juomavalmistaja VEEN aloittaa ensimmäisen maailmanlaajuisen joukkorahoituskierroksensa maaliskuussa 2019. VEEN tavoittelee 1,2 miljoonan euron rahoitusta 6,47–15,59 %:n omistusosuutta vastaan. Kierrosta voisikin luonnehtia minilistautumiseksi.

VEEN toteuttaa kierroksen nykyaikaisella ja uniikilla lähestymistavalla: yritys käyttää Helsingissä toimivan Invesdorin (www.invesdor.com) verkkoalustaa tarkoituksenaan kerätä rahoitusta niin yksityishenkilöiltä kuin institutionaalisilta sijoittajiltakin. Rahoituskierros avataan 12.3. ja se on sijoittajien saatavilla ympäri maailman 11.4.2019 asti.

Markkinoilla on kasvavaa kysyntää luonnonmukaisille elintarvikkeille, joiden tuotepakkauksissa on huomioitu ympäristövastuu. Tämän ansiosta VEEN on kasvanut ennennäkemättömän nopeasti niin Suomessa Nordic Mixers -tuoteperheensä myötä kuin kansainvälisesti esimerkiksi Intian ja Lähi-idän markkinoilla.

VEEN Waters Finland on yksinoikeudella Hartwallin premium-miksereiden toimittaja: Nordic Mixers -tuotteita myydään yli 500 baarissa, ravintolassa ja Alkon liikkeissä eri puolilla Suomea. Yrityksen portfoliostrategia on sekä innovatiivinen että suunnittelulähtöinen. VEEN Ayurveda -tuoteperhe on hakenut innoitusta VEENin suurimmasta vientimarkkinasta Intiasta, ja sen avulla liiketoimintaa viedään kohti jälleenmyyntikanavia. Yrityksen valuaatioarvo on 6,5 miljoonaa euroa, ja arvion mukaan se saavuttaa noin 3,2 miljoonan euron liikevaihdon tänä vuonna.

Vuonna 2007 perustettu VEEN työllistää 54 henkeä 6 maassa. Yrityksellä on tehokas myynti- ja jakeluverkosto 16 maassa sekä 20 tuotteen portfolio. Vain reilussa kymmenessä vuodessa VEEN on luonut itselleen markkinaraon hankkimalla ainutlaatuisen valikoiman premium-asiakkuuksia 16 eri maasta hotelli-, ravintola- ja catering-alan (HORECA) kanavissa. Seuraavaksi yritys pyrkii pääsemään premium-myyntikanaviin.

VEENin toimitusjohtaja Aman Gupta hankki yrityksen enemmistöosakkuuden vuonna 2012. Tämän jälkeen hän on perustanut kokonaan omistetun tytäryhtiön Intiaan ja ostanut toisen kivennäisvesilähteen ja pullottamon Bhutanista. Brändiä on kehitetty useilla eri markkinoilla, joista kaikkein suurimmaksi on noussut Intia.

”Viime vuosina VEEN-brändi on kehittynyt ja vakiintunut erittäin vahvasti. Lisäksi meillä on edessämme valtava kasvumahdollisuus Intian niemimaalla ja Lähi-idässä. Kasvumme kiihdyttämiseksi tavoittelemme lisärahoitusta sijoittajilta, jotka haluavat hyötyä brändin globaalista kasvusta”, Gupta sanoo.

Yksi heistä on intialaisen muotijätti BIBAn toimitusjohtaja Siddharth Bindra, joka on jo tullut mukaan yhdeksi joukkorahoituskierroksen ensimmäisistä sijoittajista. Bindra kertoo päätöksestään sijoittaa VEENiin: ”Luonnonmukaisten elintarvikkeiden tuotekategoria muuttuu ja kasvaa nopeasti niin Intiassa kuin muuallakin maailmassa. VEEN on vakiinnuttanut asemansa tämän osa-alueen laadukkaana premium-toimijana. Brändin Suomen Lappiin ja napapiirille ulottuvat juuret, ainutlaatuinen portfolio ja eteneminen jälleenmyyntikanaviin valoivat luottamusta sen liiketoimintamalliin. Uskon mallin olevan vahvasti skaalautuva ja tarjoavan hyvän tuoton sijoitukselle.”

VEEN aikoo kasvattaa liiketoimintaansa, parantaa kannattavuuttansa ja kehittää toimintaansa niin, että mahdollinen lisärahoituskierros järjestettäisiin noin vuonna 2021. ”Me uskomme, että suomalainen premium-brändi, HORECA- ja jälleenmyyntikanaviin painottuva strategia sekä liiketoiminnan laajentaminen Intian niemimaalle ovat yhdessä erittäin houkutteleva sijoitus- tai ostokohde elintarvikealan toimijalle, joka haluaa monipuolistaa portfoliotaan ja jakeluaan tulevaisuudessa”, VEENin toimitusjohtaja Gupta sanoo.

VEEN tarjoaa osakkeitaan 8,56 euron kappalehintaan minimisijoituksen ollessa 50 osaketta eli 428 €. Näin halutaan varmistaa, että myös piensijoittajilla on mahdollisuus osallistua. Sijoitusalustan osoite on https://www.invesdor.com/.

Tietoa Veenistä

Suomessa vuonna 2007 perustettu VEEN valmistaa ainutlaatuisia pullovesituotteita puhtaasta lähdevedestä. Pakkaukset ovat kierrätettäviä lasipulloja. VEEN on lähtöisin Lapin erämaasta, josta yritys löysi ensimmäisen lähteensä ja maailman puhtaimman veden. Vuonna 2014 yritys löysi brändin toisen kotipaikan: luontaisen kivennäisvesilähteen Bhutanin kuningaskunnasta Himalajalla. Brändin tuotteita myydään 17 maassa Euroopassa, Lähi-idässä ja Aasiassa, muun muassa Intiassa ja Kiinassa. Valikoimaan kuuluu premium-lähdevesi- ja kivennäisvesituotteita, lähdevesipohjainen Nordic Mixers -mikserituoteperhe sekä wellness-tuoteperheet Ayurveda Water ja Ayurveda Super Shot.

Lisätietoja on osoitteessa www.veenwaters.com

LISÄTIETOJA ANTAVAT:

Aman Gupta | aman.gupta@veenwaters.com | +49 8158 9071133

Luka Fabris | luka.fabris@veenwaters.com | +358 50 349 5026

Invesdor lyhyesti

Invesdor on Helsingissä vuonna 2012 perustettu finanssiteknologiayritys (fintech). Se ylläpitää verkossa toimivaa sijoitusalustaa, jolla kunnianhimoiset eurooppalaiset kasvuyritykset ja kansainväliset sijoittajat kohtaavat. Invesdorin kautta on sijoitettu yli 67 miljoonaa euroa ja järjestetty yli 140 onnistunutta rahoituskierrosta. Invesdorin asiakkaisiin lukeutuu sekä pörssilistaamattomia että -listattuja yhtiöitä Suomesta, Ruotsista, Isosta-Britanniasta, Norjasta ja Tanskasta sekä sijoittajia yli 80 maasta. Invesdorilla on toimistot Helsingissä ja Tukholmassa.

LISÄTIETOJA:

Riikka Koskenohi | riikka.koskenohi@invesdor.com | +358(0)20-735-2590