• IQM/

IQM laajentuu Yhdysvaltoihin ja julkistaa kumppanuuden UC Berkeleyn kanssa kvanttisuorittimien kehittämiseksi

Report this content
  • IQM käynnistää toiminnot Yhdysvalloissa edistääkseen kvanttikoulutusta ja -tutkimusta sekä yhteistyötä suurteholaskennan palvelutoimittajien kanssa
  • Ensimmäisenä konkreettisena askeleena IQM on solminut kumppanuussopimuksen Kalifornian yliopiston Berkeleyn (UC Berkeley) kanssa suprajohtavien kvanttiprosessorien kehittämisestä

Kalifornia, Yhdysvallat, Espoo, Suomi, 14. joulukuuta 2023 – IQM Quantum Computers (IQM), maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja, on tänään julkistanut laajentumisensa Yhdysvaltojen markkinoille. Yhtiö on solminut kvantti-informaatiotieteestä strategisen kumppanuussopimuksen Kalifornian yliopiston Berkeleyn (UC Berkeley) kanssa seuraavan sukupolven suprajohtavien kvanttiprosessoreiden kehittämiseksi.

Laajentuminen perustuu IQM:n pitkän aikavälin strategiaan edistää kvanttialan koulutusta ja tutkimusta sekä tehdä yhteistyötä suurteholaskennan palveluntarjoajien kanssa eri puolilla Yhdysvaltoja läpimurtoteknologiansa kaupallistamiseksi.

Yhdysvaltoihin laajentuminen tarjoaa IQM:lle myös runsaasti mahdollisuuksia integroitua kvanttitutkimuksen organisaatioiden kanssa. "Pitkällä aikavälillä tavoitteemme on saavuttaa vahva jalansija Yhdysvaltojen markkinoilla ainutlaatuisten teknisten kyvykkyyksiemme ansiosta”, sanoi tohtori Juha Vartiainen, IQM Quantum Computersin globaalien toimintojen johtaja ja yksi perustajista.

IQM julkisti äskettäin lippulaivatuotteensa IQM Radiancen ja koulutustuotteensa IQM Sparkin. ”Laajentuminen on todella suuri paukku IQM:lle ja sen käynnistäminen yhdessä UC Berkeleyn kanssa vastaa täsmälleen omaa päämääräämme. Haluamme ajaa kvanttiteknologian demokratisoimista ja auttaa amerikkalaisia koulutusmarkkinoita vastaamaan polttavaan ongelmaan, kvanttiosaajien puutteeseen”, lisäsi Vartiainen.

Kumppanuus UC Berkeleyn kanssa

IQM:n ja UC Berkeleyn kumppanuudessa kehitetään seuraavan sukupolven kehittyneitä suprajohtavia kvanttiprosessoreita. IQM:n ja UC Berkeleyn tiimit valmistavat 3D-integroituja versioita uudentyyppisistä kvanttiprosessoreista, joilla on korkea kvanttikoherenssi ja minimaalisen vähän ei-toivottuja ristikkäisiä signaaleja. Molemmilla tiimeillä on laaja kokemus kvanttilaitteistojen suunnittelusta, mallinnuksesta ja valmistuksesta.

Puhuessaan kumppanuudesta tänään kvanttialan johtavan katto-organisaation Quantum Economic Development Consortiumin (QED-C) täysistunnossa Palo Altossa Kaliforniassa Irfan Siddiqi, UC Berkeleyn professori ja fysiikan osaston puheenjohtaja sanoi: “Osallistumme innolla uudenlaiseen yhteistyöhön, jossa voimme viedä ideoita tieteestä kaupalliseen laitteistoon paikan päällä avoimessa yhteistoiminnan ympäristössä. Tämä epäilemättä kiihdyttää kehitystä kohti todella mullistavia kvanttilaskennan saavutuksia.”

Christopher Spitzer, Lawrence Berkeley National Laboratoryn kvanttitutkimuksen ohjelmajohtaja, lisäsi, että “tämä on esimerkki siitä, mitä voidaan saada aikaan Berkeleyn innovatiivisen kumppanuusmallin avulla. Kun hyödynnämme toisiaan täydentäviä kvanttiekosysteemin vahvuuksia, voimme saavuttaa tuloksia, jotka eivät ole aiemmin olleet mahdollisia.

IQM:n laajentuminen Yhdysvaltoihin ja kumppanuus Berkeleyn kanssa ovat ensimmäisiä ilmentymiä Suomen ja Yhdysvaltojen hallitusten julkilausumasta, jonka mukaan maat tekevät yhteistyötä kvantti-informaatiotieteessä ja -teknologiassa 6G-teknologian ohella.

“Olemme innoissamme viitoittamassa tietä ja viemässä käytäntöön tämän Suomen ja Yhdysvaltojen erityissuhteen, joka mahdollistaa uusien toimijoiden tulon markkinoille molempien hallitusten tuella”, Vartiainen sanoi.

Lisäksi kumppanuus UC Berkeleyn kanssa osoittaa, miten IQM erottautuu avoimuudellaan ja läheisellä yhteistyöllä, joka sallii asiakkaille laajan pääsyn sen teknologiaan.

”Uskomme vakaasti, että kvanttiteknologian läpimurrolle läheiset kumppanuudet ovat ratkaisevia. Aloitamme laajentumisen koulutus- ja tutkimusorganisaatioiden kanssa, ja seuraava askeleemme tulee olemaan kumppanoituminen suurteholaskennan palveluntarjoajien kanssa, mikä tuo kvanttitietokoneemme laajempien markkinoiden saataville. Tämä lähestymistapa poikkeaa tuntuvasti muista toimijoista markkinoilla,” Vartiainen sanoo.

IQM Quantum Computers:
IQM on maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja. IQM tarjoaa supertietokonekeskuksille ja tutkimuslaboratorioille niiden omissa palvelinympäristössä toimivia kvanttitietokoneita, joiden laitteistoon asiakkaat saavat täyden pääsyn. Teollisia asiakkaita IQM vie kohti kvanttihyötyä ainutlaatuisella sovelluskohtaisella, yhteissuunnittelun periaatteita noudattavalla mallilla. IQM:n kaupallisiin kvanttitietokoneisiin kuuluu Suomen ensimmäinen kaupallinen viidenkymmenen kubitin kvanttitietokone VTT:lle sekä IQM-vetoisen Q-Exa-konsortion HPC-kvanttikiihdytin Saksaan. IQM:n prosessoreja tullaan käyttämään myös Espanjan ensimmäisessä kvanttikiihdyttimessä. IQM:llä on yli 280 työntekijää toimipisteissään Espoossa, Madridissa, Münchenissä, Pariisissa ja Singaporessa.

Lisätietoja antaa
Sylwia Barthel de Weydenthal, Head of Marketing and Communications