• IQM/

IQM Quantum Computers edistää NVIDIAn kanssa kvanttilaskennan ja perinteisen laskennan yhdistäviä sovelluksia

Report this content

Yhteistyön ansiosta käyttäjät pystyvät hyödyntämään IQM:n kvanttilaskentayksiköitä ohjelmoimaan perinteisen laskennan ja kvanttilaskennan yhdistäviä sovelluksia avoimen lähdekoodin NVIDIA CUDA Quantum -alustalla.

IQM Quantum Computers (IQM), maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja, on julkistanut NVIDIAn kanssa yhteistyön edistääkseen kvanttilaskennan ja perinteisen laskennan yhdistäviä sovelluksia avoimen lähdekoodin NVIDIA CUDA Quantum -alustalla, joka mahdollistaa kvanttilaskentayksiköiden integroinnin ja ohjelmoinnin samassa järjestelmässä.

Osana yhteistyötä IQM:n kvanttilaskentayksiköiden käyttäjät yrityksissä ja tutkimuslaitoksissa voivat ohjelmoida ja kehittää NVIDIA CUDA Quantumilla seuraavan sukupolven sovelluksia kvanttilaskennan ja perinteisen laskennan hybridinä.

Yhteistyön tavoitteena on kiihdyttää kvanttilaskennan kehitystä ja hyödyntämistä erilaisissa sovelluksissa ja edistää innovaatioita, yhteistyötä ja mahdollisia läpimurtoja tieteessä ja liiketoiminnassa.

Johtavat laitokset, kuten Tieteen tietotekniikan keskus CSC ja Teknologian tutkimuskeskus VTT, aikovat hyödyntää CUDA Quantumia VTT:n viiden kubitin kvanttitietokoneella, joka on kehitetty IQM:n ja VTT:n innovaatiokumppanuuden tuloksena.

IQM:n visiona on tuoda kvanttijärjestelmien ja perinteisten järjestelmien integraatio välittömästi tutkijoiden ja asiantuntijoiden saataville. Tulevaisuutta on kvanttilaskennan kiihdyttämä superlaskenta: Yhdessä toimivat kvanttitietokoneet ja supertietokoneet ratkaisevat tärkeimpiä ongelmia, mukaan lukien koneoppiminen, kyberturvallisuus sekä lääke- ja kemikaalitutkimus.

“Yhteistyö NVIDIAn kanssa on strateginen askel, joka auttaa kiihdyttämään potentiaalisten käyttötapausten kehitystä. Se tarjoaa uusille ja olemassa oleville käyttäjille mahdollisuuden käyttää NVIDIAn huippuluokan ohjelmistoalustaa ja tutkia kvanttilaitteillamme kvanttiratkaisujen käyttöä sovelluksissa. Jatkamme parhaiden työkalujen tarjoamista käyttäjillemme lisätäksemme kvanttilaskennan hyödyntämistä”, sanoi IQM:n strategisten kumppanuuksien johtaja, tohtori Peter Eder SC Conference 2023 -tapahtumassa Denverissä.

”Kvantti-integroidulla superlaskennalla on potentiaalia ratkaista suuren luokan haasteita lukuisilla tieteenaloilla”, sanoi NVIDIAn suurteho- ja kvanttilaskennan johtaja Tim Costa.

”NVIDIAn ja IQM:n yhteistyön ansiosta tutkijat voivat edistää huipputasolla kvantteihin ja näytönohjainsuorittimiin perustuvan superlaskennan yhdistämistä, mikä avaa oven lukemattomille läpimurroille.”

IQM Quantum Computers:

IQM on maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja. IQM tarjoaa supertietokonekeskuksille ja tutkimuslaboratorioille niiden omissa palvelinympäristössä toimivia kvanttitietokoneita, joiden laitteistoon asiakkaat saavat täyden pääsyn. Teollisia asiakkaita IQM vie kohti kvanttihyötyä ainutlaatuisella sovelluskohtaisella, yhteissuunnittelun periaatteita noudattavalla mallilla. IQM:n kaupallisiin kvanttitietokoneisiin kuuluu Suomen ensimmäinen kaupallinen viidenkymmenen kubitin kvanttitietokone VTT:lle sekä IQM-vetoisen Q-Exa-konsortion HPC-kvanttikiihdytin Saksaan. IQM:n prosessoreja tullaan käyttämään myös Espanjan ensimmäisessä kvanttikiihdyttimessä. IQM:llä on yli 280 työntekijää toimipisteissään Espoossa, Madridissa, Münchenissä, Pariisissa ja Singaporessa.

Lisätietoja antaa
Sylwia Barthel de Weydenthal, Head of Marketing and Communications