• IQM/

IQM Quantum Computers julkisti IQM Resonancen: uusi pilvipalvelu tuo kvanttilaskennan käyttäjänsä luokse

Medialle 19.3.2024

• Pilvipalvelun kautta käyttäjä saa turvallisen ja helpon pääsyn IQM:n edistyneisiin kvanttijärjestelmiin ja kvanttisuoritinyksiköihin
  • Palvelu tukee kvanttialgoritmien kehittämistä, testausta ja vertailua
  • Kvanttitietokoneen voi palvelussa varata tunnin mittaisiksi sessioiksi tietylle kellonajalle ja viikonpäivälle

IQM Quantum Computers (IQM), maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja, on tänään julkistanut uuden pilvipalvelun, IQM Resonancen. Palvelu tarjoaa algoritmien kehittäjille ja tieteentekijöille saumattoman ja helpon pääsyn IQM:n edistyneisiin kvanttijärjestelmiin, joiden kautta käyttäjä voi suunnitella, kehittää, testata ja vertailla omia kvanttialgoritmejaan.

IQM Resonancessa käyttäjälle on tarjolla joukko vaihtoehtoisia kvanttiprosessoreita (QPU), joiden laskentaelementtien arkkitehtuuri ja kytkentä vaihtelevat. Erityisesti tarjolla on myös IQM:n korkealaatuiset säädettävät kytkimet. Pilvipalvelut tuotetaan kvanttitietokoneilla IQM:n datakeskuksissa Espoossa ja Münchenissä Saksassa.

Palvelumalli perustuu tunnin mittaisiin ajanvarauksiin. Käyttäjä voi tilata palvelun vuodeksi tai puoleksi vuodeksi siten, että kvanttitietokone on käytettävissä tiettynä kellonaikana ja tiettynä viikonpäivänä. Lisäksi palveluun kuuluu muun muassa suora asiakastuki, ilmaiset IQM Academy -oppimateriaalit sekä valmiit sovelluskirjastot.

Hyperion Researchin tutkimuksen mukaan 50 prosenttia kvanttilaskennan toimittajista arvioi, että pilvilaskenta on kvanttitietokoneiden ensisijainen käyttötapa vuoteen 2025 mennessä. Pilvipalveluntarjoajien osuuden arvioidaan muodostavan jo lähes puolet kvanttialan liikevaihdosta.

IQM Resonance –pilvipalvelun julkistus vahvistaa IQM:n tavoitetta tarjota tutkijoille välineitä ja tukea nousevalle sektorille.

”Palvelumme auttaa tutkijoita ottamaan hyödyt irti kvanttilaskennasta. Nopeuttaaksemme tätä kehitämme samanaikaisesti kahta eri kvanttitietokoneen arkkitehtuuria. Ensinnäkin skaalaamme perinteistä ruudukkomuotoista QPU-rakennetta käyttäviä kvanttitietokoneita. Toiseksi työstämme kvanttitietokoneita, jotka hyödyntävät pitkän kantaman korkealaatuisia säädettäviä kytkimiä ja uusia laskentaelementtejä, koska monet käytännön sovellukset vaativat huomattavasti tehokkaampaa laitteistoa”, sanoo Mikko Välimäki, IQM Quantum Computersin toinen toimitusjohtaja.

”Palvelu on nyt saatavilla laajalle joukolle käyttäjiä, ja sen ansiosta myös käyttäjien ymmärrys kvanttilaskennan mahdollisuuksista käytännön sovelluksissa syvenee. Erityisen potentiaalisia alueita ovat koneoppiminen, kyberturvallisuus, reittioptimointi, kvanttisensorisimulaatio, kemiallinen tutkimus ja uusien lääkkeiden kehitys”, lisää Max Haeberlein, IQM Quantum Computersin pilven ja palveluiden tuotepäällikkö.

Haeberlein kertoo, että IQM:n kvanttilaitteistot ovat erityisesti suunniteltuja Quantum Approximate Optimization -algoritmien (QAOA) virheenkorjaukseen.

”Monipuolisten ominaisuuksien ansiosta käyttäjät voivat ymmärtää ja hyödyntää kvanttilaskennan potentiaalia uusien algoritmien ja sovellusten kehittämisessä.”

IQM suunnittelee uusien innovatiivisten ominaisuuksien lisäämistä pilvipalveluunsa vuoden 2024 syksyyn mennessä. Tarkoituksena on entisestään parantaa käyttäjäkokemusta.

IQM Quantum Computers:

IQM on maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja. IQM tarjoaa supertietokonekeskuksille ja tutkimuslaboratorioille niiden omissa palvelinympäristössä toimivia kvanttitietokoneita, joiden laitteistoon asiakkaat saavat täyden pääsyn. Teollisten asiakkaidensa kanssa IQM rakentaa tietä kohti kvanttihyötyä ainutlaatuisella sovelluskohtaisella ja yhteissuunnitteluun perustuvalla toimintamallillaan. IQM on toimittanut kvanttitietokoneita muun muassa Suomeen, jossa ensimmäinen kaupallinen viidenkymmenen kubitin kvanttitietokone on käytössä VTT:n operoimana. Tämän lisäksi yrityksen koneita on Saksassa, jonne on toimitettu osana IQM-vetoista Q-Exa-konsortiota suurteholaskentakeskukseen integroitu kvanttitietokone. IQM:n prosessoreja tullaan käyttämään myös Espanjan ensimmäisessä kvanttikiihdyttimessä. IQM:llä on yli 290 työntekijää toimipisteissään Espoossa, Madridissa, Münchenissä, Pariisissa ja Singaporessa.

Lisätietoja medialle:

Sylwia Barthel de Weydenthal, Head of Marketing and Communications