• IQM/

IQM Quantum Computers siirtyy jaetun toimitusjohtajuuden malliin seuraavaa kasvuvaihetta varten

Report this content
  • IQM ottaa käyttöön jaetun toimitusjohtajuuden mallin: Jan Goetz vastaa ulkoisista suhteista ja rahoituksesta ja Mikko Välimäki kaupallisista toiminnoista.
  • Uusi johtajuusmalli on osa yhtiön seuraavaa kasvuvaihetta.

Espoo, 14. helmikuuta 2024 – IQM Quantum Computers, maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja, siirtyy tänään jaettuun kahden toimitusjohtajan malliin osana seuraavaa kasvuvaihettaan.

Aiempi ainoa toimitusjohtaja ja perustajaosakas Jan Goetz johtaa strategiaa, ulkoisia suhteita ja rahoitusta. Mikko Välimäki keskittyy yhtiön kaupallisiin toimintoihin. Yhdessä he huolehtivat yhtiön strategian toteuttamisesta. Sekä Goetz että Välimäki toimivat IQM:n Espoon pääkonttorista käsin.

Välimäki toimi IQM:n hallituksen puheenjohtajana, kun yhtiö perustettiin vuonna 2018. Vuoden 2019 ensimmäisen rahoituskierroksen jälkeen hän jatkoi yhtiön hallituksen jäsenenä osallistuen aktiivisesti päätöksentekoon ja toimintojen maailmanlaajuiseen skaalaamiseen.

”Uusi jaetun toimitusjohtajuuden malli vahvistaa merkittävästi johtamisen kyvykkyyksiämme. Johtoryhmämme jäsenten taidot täydentävät toisiaan, mikä tehostaa suorituskykyämme”, sanoo IQM:n hallituksen puheenjohtaja, Sierk Poetting.

”Luotamme hallituksessa siihen, että Goetz ja Välimäki vievät IQM:n tulevaisuuteen ja luovat arvoa asiakkaillemme ja kumppaneillemme ympäri maailmaa. Uusi organisaatiomalli auttaa meitä tarttumaan uusiin mahdollisuuksiin ja menestymään dynaamisessa liiketoimintaympäristössä.”

Toimitusjohtajien tiivis yhteistyö on operaatioiden sujuvuuden perusta

Uudessa johtamismallissa molemmat toimitusjohtajat jakavat vastuun yhtiön menestyksestä ja sen operaatioiden sujuvuudesta.

”Olemme Mikon kanssa molemmat olleet osa IQM:n huikeaa matkaa alusta asti. IQM:n kasvun nykyisessä vaiheessa olen hyvin tyytyväinen saadessani Mikon kanssani toimitusjohtajaksi rakentamaan IQM:n tulevaisuutta. Alamme on tienhaarassa. Kvanttitietokoneiden suorituskyky on pian ylittämässä kaikkein tehokkaimmatkin nykyiset supertietokoneet. Mikon mukaantulo kaupallisiin operaatioihimme vahvistaa kykyämme tarttua tämän historiallisen käänteen tarjoamiin liiketoimintamahdollisuuksiin”, Jan Goetz toteaa.

”Toivotan Mikon tuoman lisävoiman tervetulleeksi. Sen ansiosta voin osaltani keskittyä hyödyntämään erityisosaamistani ulkoisissa suhteissa. Kehitysaskel on erittäin suotuisa sekä yhtiölle että sidosryhmillemme.”

IQM:n kvanttilaskennan liiketoiminta on kasvamassa globaaliin mittakaavaan. Välimäen rooli maailmanlaajuisessa laajenemisessa on keskeinen.

”Kaupallisen toimintamme johtaminen ja organisaatiomme sisäinen ohjaaminen pitkän aikavälin kasvun edistämiseksi on lähellä sydäntäni. On kunnia astua toimitusjohtajan rooliin yhdessä Janin kanssa”, Välimäki sanoo.

Vahvistettu johtamismalli luo yhtiölle myös uuden hallintokehyksen ja vahvistaa IQM:n asemaa yhtenä maailman johtavista kasvuyrityksistä nopeasti kehittyvässä ja yhä kilpaillummassa markkinassa.

Jan Goetz:
Tohtori Jan Goetz on kvanttifyysikko, entinen IQM Quantum Computersin ainoa toimitusjohtaja ja yksi perustajista. Goetz on väitellyt suprajohtavista kvanttipiireistä Münchenin yliopistossa, ja hän työskenteli Marie-Curie Fellow -tehtävässä Helsingissä Aalto-yliopistossa, jossa hänellä on dosentin arvo. Vuonna 2023 Saksan johtava yritys- ja talouslehti Handelsblatt valitsi Goetzin "Vuoden perustajaksi" "Vuoden ihmiset" -listalleen. Vuonna 2020 Capital-julkaisu valitsi hänet ”yhdeksi Saksan 40:stä alle 40-vuotiaasta”, ja hän sai KAUTE-säätiön yrittäjyyspalkinnon. Goetz on istunut myös Euroopan innovaationeuvoston EIC:n hallituksessa ja toimii nyt Euroopan kvanttialan konsortion QuIC:n hallituksessa, Saksan liittovaltion taloussenaatin jäsenenä sekä digitaalisuusjohtajana ja globaalina innovaattorina maailman talousfoorumissa WEF:issä.

Mikko Välimäki:
Tohtori Mikko Välimäki on kokenut yritysjohtaja ja sijoittaja, joka on perustanut ja johtanut useita teknologiayrityksiä. Hän toimii startup-yritysten hallitusten jäsenenä sekä NASDAQ Helsingissä pörssinoteeratun ohjelmistoyhtiön QT Groupin hallituksessa.

Välimäki oli mukana perustamassa ja luotsaamassa toimitusjohtajana ohjelmistoyhtiö Tuxeran yli sadan ihmisen vahvasti kannattavaksi organisaatioksi Euroopassa, Aasiassa ja Pohjois-Amerikassa. Yhtiöstä tuli maailman johtava sulautettujen tiedostojärjestelmien valmistaja kulutus- ja teollisuuselektroniikan sovelluksissa, esimerkkeinä puhelimet, autot, televisiot, kamerat, droonit, tallennuslaitteet ja ilmailusovellukset.

Välimäellä on tohtorin tutkinto Aalto-yliopistosta ja oikeustieteen maisterin tutkinto Helsingin yliopistosta.

IQM Quantum Computers:
IQM on maailman johtava kvanttitietokoneiden valmistaja. IQM tarjoaa supertietokonekeskuksille ja tutkimuslaboratorioille niiden omissa palvelinympäristöissä toimivia kvanttitietokoneita, joiden laitteistoon asiakkaat saavat täyden pääsyn. Teollisia asiakkaita IQM vie kohti kvanttihyötyä ainutlaatuisella sovelluskohtaisella, yhteissuunnittelun periaatteita noudattavalla mallilla. IQM:n kaupallisia kvanttitietokoneita ovat esimerkiksi Suomen ensimmäinen kaupallinen 50 kubitin kvanttitietokone VTT:lle sekä IQM-vetoisen Q-Exa-konsortion HPC-kvanttikiihdytin Saksassa. IQM:n prosessoreja tullaan käyttämään myös Espanjan ensimmäisessä kvanttikiihdyttimessä. IQM:llä on yli 300 työntekijää toimipisteissään Espoossa, Madridissa, Münchenissä, Pariisissa, Singaporessa ja Palo Altossa.

Lisätietoja medialle:
Sylwia Barthel de Weydenthal, Head of Marketing and Communications