Asuntokauppa sujuu isännöinnin ja kiinteistönvälityksen yhteistyöllä

Kevät on vilkkaan asuntokaupan aikaa. Asuntokauppa helpottuu, kun osakkaan, kiinteistönvälittäjän ja isännöinnin yhteistyö sujuu saumatta. - Asunnon myynti voi alkaa, kun tarvittavat asiakirjat ovat valmiina. Tämä vaatii isännöinnin asiantuntemusta. On tärkeä ymmärtää, ettei esimerkiksi isännöitsijäntodistus synny vain nappia painamalla, sanoo Isännöintiliiton lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm.

Yleensä isännöinnin ja kiinteistönvälityksen yhteistyö sujuu mallikkaasti. Jos kiinteistönvälittäjä hoitaa asuntokauppaa, ei osakkaan tarvitse olla erikseen yhteydessä isännöintiin. Kiinteistönvälittäjän tehtävä on selvittää, että myynnissä olevasta kohteesta saadaan riittävästi tietoa.

Isännöitsijäntodistus on asuntokaupan perusta

Isännöitsijäntodistus on asuntokaupan tärkein dokumentti. Asunnon ostaja voi luottaa, että isännöitsijäntodistus kertoo asuntokaupan kannalta tärkeät asiat eli tiedot taloyhtiön kunnosta ja tulevaisuuden suunnitelmista.

Asunnon myyjä tai kiinteistönvälittäjä tilaa isännöitsijäntodistuksen taloyhtiön isännöintiyrityksestä. Isännöitsijäntodistuksen laatii taloyhtiön isännöitsijä ja kulut maksaa tilaaja. Isännöitsijäntodistuksen vähimmäissisältö on määritelty asunto-osakeyhtiölaissa ja isännöitsijäntodistusta koskevassa asetuksessa.

Jos välittäjä tilaa isännöintiyrityksestä muita tietoja, esimerkiksi piirustuksia, toimituksesta ja hinnasta täytyy sopia isännöintiyrityksen kanssa etukäteen. - Tämä muu selvittely on palvelua, jota välittäjä ostaa isännöintiyritykseltä, Furuhjelm sanoo.

Isännöinti-lehdessä 1/2012 käsitellään kiinteistönvälittäjien ja isännöinnin yhteistyötä. Lehti ilmestyy 8.5.2012.

Faktat asuntokaupasta Suomessa

- Vuonna 2011 tehtiin koko maassa noin 72 000 vanhojen asunto-osakehuoneistojen kauppaa.
- Vuonna 2011 asunto-osakekauppojen kokonaissumma oli noin 10 miljardia euroa.
- Isännöitsijäntodistus on asuntokaupan tärkein dokumentti.

Lähde: Asuntojen hinnat, Tilastokeskus

Isännöintiliitto, lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm, puh. 050 597 5976

Käytännön kokemukset: isännöinnin paikalliset asiantuntijat eri puolilla maata: http://www.isannointiliitto.fi/medialle/mediayhteydet/paikallisetasiantuntijat/

Tietoa Isännöitsijäntodistuksesta: http://www.isannointiliitto.fi/asukkaalle/isannoitsijantodistus/

Kirjoitukset Pihaparlamentti-blogissa:
- Yksi isännöitsijäntodistus, kiitos!: http://pihaparlamentti.fi/2011/12/yksi-isannoitsijantodistus-kiitos/
- Isännöitsijäntodistus apuna asuntokaupassa: http://pihaparlamentti.fi/2011/12/isannoitsijantodistus-apuna-asuntokaupassa/

Isännöintiliitto työskentelee isännöinnin tunnettuuden ja arvostuksen parantamiseksi. Teemme työtä, jonka tavoitteena on taloyhtiön sujuva arki, ennakoitavat asumiskustannukset ja suunnitelmalliset korjaukset.

Isännöintiliitossa on mukana 400 isännöintiyritystä ja 22 yhdistystä. Tämä on yli 2/3 Suomen isännöinnistä ja kattaa 40 000 taloyhtiötä, joissa asuu 1,5 miljoonaa suomalaista.