Energiatodistukset uudistuvat, isännöinti avainroolissa

Energiatodistus uudistuu, mutta se ei suoraan vaikuta taloyhtiöiden energiankulutukseen. Isännöinti on edelleen avainroolissa taloyhtiöiden energiansäästössä. – Osaava ja aktiivinen isännöinti auttaa taloyhtiöitä vähentämään energian kulutusta. Energiatodistuksella kiinnitetään omistajien huomio energiakysymyksiin. Varsinainen työ energiankulutuksen vähentämiseksi alkaa vasta sen jälkeen, Isännöintiliiton toimitusjohtaja Tero Heikkilä muistuttaa.

Isännöintiliitto pitää ympäristöministeriön tänään julkistamaa esitystä rakennusten energiatodistuksista taloyhtiöiden kannalta toimivana. – Esityksen mukaisen energiatodistuksen laatiminen ei tuota taloyhtiöille raskaita kustannuksia. Todistus perustuu teoreettisiin laskelmiin, mutta todistuksen laatimiseen on tulossa selkeät laskentamallit. Isännöintiyritykset voivat jatkossakin tuottaa energiatodistuksia kustannustehokkaasti, Heikkilä summaa.

Isännöintiliitto esittää, että energiatodistuksen antamiseksi ei tarvitsisi käydä paikan päällä kiinteistöllä. – Todistus perustuu laskelmiin, joten käynti ei ole tarpeen. Turhista käynneistä aiheutuu taloyhtiölle turhia kustannuksia, Heikkilä toteaa.

Isännöinnin rooli energiankulutuksen vähentämisessä on koko maan mittakaavassa merkittävä, sillä taloyhtiöissä kuluu kymmenesosa koko Suomen energiasta. Isännöitsijät vaikuttavat 2,7 miljoonan taloyhtiössä asuvan suomalaisen energiankulutukseen.

Energiankulutusta taloyhtiöissä voi tehokkaimmin vähentää opastamalla asukkaita järkevään energiankäyttöön esimerkiksi lämpimän veden kulutuksessa sekä huolehtimalla siitä, että lämmitys- ja ilmanvaihtojärjestelmien säädöt ovat aina kunnossa. Lisäksi korjausten yhteydessä kannattaa parantaa rakennusten energiatehokkuutta.

Isännöintiliitto on kehittänyt taloyhtiöiden energianeuvontaa yhteistyössä isännöintiyritysten kanssa. Isännöintiliiton verkkosivuilla on luettavissa energiansäästövinkkejä asukkaille.

Isännöintiliitto, toimitusjohtaja Tero Heikkilä, puh. 0400 160 342

Energiavinkkejä asukkaille: http://www.isannointiliitto.fi/asukkaalle/energianeuvontaaasukkaille

Isännöintiliitto työskentelee isännöinnin tunnettuuden ja arvostuksen parantamiseksi. Teemme työtä, jonka tavoitteena on taloyhtiön sujuva arki, ennakoitavat asumiskustannukset ja suunnitelmalliset korjaukset.

Isännöintiliitossa on mukana 400 isännöintiyritystä ja 22 yhdistystä. Tämä on yli 2/3 Suomen isännöinnistä ja kattaa 40 000 taloyhtiötä, joissa asuu 1,5 miljoonaa suomalaista.