Ilmalämpöpumpulle oltava aina taloyhtiön lupa

-       Rivi- ja kerrostaloissa on 2,7 miljoonaa asukasta.

-       Ilmalämpöpumpun asentaminen vaatii aina taloyhtiön luvan.

-       Isännöinti tuntee osakkaiden yhdenvertaisen kohtelun periaatteet ja huolehtii, että ne huomioidaan ilmalämpöpumppujen lupahakemuksia käsiteltäessä.

-       Millaisia rajoituksia ilmalämpöpumpun äänitasoon liittyy?

Helteet lämmittävät asuinhuoneistoja, ja helpotusta kuumuuteen haetaan tuulettimien lisäksi ilmalämpöpumpuilla. Ilmalämpöpumppu on mahdollista asentaa kerros- tai rivitalohuoneistoon, mutta siihen tulee hakea aina lupa taloyhtiöltä ennen työn aloittamista. – Lupa on haettava, koska osa ilmalämpöpumpun asennuksesta tehdään asunnon ulkopuolelle. Hakemuksessa esitetään riittävät suunnitelmat asennuksesta sekä ilmoitetaan, mikä yritys tekee asennustyön, Isännöintiliiton lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm sanoo.

Lue koko tiedote: http://www.isannointiliitto.fi/29462.aspx

Isännöintiliitto, lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm, p. 050 597 5976

Käytännön kokemuksia osaavat kertoa isännöinnin paikalliset asiantuntijat eri puolilla maata: http://www.isannointiliitto.fi/medialle/mediayhteydet/paikallisetasiantuntijat/

Huoneistoremontti-opas: www.isannointiliitto.fi/medialle/oppaat

Asunto-osakeyhtiöissä on miljoona kotia ja kaksi miljoonaa asukasta.
Isännöintipalveluita tuottaa 700 isännöintiyritystä. Isännöintialalla toimii 2500 isännöitsijää ja yhteensä 5000 asiantuntijaa.

On syytä muistaa, että ilmalämpöpumpun asentaminen vaatii taloyhtiön valvonnan ja tarvittaessa äänentasomittauksen.
Isännöintiliiton lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm
Taloyhtiö edellyttää yleensä, että ulkoyksikkö saa tuottaa ääntä enintään 40 dB, kun parvekelasit ovat auki. Tällöin naapuriin ei kantaudu ääniä.
Isännöintiliiton lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm