Isännöintiliitto muistuttaa: Mökillä asuminen ei vapauta kodin vesimaksuista

-          Asunto-osakeyhtiöissä on miljoona kotia ja kaksi miljoonaa asukasta.

-          Taloyhtiön vesimaksu voi perustua esimerkiksi asukkaiden määrään, asunnon pinta-alaan tai huoneistokohtaisen vesimittarin lukemaan.

-          Miten vesimaksu tulee periä, jotta se on kaikkia osakkaita kohtaan tasapuolinen?

-          Toimiiko isännöitsijä oikein, kun hän vaatii maksamaan vesimaksun kesälläkin?

Moni viettää kesällä pitkiä aikoja poissa kodistaan ja lomailee esimerkiksi kesämökillä. Väliaikainen poissaolo vakituisesta asuinhuoneistosta ei kuitenkaan vapauta vesimaksun maksamisesta. – Osakas on velvollinen maksamaan vesimaksut koko kesän ajalta, vaikka hän asuisi kesäasunnossa yhtäjaksoisesti kuukauden ja kävisi vain välillä kastelemassa kukkia vakiasunnossaan, Isännöintiliiton lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm muistuttaa.

Lue koko tiedote: http://www.isannointiliitto.fi/29452.aspx

Lue lisää Pihaparlamentti-blogista: http://pihaparlamentti.fi/2012/06/vesimittari-lomailee/

Isännöintiliitto, lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm, p. 050 597 5976

Käytännön kokemuksia osaavat kertoa isännöinnin paikalliset asiantuntijat eri puolilla maata: http://www.isannointiliitto.fi/medialle/mediayhteydet/paikallisetasiantuntijat/

Rivi- ja kerrostaloissa on 2,7 miljoonaa asukasta.

– Lähtökohtana on, että varusmiespalvelu ei ole pysyvä poissaolo, joka oikeuttaisi vesimaksusta vapautumiseen. Yhtiön hallitus voi kuitenkin halutessaan myöntää vapautuksen.
Isännöintiliiton lakiasiantuntija, OTM Marina Furuhjelm