Gran Fondo Arava – ainutlaatuinen pyöräilytapahtuma Israelissa

Gran Fondo Arava poljetaan Kuolleenmeren kupeessa eli lähellä Maan pinnan matalinta kohtaa. Huomiota herättävän erikoinen paikka tarjoaa osallistujille ainutlaatuisen pyöräilyelämyksen. Perjantaina 1. maaliskuuta ja lauantaina 2. maaliskuuta 2019 voi osallistua eri mittaisiin ja vaikeusasteeltaan eri tasoisiin pyöräilykilpailuihin.

Gran Fondo -pyöräilytapahtumat saivat alkunsa Italiassa 1970-luvulla. Tapahtumia yhdistävät vähintään 120 kilometrin matka, yhteislähtö ja ajanotto. Viimeisten 45 vuoden aikana Gran Fondo -kilpailuja on järjestetty myös muualla Euroopassa ja Pohjois-Amerikassa. Israelin ensimmäinen Gran Fondo eli Clal Health Gran Fondo poljettiin huhtikuussa 2012.

Sittemmin Israelin Gran Fondo on muuttanut Pohjois-Israelin Gilboasta Kuolleenmeren eteläpuolelle lähelle Sde Bokeria. Kun Kuolleenmeren Gran Fondo ja Israelin pyöräilyjärjestö vuonna 2015 aloittivat yhteistyön, syntyi Israelin suurin kansainvälinen pyöräilykilpailu Gran Fondo Arava. Tänä vuonna tapahtuma muuttaa jälleen: lähtö ja maali ovat Sapirin puistossa, varsinaisella keitaalla autiomaan keskellä. Kuuluisa Scorpions Passin pyöräily järjestetään myös tänä vuonna.

161 kilometrin mittainen pisin kilpailumatka tarjoaa osallistujille monenlaista haastetta. Gran Fondo Aravaan kuuluu myös oma sarjansa ammattilaisille ja Masters vanhemmille pyöräilyn harrastajille. Lisäksi festivaaliin voi osallistua ajamalla 128 kilometrin Medio Fondon tai 54 kilometrin Mini Fondon, joka seuraa melko tasaista reittiä. Tapahtumaan odotetaan tänä vuonna 1 200 pyöräilijää eri puolilta maailmaa. Pyöräilyn lisäksi osallistujat pääsevät tutustumaan Aravan alueen kulttuuriin, ruokaan ja historiallisiin paikkoihin.

Gran Fondo Aravaa sponsoroivat Aravan aluevaltuusto, Israelin matkailuministeriö sekä kulttuuri- ja urheiluministeriö, Israelin pyöräilyjärjestö, UCI, KKL, Athena ja muut merkittävät pyöräilyjärjestöt.

Puh.: 46 (0)739 82 34 00
S-posti: johan.englundh@spoilconcept.se

Israelin Valtion Matkailutoimiston tehtävänä on markkinoida Israelia matkakohteena Pohjoismaissa ja maissa sekä välittää matkailua koskevia tietoja näiden maiden suurelle yleisölle. Israelin valtion matkailutoimisto toimii suoraan Israelin matkailuministeriön alaisuudessa. Israelin suuntautuvan matkailun edistämisessä toimii kaikkiaan 18 matkailutoimistoa ympäri maailmaa.

Koe Israelin ainutlaatuisuus – Käy Tel Avivissa, juhla- ja rantalomakaupungissa Välimeren rannalla. Se ei nuku koskaan Patikoi ympäri kiehtovaa Jerusalemia, jossa harjoitetaan kolmea maailmanuskontoa – Kellu terveellisessä Kuolleessameressä  Ui delfiinien kanssa ja snorklaa Punaisessa meressä Eilatin koralliriutoilla  Seuraa Jeesuksen jalanjälkiä Pyhässä maassa  Vaella Galilean ainutlaatuisessa luonnossa.

Pikafaktat