GSE-raportti sijoittaa Tel Avivin 5. parhaaksi globaaliksi startup-ekosysteemiksi

Juuri julkaistu 2023 Global Startup Ecosystem Report sijoittaa Tel Avivin 5. parhaaksi globaaliksi startup-ekosysteemiksi, mikä on kaksi sijaa korkeampi kuin vuonna 2022. Startupeja ja talouden vaurastumista koskevassa raportissa todettiin myös, että ekosysteemin kokonaisarvo oli kasvanut 100% 235 miljardiin dollariin.

Startup Genomen ja Global Entrepreneurship Networkin Global Startup Ecosystem Report (GSER) on raportti startupeista ja talouden vaurastumisesta, joka julkaistiin tänä vuonna 15. kesäkuuta The Next Web Conference -tapahtumassa Amsterdamissa. Raportissa Tel Aviv sijoittuu 5. parhaaksi globaaliksi startup-ekosysteemiksi, mikä on 2 sijaa viime vuoden sijoitusta korkeammalla. Kaupunki ohitti Pekingin ja Bostonin, mutta on edelleen ensimmäisellä sijalla olevan Piilaakson ja toisen sijan jakavien Lontoon ja New Yorkin sekä neljäntenä olevan Los Angelesin takana.

– Tämä on poikkeuksellinen saavutus Tel Aviv-Yafolle. Kaupungin läsnäolo viiden parhaan joukossa on ratkaiseva todiste siitä, että luovuuden ja ajattelun vapaus sekä monimuotoiset ja liberaalit arvot muodostavat perustan kukoistavalle ja menestyvälle teknologiateollisuudelle. Tel Aviv-Yafo jatkaa näiden arvojen vaalimista tarjoamalla työkaluja, apua ja tukea kaupungissa toimiville startup- ja korkean teknologian yrityksille. Se pysyy keskeisenä keskuksena ja vieraanvaraisena kotina teknologiayrityksille Israelissa, sanoo Tel Aviv-Yafon pormestari Ron Huldai.

Ekosysteemin arvo mittaa taloudellista vaikuttavuutta, joka lasketaan poistumisten ja startup-arviointien arvona. Tel Aviv loi arvoa ekosysteemille 234 883 000 000 dollaria 1. heinäkuuta 2020 – 31. joulukuuta 2022, mikä on 100 % enemmän kuin 1. heinäkuuta 2019 – 31. joulukuuta 2021 välisenä aikana. Kaupunki sijoittui 10 parhaan globaalin ekosysteemin joukkoon rahoituksen ja suorituskyvyn suhteen, 15 parhaan joukkoon lahjakkuudessa ja kokemuksessa, 25 parhaan joukkoon tietämyksessä ja 40 parhaan joukkoon, kun arvioidaan vastinetta rahalle – samalla kun se sijoittui ensimmäiseksi MENA-ekosysteemiksi kaikissa mainituissa kategorioissa.

GSER 2023 laittaa 30 parasta ja 10 toiseksi sijoittunutta maailmanlaajuista ekosysteemiä paremmuusjärjestykseen ja sisältää top 100 -listan nousevista ekosysteemeistä. Se tuo myös esille startup-yhteisöjä alueellisesta näkökulmasta ja luokittelee erikseen Afrikan, Aasian, Euroopan, Latinalaisen Amerikan, MENA-alueen, Pohjois-Amerikan ja Oseanian ekosysteemit. Se perustuu maailman kattavimpaan ja laatuvalvottuun startup-ekosysteemien tietojoukkoon, joka perustuu 3,5 miljoonan startup-yrityksen tietoihin yli 290 globaalissa ekosysteemissä. Raportti tarjoaa vakuuttavia uusia näkemyksiä ja syvällistä tietoa startup-trendeistä ympäri maailmaa asiantuntevien ajatusjohtajien ja paikallisten avaintoimijoiden panoksella.

Tutustu raporttiin täällä: https://startupgenome.com/report/gser2023

Lisätietoja ja lisää kuvia saat ottamalla yhteyttä:
Vendela Carlén, PR Manager Nordic Countries

Israelin Valtion Matkailutoimiston
Israelin Valtion Matkailutoimiston tehtävänä on markkinoida Israelia matkakohteena Pohjoismaissa ja maissa sekä välittää matkailua koskevia tietoja näiden maiden suurelle yleisölle. Israelin valtion matkailutoimisto toimii suoraan Israelin matkailuministeriön alaisuudessa.

Avainsanat:

Pikafaktat

Lainaukset

Tämä on poikkeuksellinen saavutus Tel Aviv-Yafolle. Kaupungin läsnäolo viiden parhaan joukossa on ratkaiseva todiste siitä, että luovuuden ja ajattelun vapaus sekä monimuotoiset ja liberaalit arvot muodostavat perustan kukoistavalle ja menestyvälle teknologiateollisuudelle. Tel Aviv-Yafo jatkaa näiden arvojen vaalimista tarjoamalla työkaluja, apua ja tukea kaupungissa toimiville startup- ja korkean teknologian yrityksille. Se pysyy keskeisenä keskuksena ja vieraanvaraisena kotina teknologiayrityksille Israelissa.
Tel Aviv-Yafon pormestari Ron Huldai