Israelille uusi matkailuennätys

Kansainvälinen konsulttiyritys HVS julkaisi äskettäin vuosittaisen raporttinsa Trends and opportunities:Israel Hotel Market Overview 2019. Se osoittaa, että israelilaisten hotellien varausmäärätnousivat uudelle ennätystasolle.Samalla maan matkailuun panostetaan merkittävästi, ja uusien hotellirakennuksien myötä maahan on tulossa lähiaikoina 10 000 uutta hotellihuonetta.

Israelin matkailuala on kasvanut merkittävästi vuonna 2018, jolloin maassa kävi 4,1 miljoonaa matkailijaa. Kasvua oli 14 % edellisvuoteen verrattuna, joka sekin oli ennätysvuosi. Yksi kasvua selittävistä tekijöistä on Israeliin saapuvien suorien lentojen määrän kasvu sekä Israelin valtion 70-vuotisjuhliin liittyneet tapahtumat, jotka houkuttelivat paljon matkailijoita.

Edelliseen vuosikymmeneen verrattuna pohjoismaisten matkailijoiden määrä on kasvanut seuraavasti:

Suomesta saapuvat matkailijat: +40 %

Ruotsista saapuvat matkailijat: +93 %

Tanskasta saapuvat matkailijat: +44 %

- Matkailuministeriö on kannustanut investoijia avaamaan hotelleja ja muita turistikohteita.Investoijien houkuttelu näille sektoreille matkailualan kehittämiseksi on ollut viime vuosien tärkeimpiä painopisteitämme, sanoo Nira Fisher, Israelin matkailuministeriön (I.G.T.O.) Pohjoismaiden johtaja.

Hotelliyöpymisten määrä on kasvanut eniten Jerusalemissa, jossa kasvua on ollut kokonaiset 10 %. Tel Avivissa hotelliyöpymisten määrä lisääntyi 7,2 %. Lisäksi raportti osoittaa hotelliöiden kokonaiskysynnän suurta kasvua. Myös hotellihuoneiden saatavuus lisääntyi 2,9 %. Tätä selitetään raportissa suurilla valtion rahoittamilla panostuksilla matkailualaan, jotka ovat auttaneet investoimaan hotellitoimintaan ja rakentamiseen.

Viime aikoina Israeliin on avattu 13 uutta hotellia ja lähitulevaisuudessa avataan vielä 50 lisää. Kokonaisuudessaan hotellikapasiteetti kasvaa 10 000 uudella huoneella.

- Tel Aviviin ja Jerusalemiin avataan jatkuvasti uusia hotelleja ja muita asumismuotoja, mikä on vastaus suureen kysyntään pohjoismaisten matkailijoiden keskuudessa.Viimeisten 18 kuukauden aikana olemme huomanneet, että yhä useammat ihmiset suunnittelevat matkaa Tel Aviviin. Siellä käyneet kuvaavat matkaa usein "once in a lifetime" -elämykseksi.Vuoden 2019 ennustetaan olevan jälleen uusi ennätysvuosi Israelin matkailualalla, sanoo Nira Fisher.

Pohjoismaista Israeliin saapuvien matkailijoiden kasvu vuonna 2018:

Suomi: + 12 %

Ruotsi:  + 21 %

Tanska: + 17 %

E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: +46 (0)739 82 34 00

Israelin Valtion Matkailutoimiston tehtävänä on markkinoida Israelia matkakohteena Pohjoismaissa ja maissa sekä välittää matkailua koskevia tietoja näiden maiden suurelle yleisölle. Israelin valtion matkailutoimisto toimii suoraan Israelin matkailuministeriön alaisuudessa. Israelin suuntautuvan matkailun edistämisessä toimii kaikkiaan 18 matkailutoimistoa ympäri maailmaa.

Koe Israelin ainutlaatuisuus – Käy Tel Avivissa, juhla- ja rantalomakaupungissa Välimeren rannalla. Se ei nuku koskaan Patikoi ympäri kiehtovaa Jerusalemia, jossa harjoitetaan kolmea maailmanuskontoa – Kellu terveellisessä Kuolleessameressä  Ui delfiinien kanssa ja snorklaa Punaisessa meressä Eilatin koralliriutoilla  Seuraa Jeesuksen jalanjälkiä Pyhässä maassa  Vaella Galilean ainutlaatuisessa luonnossa.

Avainsanat: