Open Restaurant Festivaali, Jerusalem 19–23 Marraskuuta 2019

Open Restaurants™ -festivaali houkuttelee Jerusalemiin tuhansia kävijöitä. Tarjolla on yli 100 ainutlaatuista kulinaristista elämystä, joisaa yhdistyvät ruoka, taide, kulttuuri ja innovaatiot. Jerusalem esittelee parastaan tarjoamalla jännittäviä elämyksiä, kuten kulinaristisia ruokaseminaareja ja makusensaatioita kaupungin tunnetuimpien ravintoloiden avoimista keittiöistä. Ruokafestivaali järjestetään Jerusalemissa neljäntenä vuonna peräkkäin, ja se on käynnissä 19.–23. marraskuuta 2019.

Festivaali järjestetään Jerusalemissa, jossa tarjolla on runsaasti tapahtumia kaupungin tunnetuimmissa kulttuurisissa paikoissa. Yhdessä kansainvälisesti tunnettujen kokkien kanssa festivaali määrittelee Jerusalemin perinteiset kulinaristiset elämykset uudelleen ja haastaa ruokaan ja ruoanlaittoon liittyvät normit. Joitakin tämänvuotisia kohokohtia ovat:

Pasta Siciliana

- Antonio ”Lello” Favuzzi, lontoolaisen Mortimer House Kitchen -ravintolan keittiömestari ja Jerusalemissa toimiva kokki Moshiko Gamliel opettavat sisilialaisen pastan valmistuksen perinteisellä tavalla. Ruokatyöpajassa Lello vie kävijät vierailulle lapsuutensa keittiön Sisiliassa, jossa hänen isoäitinsä opetti hänet tekemään pastaa reseptillä, joka on siirtynyt perheessä sukupolvelta toiselle.

The Baker's Visit

- Tapahtumaa johtaa Richard Hart, yksi maailman tunnetuimmista leipureista, joka johti aiemmin Tartine Bakerya ja nykyisin Hart Bakerya. Lisäksi hän luo leivonnaisia Noma-ravintolalle. Yhdessä Hartin kanssa ääneen pääsee Ogen Anomarel, yksi Israelin johtavista ja kunnioitetuimmista leipureista, leipä- ja vehnätutkijoista sekä muinaisvehnän puolestapuhujista. Heillä molemmilla on runsaasti tietoa, joka on peräisin useiden vuosien kokemuksesta niin koulutus- kuin palvelualallakin. Heidän yhteisen osaamisensa ansiosta osallistujat pääsevät matkalle, jolla he oppivat tekniikkoja ja perinteitä, jotka ovat inspiroineet ammattilaisten leivontaa. Tämä ainutlaatuinen kokoontuminen järjestetään Shwaras-leipomossa, joka on toiminut Jerusalemin vanhassakaupungissa 400 vuoden ajan.

Ezra Kedem

- Kokki Ezra Kedem kutsuu kävijät vierailulle omaan Edenin puutarhaansa – unelmien hedelmätarhaan, joka sijaitsee Ein Karemin ytimessä. Hän perusti puutarhan 20 vuotta legendaarisen Arcadia-ravintolan avaamisen jälkeen. Opastettu kierros puutarhassa alkaa käynnillä Studio Arcadian keittiötarhassa, jossa hän kertoo tuoreiden raaka-aineidensa alkuperästä, väreistä ja tuoksuista. Sen jälkeen on mahdollista osallistua Kedemin kanssa työpajaan, jossa esitellään monien ruokalajien valmistusta. Maut ovat saaneet inspiraatiota hänen lapsuudestaan sekä nykyisestä ympäristöstään.

Tervetulotoivotus sapattiin Djerbassa

- Chen Koren ja valokuvaaja Avishag Shaar-Yashuv tarjoavat aistillisen ja kulinaristisen elämyksen kaukaisista maista. Shaar-Yashuv kertoo valokuvistaan ja esittelee niitä. Koren puolestaan jakaa muistoja ja näyttää, kuinka challah-leipä letitetään Djerba-perinteen mukaisesti. Esityksen jälkeen tarjoillaan perinteinen ateria, jonka raaka-aineet ovat peräisin Djerban saarelta.

Baking Night

- Kondiittori David Laor avaa taianomaisen ranskalaisen leipomonsa illaksi. Kun kaikki asiakkaat ovat tehneet ostoksensa, alkaa leivontamaraton, joka sisältää kolme työpajaa, kolmenlaisia leivonnaisia ja paljon pehmeitä ja kuohkeita herkkuja.

EatTech

- Näyttelyyn on kerätty muotoilijoita, kokkeja ja ruokatutkijoita. Heidän avullaan syntyy kulinaristinen tekniikkailta, jossa esitellään teknisiä innovaatioita, kuten syötäviä näyttöjä, jotka heijastavat garstronomian uusimpia trendejä. Illan isäntänä toimii Liron Tzanhani, muotoilija, taiteilija ja kulinaristisen taiteen kuraattori. Tzanhani johdattaa kävijät esittelyyn, jossa kerrotaan uusista tavoista käyttää innovatiivisia, proteiinipitoisia ja kasvipohjaisia aineksia, kuten merilevää ja kikherneproteiinia.

Homeward

Kulinaristis-musikaalinen elämys, joka muistuttaa nostalgisista mauista ja äänistä Israelin johtavien taiteilijoiden tahdissa. Taitelijat vastaavat kysymyksiin esimerkiksi heidän musiikkinsa juurista ja mauista. Äänet, joita kuului keittiön nurkassa olevasta radiosta: tuoksut ja maut yhdistyvät 1970-luvulta tuttuihin melodioihin. Ruokamusiikki ja koti: kaiken kohokohtana on sarja monille aisteille kohdistuvia esiintymisiä Alliance House -lavalla festivaalien aikana.

Lippuja OpenRestaurants™ -tapahtumaan voi ostaa seuraavasta paikasta: