Uusi aloite korvaa Israelissa kuvatuille ulkomaisille elokuva- ja tv-tuotannoille jopa 30 %

Pyrkiessään brändäämään Israelia positiivisesti maailmalle kansainvälisten elokuvien ja TV-sarjojen kuvauskeskuksena, jopa 30 prosentin korvaus tuotantokustannuksista myönnetään ulkomaisille tuotannoille, jotka kuvataan Israelissa seuraavien kahden vuoden aikana. Tavoitteena on kannustaa saapuvien turistien määrää ja parantaa maan työllisyyttä tuomalla runsaasti näkyvyyttä paikallisille alueille.

Talous- ja teollisuusministeriön teollisuuden ja talouden investointi- ja kehitysviraston uusi aloite mahdollistaa korvaukset elokuvien ja tv-sarjojen ulkomaisille tuotannoille kahden seuraavan vuoden aikana. Hallituksen ministeriöt myöntävät taloudellista tukea vahvistaakseen israelilaisia tuotantoyhtiöitä, jotka toimivat yhteistyössä ulkomaisten tuotantoyhtiöiden kanssa Israelissa. Tuotantokustannuksia voidaan korvata enintään 30 %, 16 600 000 Israelin sekeliin saakka. Tuki kattaa myös animaatioelokuvatuotannon, jossa enintään 10 % osoitetuista budjetista voidaan korvata, sekä jälkituotannon, josta korvataan enintään 10 prosenttia siihen osoitetusta budjetista. Tämän merkittävän tuotantokustannusten korvaamisen tarkoituksena on houkutella johtavia kansainvälisiä tuotantoja Israeliin.

Tavoitteena on brändätä Israel positiivisesti kansainvälisten elokuvien ja tv-sarjojen kuvauskeskukseksi, hyödyntäen luonnonvaroja ja ainutlaatuisia historiallisia kohteita, kannustaa maahantulomatkailua sekä lisätä työllisyyttä. Osana tuotantoja elokuvien katsojat pääsevät näkemään maan maisemia, sen luonnonvaroja, täällä asuvia ihmisiä ja Israelissa olevia poikkeuksellisia historiallisia kohteita. Suunnitelman tarkoituksena on myös luoda työpaikkoja israelilaisille, jotka osallistuvat erilaisiin tuotantoihin, joita tullaan kuvaamaan Israeliin. Israelilla on monia etuja elokuva- ja televisioteollisuudessa, kuten tilojen ja tuotantopalvelujen infrastruktuuri, ammattitaitoiset ammattilaiset ja lukuisia tutkinnon suorittaneita henkilöitä maailman johtavista elokuvakouluista.

Valtiovarainministeriön pääjohtaja Ram Belinkov: "Valtiovarainministeriö on ylpeä voidessaan osallistua rahaston edistämiseen ulkomaisen tuotannon edistämiseksi Israelissa. Uskomme, että rahasto johtaa kulttuuri- ja elokuvateollisuuden yhteistyön kukoistamiseen Israelissa sekä monipuolisiin investointeihin ja työllisyyteen taloudessa."

Matkailuministeriön pääjohtaja Dani Shahar: "Ihmiset kaikkialta maailmasta matkustavat elokuvissa näkemiinsä kohteisiin, seuraten suosikkisarjojaan ja ihailemiansa tähtiä. Siksi investoiminen kansainvälisten tuotantojen edistämiseen elokuvien kuvaamiseksi täällä Israelissa on osa markkinointitoimintaamme matkailuministeriönä, tuodaksemme esille ja brändätäksemme Israelin houkuttelevana kohteena maailmassa. Sen lisäksi, että Israel on ihanteellinen ympäristö kansainvälisten tuotantojen kuvaamiseen ja tarjoaa erittäin laajan valikoiman maisematyyppejä, Israelin viehätys näkyy varmasti myös täällä tuotettavissa sarjoissa ja elokuvissa, ja parantaa maamme asemaa muiden maailman maiden joukossa."

Vendela Carlén, PR Manager Nordic Countries

Israelin Valtion Matkailutoimiston
Israelin Valtion Matkailutoimiston tehtävänä on markkinoida Israelia matkakohteena Pohjoismaissa ja maissa sekä välittää matkailua koskevia tietoja näiden maiden suurelle yleisölle. Israelin valtion matkailutoimisto toimii suoraan Israelin matkailuministeriön alaisuudessa.

Pikafaktat

Lainaukset