Välimeren tuntematon ja palkittu viininviejä

Suuri osa maailman suurimmista viinintuottajamaista sijaitsee Välimeren alueella, kuten Ranska, Espanja ja Italia. Yksi vähemmän tunnetuista viejämaista on Israel, joka on noussut esiin viime vuosina. Tästä on kiittäminen maan ainutlaatuista ilmastoa ja huolellista maanviljelyä. Niiden tuloksena syntyy upeita viinejä, joita on jo palkittu useissa kansainvälisissä kilpailuissa.

Aiemmin melko tuntematon Israel on viime aikoina noussut Välimeren alueen palkituksi viininviejämaaksi. Viinillä on ollut historiallisesti merkittävä asema juutalaisella alueella, ja se on kuulunut olennaisesti juutalaisiin juhliin ja perinteisiin. Israelin ilmasto ja maanviljely sopivat erityisen hyvin viinintuotantoon. Puolikuiva Välimeren ilmasto pitkine kuivine kesineen ja lyhyine kosteinen talvineen sekä Negevin autiomaan ilmasto yhdistettynä huolelliseen ja hyvin kehittyneeseen maanviljelyyn ovat kaikki tärkeitä tekijöitä viinintuotannossa. Tämän ainutlaatuisen yhdistelmän ansiosta Israelin viinit ovat voittaneet useita kansainvälisiä palkintoja, mukaan lukien kolme kultaista palkintoa punaviinien luokassa ja yhden hopeapalkinnon valkoviinien luokassa vuoden 2017 PAR® Wine Award International -kilpailussa.

Israelissa on yli 300 kaunista viinitilaa, jotka ulottuvat maan pohjoisosan vuoristomaisemista eteläosien autiomaihin. Viinitarhat ovat suosittuja matkailukohteita, jotka houkuttelevat vuosittain paljon viinistä kiinnostuneita matkailijoita ympäri maailmaa, sekä myös paikallisia matkailijoita. Maan tunnetuimmat ja palkituimmat viinitilat sijaitsevat pohjoisosien Galileassa, Golanissa ja Karmelvuorella, maan keskiosien Juudean vuoristossa ja sen aluskukkuloilla sekä eteläosan Negevin autiomaassa.

Domaine du Castel

Domaine du Castel on yksi Israelin arvostetuimmista viinitarhoista. Vuonna 1988 Eli Ben Zaken perusti viinitarhan Juudean vuoristoon, joka sijaitsee Jerusalemin lähistöllä. Viinitarja sijaitsee 750 metriä merenpinnan yläpuolella, ja vuonna 1992 Domaine du Castel toi markkinoille ensimmäisen Castel Grand -viininsä. Perustamisesta lähtien viinien tuottamisesta on vastannut sama perhe, ja viinitarhaa hoitavat nykyisin Zakenin lapset. Muun muassa vaikutusvaltainen viiniarvostelija Robert M. Parker ja hänen fooruminsa The Wine Advocate ovat useaan otteeseen myöntäneet viinitarhalle palkintoja.

Lue lisää osoitteesta: https://www.castel.co.il/en/

Binyamina Winery

Binyamina-viinitarhan perusti Joseph Zeltzer vuonna 1952. Zeltzer aloitti tuotannon intohimoisesti viehättävässä Binyaminan kylässä, jota pidetään nyt Israelin virallisena viinialueena. Binyamina-viinitarha tunnetaan parhaiten yhden Israelin ikonisimpiin kuuluvan kosherviinin, The Caven, valmistuksesta. Kosherviini tarkoittaa, että viini on valmistettu juutalaisten uskonnollisten sääntöjen mukaisesti ja sitä ovat käsitelleet vain siunatut henkilöt. Bordeaux-viini on sekoitus Cabernet sauvignon-, Merlot- ja Petit verdot -rypäleitä, ja viiniä on varastoitu 24 kuukautta pimeässä luolassa. Tästä viini on myös saanut nimensä The Cave.

Lue lisää osoitteesta: https://www.binyaminawines.co.il/en/

Golan Heights Winery
Golan Heights Winery perustettiin vuonna 1983, ja se on alueen ensimmäisiä viinitarhoja. Golanin kukkuloilla on ainutlaatuinen ilmasto: vulkaanista maata, lumimyrskyjä talvella, pitkät ja lämpimät kesät ja kylmät yöt. Tämän ansiosta alueella voidaan tuottaa useita erilaisia viinejä. Golan Heights Wineryllä on 28 viinitarhaa yli 600 hehtaarin alueella, jossa viljellään 19 erilaista rypälelajiketta. Golan Heights Winery pääsi ensimmäisenä israelilaisena viinitarhana Wine Sectators -viinilehden arvostetulle vuoden 100 parasta viiniä -listalle.

Lue lisää osoitteesta: http://www.golanwines.co.il/

Galil Mountains Winery

Galilean alueen vuoristossa, lähellä Kibbutz Yironin pikkukaupunkia sijaitsee Galil Mountain Winery. Yrityksellä on alueella viisi viinitarhaa ja moderni tuotantolaitos. Se tarjoaa inspiroivan valikoiman palkittuja viinejä. Galilea on alue, jolla viiniä on tuotettu jo tuhansien vuosien ajan. Galil Mountains Winery -tilalla viinejä valmistetaan nykyisin modernilla ja kehittyneellä tavalla. Viinitarha sijaitsee hiukan yli 1000 metriä merenpinnan yläpuolella. Alueen topografia, maaperä ja ilmasto antavat viinirypäleille ainutlaatuiset ominaisuudet ja maun. Innovatiivisesti suunniteltu viinitarha on keskittynyt kestävään viinintuotantoon. Sillä on käynnissä useita erilaisia kestävyysprojekteja, joissa on esimerkiksi toteutettu aurinkoenergiajärjestelmät viinitarhan katoille.

Lue lisää osoitteesta: http://www.galilmountain.co.il/

E-post: johan.englundh@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)739 82 34 00

Frida Käck, SpoilConcept Communication
E-post: frida.kaeck@spoilconcept.se
Tel: 46 (0)734 12 21 31

Israelin Valtion Matkailutoimiston tehtävänä on markkinoida Israelia matkakohteena Pohjoismaissa ja maissa sekä välittää matkailua koskevia tietoja näiden maiden suurelle yleisölle. Israelin valtion matkailutoimisto toimii suoraan Israelin matkailuministeriön alaisuudessa. Israelin suuntautuvan matkailun edistämisessä toimii kaikkiaan 18 matkailutoimistoa ympäri maailmaa.

Koe Israelin ainutlaatuisuus – Käy Tel Avivissa, juhla- ja rantalomakaupungissa Välimeren rannalla. Se ei nuku koskaan Patikoi ympäri kiehtovaa Jerusalemia, jossa harjoitetaan kolmea maailmanuskontoa – Kellu terveellisessä Kuolleessameressä  Ui delfiinien kanssa ja snorklaa Punaisessa meressä Eilatin koralliriutoilla  Seuraa Jeesuksen jalanjälkiä Pyhässä maassa  Vaella Galilean ainutlaatuisessa luonnossa.

Pikafaktat