Hyvinvointiranneke vanhuksen turvana

Report this content

Vanhustenpäivää ja viikkoa vietetään 1.10.- 8.10. teemalla ”Osallistuva vanhus – De äldre med i svängen”. Teemalla Vanhustyön keskusliitto haluaa tuoda esille ikäihmisten osallistumisen ja vaikuttamismahdollisuuksien eri puolia. Palvelutalo Cecilia valitsi Asukkaiden turvalliseksi liikuttajaksi Suomalaisen hyvinvointirannekkeen Vuosaaressa toimivan palvelutalo Cecilian 150 aktiivisen senioriasukkaan hyvinvointia seuraa ja mittaa suomalaisinnovaatioon perustuva hyvinvointiranneke. ”Syy, miksi palvelutaloon muutetaan on usein turvallisuuden tunteen lisääminen, jota hyvinvointiranneke tukee. Vivago -järjestelmä kattaa koko alueen sisäpihoja ja pysäköintialueita myöden”, kertoo palvelujohtaja Johanna Nyström. Asukaamme osallistuvat vahvasti harraste ja viriketoimintaan, käynnissä on parisenkymmentä erilaista harrasteryhmää”. Vivago- palvelutalojärjestelmä on ollut tehostetun asumisen palvelutalo Ceciliassa käytössä toiminnan alusta asti. Helsinki Mission Vuosaaren palvelukortteliin kuuluvassa Ceciliassa on 130 vuokra-asuntoa ja 130 senioriasuntoja. Vivago-hyvinvointirannekkeita on täällä käytössä 170 kpl. ”Vivagon käyttö on toiminnan elinehto. Tarvitsimme järjestelmän, jolla pystymme hallitsemaan näin suurta asukasmäärää ja takaamaan heidän turvallisuutensa.” Suomalaisen IST International Security Technology Oy:n kehittämä Vivago-järjestelmä on käytössä noin 300 palvelutalossa Euroopassa ja Japanissa. Kotilaitteita on asennettuna jo yli 10.000, joista 3000 on käytössä Roomassa, Italiassa. Hälytyskartalla avuntarvitsijan paikannus Suurin osa Cecilian asunnoista on rakennettu luhtityyppisesti lasikattoisten sisäpihojen ympärille. Eri kerrosten asunnoista pääsee sisäpihaa terassimaisesti kiertäville käytäville, joista avautuu näköala pohjakerroksen talvipuutarhoihin. Vivago-järjestelmän hälytyskartta kattaa asunnot, sisäpihat ja pysäköintialueet. Hälytyksiin reagoidaan heti ja avun antaa tuttu henkilökunta. Hoitotarvetta ei arvailla ”Vivago mittaa käyttäjänsä elintoimintoja reaaliajassa. Järjestelmä antaa mahdollisuuden hoidon seurantaan aktiviteettikäyrien kautta. Vivago toimii sekä automaattisesti että hälytyspainikkeella. Ajan, joka muutoin menisi turhiin hoitajakutsuihin, voi käyttää aitoon yhdessä oloon asukkaittemme kanssa”, kertoo palvelujohtaja Johanna Nyström Automaattinen reaaliaikainen seuranta IST:n palvelutalojärjestelmä perustuu patentoituun IST BodycodeÒ -teknologiaan. Järjestelmän ydin, Vivago hyvinvointiranneke, mittaa jatkuvasti kantajansa aktiviteettia ja lähettää tiedot automaattisesti palvelutalon valvontapäätteelle. Tiedot voidaan myös ohjelmoida edelleen lähetettäväksi esim. hoitajan mukana kulkevaan langattomaan puhelimeen. Kliinisesti tutkittu ja validoitu turvajärjestelmä Useilla kotimaisilla ja kansainvälisillä tunnustuksilla palkittu Vivago -hyvinvointiranneke on ensimmäinen vanhuksille ja pitkäaikaissairaille kehitetty turvajärjestelmä, joka hälyttää automaattisesti apua myös silloin, kun käyttäjä ei itse pysty hälytystä tekemään. Vivago on myös ainoa kliinisesti tutkittu ja validoitu turvajärjestelmä markkinoilla, ja se soveltuu käytettäväksi niin kotona kuin palvelutalossa. IST International Security Technology Oy on suomalainen vuonna 1993 perustettu terveydenhuoltoalan yritys, joka kehittää, myy ja markkinoi automaattisia, ihmisen fysiologista tilaa seuraavia ja analysoivia laitteita. Lisätietoja antavat: IST International Security Technology Oy Susanne Lindblad, markkinointiassistentti puh. 050 444 1309 Katrine Grönholm, myyntijohtaja puh: 050 444 1302 www.ist.fi Helsinki Mission palvelutalo Cecilia Palvelujohtaja Johanna Nyström puh (09) 2528 2001, 040 522 9893 www.cecilia.fi