Eduskuntavaalien ennakkoäänestys posteissa 6.-12. huhtikuuta

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys alkaa keskiviikkona 6. huhtikuuta ja jatkuu viikon ajan tiistaihin 12. huhtikuuta saakka. Ennakkoon voi äänestää muun muassa 67 postissa eri puolilla Suomea, myös viikonloppuna. Posti on toiminut jo yli 40 vuoden ajan tuttuna ja luotettavana äänestyspaikkana.

Ennakkoäänestyspostit sijaitsevat ympäri maata ja ennakkoäänestäminen on mahdollista missä äänestyspostissa tahansa, myös vieraalla paikkakunnalla. Ennakkoäänestyspostit tunnistaa helposti ovessa olevasta kyltistä.

Vaalilain mukaan kotimaan yleisistä ennakkoäänestyspaikoista kunnassa päättää kunnanhallitus. Kukin kunta päättää siis itse alueellaan olevien ennakkoäänestyspaikkojen määrän ja sijainnin. Vaihtoehtoisesti tai postien lisäksi kunnat voivat järjestää ennakkoäänestyksen itse muissa kunnan päättämissä paikoissa, esimerkiksi virastoissa tai kirjastoissa.

Varsinainen vaalipäivä on sunnuntai 17.4. Vaalit toimitetaan joka neljäs vuosi, edellisen kerran eduskuntavaalit pidettiin 2007.

Äänestyspostit auki myös viikonloppuna 9.-10.4.

Posti tarjoaa äänestäjille hyvät mahdollisuudet käyttää äänioikeuttaan ennakkoon. Kolmena ensimmäisenä ennakkoäänestyspäivänä eli keskiviikkona 6.4., torstaina 7.4. ja perjantaina 8.4. ennakkoäänestyspostit ovat auki kyseisen postin normaalien aukioloaikojen mukaisesti. Viikonloppuna 9-10.4. ennakkoäänestyspostit ovat auki kello 10-16. Kahden viimeisen ennakkoäänestyspäivän aikana eli maanantaina 11.4. ja tiistaina 12.4. ennakkoäänestyspostit aukeavat myymälän normaalin aukioloajan mukaan, mutta kaikki ennakkoäänestyspostit pitävät ovensa auki molempina päivinä klo 20 asti.

Ennakkoäänestyspostien ja myös muiden ennakkoäänestyspaikkojen sijaintia ja aukioloa asiakkaat voivat tiedustella oikeusministeriön vaalipalvelunumerosta 0800 9 4770 (suomeksi), 0800 9 4771 (ruotsiksi) tai verkkopalvelusta www.vaalit.fi.

Ennakkoon äänestäminen on vaivatonta. Mukaan tarvitset virallisen kuvallisen henkilöllisyysasiakirjan, esimerkiksi passin tai ajokortin. Äänestystä nopeuttamaan ja helpottamaan kannattaa ottaa mukaan myös kotiin postitse jaettu ilmoitus äänioikeudesta. Äänioikeusilmoitukset jaetaan koteihin hyvissä ajoin ennen ennakkoäänestyksen alkua.

Lisätietoja:
Itellan MediaDesk palvelee toimittajia numerossa 020 452 3366 arkisin klo 8.30 - 16.30.

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jossa on työntekijöitä 18 000 ja liikevaihto vuonna 2009 oli 900 miljoonaa euroa. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia.