Ikääntyneet saavat Itellalta jatkossakin palvelut tarpeen mukaan

Itella tulkitsee Viestintäviraston ohjetta liikuntarajoitteisten ja yli 75-vuotiaiden postinsaajien erityispalvelusta niin, että erityispalvelu perustuu postinsaajan tosiasialliseen tarpeeseen. Itella huolehtii liikuntarajoitteisten postinsaannista kotiovelle saakka, mutta pelkästään ikään perustuva postin ovelle saakka vieminen ei ole perusteltua. Kaikki yli 75-vuotiaat saavat linjauksen mukaan postinsa kuitenkin tontin rajalle, eli hakumatka ei ole pitkä. On laskettu, että kaikkien yli 75-vuotiaiden talouksien halutessa ylimääräisen ja postinsaajalle maksuttoman palvelun, sen kustannukset olisivat useita miljoonia euroja. Nämäkin kustannukset tulisivat kaikkien asiakkaiden maksettavaksi. Toistaiseksi postipalveluihin ei ole tarvittu verovaroja. Itellan on katsottava tänä päivänä postinjakelua kokonaisuutena ja pyrittävä kaikin keinoin pitämään jakelukustannukset kurissa. Jaettavan postin määrä on vähentymässä selvästi, ja kaikkien etu on se, että yhteisten palvelujemme kustannukset pysyvät kohtuullisina. ”Meidän on katsottava kokonaisuutta ja myös erilaisten erityispalvelujen aiheuttamia kustannuksia. Haluamme palvella liikuntaesteisiä parhaalla mahdollisella tavalla. Moni yli 75-vuotias on hyvässä kunnossa, eikä automaattisesti heikosti liikkuva vanhus”, Itellan kuluttajapalvelujen johtaja Petri Aaltonen toteaa. Lisätietoja: johtaja Petri Aaltonen, Itella Oyj, puh. 040 750 9797