Itella ei ole heikentämässä 75-vuotiaiden erityispalvelua, vaan yhdenmukaistaa käytäntöä

Viestintäviraston 26. tammikuuta julkaiseman tiedotteen perusteella julkisuuteen on syntynyt käsitys, että Itella olisi viemässä yli 75-vuotiailta aiemmat erityisedut. Tämä ei kuitenkaan pidä paikkaansa.

• Kuten tähänkin asti, taloudet joiden kaikki asukkaat ovat vähintään 75-vuotiaita, saavat postinsa kotiosoitteessa tontin rajalle. Tämän ilmaisen palvelu saaminen edellyttää asiakkaan pyyntöä. Palvelu on siis parempi kuin kaikille muille ikäryhmille. Liikuntarajoitteisille posti jaetaan jatkossakin kotiovelle. Kenenkään jo voimassa olevaa erityispalvelua ei tulla nyt myöskään heikentämään. • Kyseisen erityispalvelun taustalla on Viestintäviraston ohje vuodelta 2006. Ohjetta valmisteltaessa sovittiin, että jakelutavan joko ovelle tai tontin rajalle määrittelee se, onko talossa luukku vai ei. Erityispalvelun taso - ovelle vai tontin rajalle – on perustunut näin ollen luukun olemassaoloon. Jos luukkua ei ole ollut, posti on niin liikuntaesteisille kuin iäkkäillekin voitu ohjeiden mukaan viedä tontin rajalle. Itellan nyt Viestintävirastolle esittämän näkemyksen mukaan henkilökohtaisen tarpeen tulee ratkaista palvelutapa. Tämä on myös lainmukainen lähtökohta. • Viestintäviraston ohje ei ole yksiselitteinen, mikä on johtanut eri alueilla erilaisiin käytäntöihin. Jossakin pelkkä ikä on riittänyt ovelle kantoon, toisaalla on edellytetty liikuntarajoittesuutta. Näin asiakkaat ovat olleet eriarvoisessa asemassa. Itella on nyt yhdenmukaistanut sisäistä ohjeistustaan niin, että kaikkialla Suomessa asiakkaita kohdellaan samalla tavalla. • Viestintävirastonkin mukaan Itella toimii postipalvelulain mukaisesti. Jos Itella toimisi julkisuudessa esitetyn mukaisesti ja jakaisi kaikille 75-vuotta täyttäneille postin kotiovelle, se aiheuttaisi usean miljoonan euron lisäkulut. Tämä tarkoittaisi entistä korkeampia jakeluhintoja, mikä tarkoittaisi kalliimpia postimaksuja ja näin ollen esimerkiksi korkeampia lehtien tilausmaksuja. Lisätietoja tiedotusvälineille: johtaja Petri Aaltonen, Itella Oyj, puh. 040 750 9797 Itellan MediaDeskissä puh. 020 452 3366 palvelemme toimituksia keskitetysti, kaikissa Itellaa koskevissa asioissa arkisin klo 8.30 - 16.30 välisenä aikana.