Itella on syntynyt – uusi markkinointinimi yhdistää Suomen Postin yhdeksän tytäryritystä

Suomen Posti -konsernin informaatiologistiikan tytäryritykset kootaan 24.1. alkaen yhden uuden markkinointinimen - Itellan - alle. Itella yhdistää 1400 työntekijää yhdeksässä yrityksessä kahdeksassa Pohjois-Euroopan maassa. Näin syntyy Pohjois-Euroopan johtava informaatiologistiikan osaaja. Tieto ja viestit liikkuvat nykyisin yhä enemmän digitaalisessa muodossa. Erityisesti yritysten väliset tietovirrat ovat pitkälle digitalisoituneet. Tätä sähköisen ja paperisen tiedonhallinnan kokonaisuutta Suomen Posti -konsernissa kutsutaan informaatiologistiikaksi. Itellan ratkaisut kattavat erityisesti myynnin, markkinoinnin, taloushallinnon ja julkishallinnon viestinvälityksen. Suomen Posti on vahvasti mukana koko informaatiologistiikan kentässä ja sen kehityksen kärjessä. Informaatiologistiikka onkin yksi Suomen Postin kasvu- ja panostusalueista. Alan osaamista on vahvistettu ostamalla runsaan kolmen vuoden aikana yrityksiä Suomen lisäksi seitsemästä muusta Pohjois-Euroopan maasta. Itella-brandin alle keskitetään Suomessa Atkos ja Elma Oyj Electronic Trading, Ruotsissa, Tanskassa ja Norjassa Capella-yhtiöt, Saksassa Eurocom-Depora, Virossa Eesti Maksekeskuse, Latviassa Nacionalais Maksajumu Centrs ja Liettuassa Nacionalinis Atsiskaitymu Centras. Yhtiöiden nimet tulevat muuttumaan Itella-ryhmän mukaisiksi. Yhden nimen alla toimiminen tehostaa ja helpottaa ratkaisujen markkinointia sekä tuotekehitystä. Suomeen perustetaan tässä yhteydessä uusi tuotekehitysyksikkö. Asiakkaille yhtenäinen Itella-ryhmä pystyy tarjoamaan entistä kilpailukykyisemmän ratkaisuvalikoiman, joka on myös kansainvälisesti kattava. ”Informaatiologistiikka on osoittautunut jatkuvasti kehittyväksi ja kasvavaksi alueeksi. Suomen Postissa yhdistyvät informaatiologistiikan ja perinteisen materiaalilogistiikan osaaminen. Nämä yhdessä muodostavat ns. älykkään logistiikan, jonka johtava pohjoiseurooppalainen yritys Suomen Postin tavoitteena on olla”, konsernijohtaja Jukka Alho toteaa. ”Itella-brandin käyttöönotto on tärkeä virstanpylväs, josta hyötyvät kaikki, niin asiakkaat, yhteistyökumppanit kuin henkilöstökin. Asiakkaiden liiketoimintojen kansainvälistyessä voimme tarjota kilpailukykyisen ratkaisuvalikoiman Pohjois-Euroopan markkinoilla”, Posti-konsernin myynti- ja markkinointijohtaja Tarja Pääkkönen kertoo. Itella-tunnus Itella-tunnus on samaa visuaalista perhettä kuin 2002 lanseerattu Postin tunnus. Kummassakin tunnuksessa pisteet symboloivat tavoittamista, lähettäjältä vastaanottajalle. Itella-tunnusta käytetään tarjottaessa yrityksille ja yhteisöille informaatiologistiikan palveluja. Posti-brandi jatkaa konsernibrandina, jota käytetään muun muassa kuluttajille suunnatussa markkinoinnissa. Itella Itella tarjoaa informaatiologistiikan ratkaisuja eli ratkaisuja digitalisoituvaan viestintään. Informaatiologistiikka on kokonaisuus, joka käsittää paperisen ja sähköisen tiedon välittämisen ja hallinnan. Itellan ratkaisut kattavat digitaalisen tulostuksen, sähköisen laskutuksen ja asioinnin, tiedonhallinnan sekä suoramarkkinoinnin. Itella toimii kahdeksassa maassa, ja työntekijöitä on noin 1400. Liikevaihto on noin 175 miljoonaa euroa vuodessa. Itella-ryhmä kuuluu Suomen Posti -konserniin. Suomen Posti -konserni Suomen Posti -konserni toimii kahdeksassa Pohjois-Euroopan maassa ja työllistää noin 24 000 ihmistä. Vuonna 2003 liikevaihto oli 1,14 miljardia euroa. Liiketoiminnot kattavat viestinvälityksen, logistiikan ja informaatiologistiikan ratkaisuja. Lisätietoja: johtaja Antero Sarèn, Informaatiologistiikan liiketoimintaryhmä/Itella, puh. 020 451 4566 viestinnän yhdyshenkilö: viestintäpäällikkö Päivi Alakuijala, puh. 040 8400 251 www.itella.com (mm. Itella-tunnus painokelpoisessa muodossa) www.itella.fi