Possut ja mummot kiilasivat ystävänpäiväkortin suosikeiksi

Ystävänpäivää on vietetty Suomessa jo parinkymmenen vuoden ajan. Ystävän muistamisen perinteet ovat vuosien aikana kehittyneet jo meilläkin omanlaisikseen. Amerikkalaisen romantiikan sijasta suomalaisten ystävänpäiväkorteissa kestoaiheina ovat eläimet ja naiskaveruus. Viime vuosina erityisesti possut ja mummot ovat kiilanneet korttien suosikkiaiheiksi.

- Taiteilija Inge Löökin humoristiset piirrokset, joissa elämästä ja toistensa seurasta nauttivat varttuneet naiset, ovat suosiossa. Eläinaiheisissa korteissa sikahyvää ystävänpäivää toivottavat tänä vuonna possut, Itella Postin tuotepäällikkö Mari Jäntti kertoo.

Persoonallinen, käsin kirjoitettu postikortti on viesti ystävyyden tärkeydestä ja siihen panostuksesta. Sähköisen arkiviestinnän keskellä perinteinen kortti jää mieleen ja sen merkitys korostuu.

Tänä vuonna ystävänpäiväkorttien viimeinen postituspäivä on torstai 10. helmikuuta.

Ystävänpäivätervehdyksiä varten Janne Harju on suunnitellut Ystävyyden oksalla -nimisen viiden postimerkin sarjan. Uuden muotoisissa merkeissä hauskat linnut istuvat puunoksilla värikkäissä pesissä. Merkit ovat 60 sentin 2. luokan postimerkkejä. Helmikuussa uudistunut 2. luokan posti on aiempaa nopeampi, helpompi ja 1. luokan postia edullisempi vaihtoehto.

Ystävänpäiväkortteja arvioidaan lähetettävän noin viisi miljoonaa kappaletta. Kaikkiaan suomalaiset lähettävät vuodessa noin 70 miljoonaa postikorttia, eniten jouluna.

Lisätiedot

tuotepäällikkö Mari Jäntti, Itella Posti Oy, mari.jantti@posti.fi, puh. 020 451 7523

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön on saatavissa Itellan Media-osiosta, www.itella.fi/media > Kuvapalvelu ja logot

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jossa on työntekijöitä 18 000 ja liikevaihto vuonna 2009 oli 900 miljoonaa euroa. Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmä on osa Itella-konsernia.

Ystävänpäiväkorttien viimeinen postituspäivä on torstai 10. helmikuuta. Kuvassa
Ystävyyden oksalla  -merkkisarjan 2. luokan merkkejä.