Posti haastaa suomalaiset keksimään sähköautoilleen merkkiäänen

Itella Posti käyttää postinjakelussaan jatkuvasti enemmän ympäristöystävällisiä ja hiljaisia sähköautoja. Nyt jokaisella suomalaisella on mahdollisuus vaikuttaa tulevaisuuden asuinympäristöönsä kilpailussa, jossa etsitään Postin sähköautolle merkkiääntä.

Maanantaina 24. tammikuuta starttaa kaikille suomalaisille avoin ”Keksi ääni Postin sähköautolle” -kilpailu. Kilpailun kautta haetaan Postin sähköautoille miellyttävää ja erottuvaa merkkiääntä.

- Sähköautot ovat hiljaisia ja siksi niillä on hyvä olla merkkiääni, jota kuljettaja voi tarvittaessa käyttää.  Tämä on hyvin tärkeää eritoten erityisryhmille, kuten näkövammaisille. Kilpailun kautta kaikilla on nyt mahdollisuus vaikuttaa siihen minkälainen merkkiääni omalla kotikadullakin kuuluu. Nykytekniikan avulla äänimaailmaa on helppo tuottaa ja siten kynnys kilpailuun osallistumiseen on matala, kertoo Itellan ympäristöjohtaja Hanna Kaustia.

Voittajalle luvassa mainetta ja mammonaa

Kilpailun tuomaristoon kuuluvat Itellan edustajien lisäksi muusikko Hanna Pakarinen, asiantuntija Denis Siponen VTT:stä ja Näkövammaisten keskusliiton kehittämispäällikkö Juha Sylberg.

Kilpailuun voi osallistua ja lähettää ehdotuksia ääniksi ajalla 24.1.-13.2. Äänet jätetään Postin uuteen Ideaposti-palveluun Postin verkkosivuille, missä niitä voi käydä vapaasti kuuntelemassa. Palveluun rekisteröityneet käyttäjät voivat äänestää suosikkiaan 20.2. asti. Yleisön suosikkiäänet pääsevät jatkoon ja lisäksi tuomaristo voi nostaa jatkoon myös omia suosikkejaan.

Voittaja julkistetaan 10.3. ja voittaneen äänen kehittäjälle on luvassa 1500 € pääpalkinto. VTT rakentaa Postin sähköautoihin äänentoistolaitteiston ja ääni otetaan testikäyttöön jo tämän kevään kuluessa.

Lisätiedot:

Hanna Kaustia, ympäristöjohtaja, Itella Oyj, 040 765 7772

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön on saatavissa Itellan Media-osiosta, www.itella.fi/media > Kuvapalvelu ja logot

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jossa on työntekijöitä 18 000 ja liikevaihto vuonna 2009 oli 900 miljoonaa euroa. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia.