Posti-konserni vahvistanut asemaansa Itämeren alueella

Suomen Posti -konsernin liikevaihto kasvoi tammi-kesäkuussa 2005 hieman edellisvuodesta 625,8 miljoonaan euroon (611,5 miljoonaa euroa). Liikevaihto kasvoi kaikilla liiketoiminta-alueilla. Konsernin liikevoitto väheni 20 prosenttia edellisvuodesta 42,2 miljoonaan euroon (53,0 miljoonaa euroa). Vuoden 2004 liikevoittoa kasvattivat liiketoimintojen (Easy Km Oy, Jakelumarkkinat Oy) myyntivoitot. Vertailukelpoinen liikevoitto oli 1,3 miljoonaa euroa pienempi kuin edellisenä vuonna. Liiketoimintaryhmien kehitys Logistiikan liikevaihto kasvoi 10 prosenttia 134,8 miljoonaan euroon (122,8 miljoonaa euroa). Liikevaihtoa kasvattivat yrityksille tarjottavien palvelujen hyvä kehitys ja yritysostot. Yrityksiltä yrityksille toimitettavien lähetysten määrä kasvoi 8 prosentilla. Postin maaliskuussa uudistettujen pakettituotteiden myynti käänsi myös toimipaikoista lähetettävien pakettien määrän kasvuun. Posti on laajentanut varastoliiketoimintaansa alkuvuonna yritysostoin. Maaliskuussa Posti osti John Nurminen Oy:ltä Suomen ja Viron muotilogistiikkaliiketoiminnan, josta muodostettiin tytäryhtiö Logia Moda Oy. Huhtikuussa Posti hankki AW-Store Oy:n, joka tarjoaa varasto- ja logistiikkapalveluja kotimaan markkinoilla toimiville kauppa- ja teollisuusyrityksille. Posti Logistiikan asema Pohjois-Euroopan logistiikkamarkkinoilla vahvistui merkittävästi heinäkuussa, kun Posti osti tanskalaisen Gombifragt Groupin, joka tarjoaa kuljetus- ja huolintapalveluja sekä palveluvarastoratkaisuja erityisesti Skandinaviassa ja Baltian maissa. Yhtiön liikevaihto on noin 140 miljoonaa euroa vuodessa, henkilöstöä sillä on 450. Myös Venäjälle suuntautuvat logistiikkaratkaisut ovat lisääntymässä. Kuljetusalan kehitykseen ovat alkuvuonna vaikuttaneet kiristyvä hintakilpailu ja polttoaineiden korotuksista johtuva kustannustason nousu. Alkuvuoden merkittäviä ulkoistussopimuksia olivat Altia Oyj:n ja Canon Oy:n varastointipalvelut. Marimekko Oyj:n kanssa sovittiin varastoinnin lisäksi myös kuljetuksista. Informaatiologistiikan liikevaihto kasvoi 9 prosenttia 93,2 miljoonaan euroon (85,3 miljoonaa euroa). Kasvua edistivät liiketoiminnan suotuisa kehitys Suomessa ja Baltiassa sekä yritysostot. Tammikuun lopussa Informaatiologistiikan kahdeksassa maassa toimivat yhtiöt yhdistettiin yhteisen Itella-nimen alle. Kesän alussa Itella-ryhmä perusti Suomeen R&D –yksikön uusien innovatiivisten tuotteiden kehittämiseen. Itella Suomen liikevaihto kasvoi suoramarkkinointipalvelujen, eKirjeen ja tulostusvolyymien hyvän kehityksen ansiosta. Skandinavian yhtiöiden liikevaihto pysyi tiukan hintakilpailun vuoksi edellisvuoden tasolla tulostusvolyymien kasvusta huolimatta. Saksan yhtiöiden liikevaihto jäi edellisen vuoden tasolle Saksan markkinatilanteen ja kiristyneen hintakilpailun vuoksi. Keväällä 2004 Virosta, Latviasta ja Liettuasta ostetut tytäryhtiöt kasvattivat liikevaihtoaan odotettua paremmin. Etenkin suoramarkkinointipalvelut kasvoivat Baltiassa vahvasti. Viestinvälityksen liikevaihto kasvoi 2 prosenttia 407,3 miljoonaan euroon (398,9 miljoonaa euroa). Kirjeiden määrässä oli pientä laskua, jota tasoitti osoitteellisen suoramainonnan kasvu. Loppuvuonna kirjevolyymeissa on odotettavissa laskua. Monissa Euroopan maissa kirjeiden määrä on kääntynyt alkuvuonna laskuun. Viestejä lähetetään yhä enemmän sähköisessä muodossa, mikä vähentää perinteisten kirjeiden määrää. Osoitteettomat jakelut kasvoivat alkuvuonna ripeästi muun muassa suoramainosten ja kaupunkilehtien ansiosta. Myös lehtijakelujen määrät kasvoivat. Posti sopi kesäkuussa Etelä-Karjalan Jakelu Oy:n varhaisjakeluliiketoiminnan ostamisesta SanomaWSOY:ltä. Kauppa astuu voimaan 1.9. Yhtiö vastaa lappeenrantalaisen päivälehden Etelä-Saimaan ja muiden varhaisjakelussa olevien sanomalehtien jakelusta Etelä-Karjalan alueella. Ostetun yhtiön liikevaihto on 3,2 miljoonaa euroa ja siinä työskentelee 120 lehdenjakajaa. Henkilöstön määrä kasvoi kesäkuun lopussa Suomen Posti -konsernin palveluksessa oli tammi-kesäkuussa keskimäärin 23 412 (24 018) henkilöä. Katsauskauden lopussa henkilöstömäärä oli 26 144 (25 797). Henkilöstön määrä lisääntyi jakelutehtävissä sekä logistiikan yritysostojen vuoksi. Koko vuoden näkymät Informaatiologistiikan ja Logistiikan palvelujen kysynnän uskotaan kehittyvän loppuvuonna suotuisasti. Myös liikevaihdon vakaalle kehitykselle on hyvät edellytykset kirjevolyymien epävarmuudesta huolimatta. Koko vuoden tulosnäkymät vastaavat alkuvuoden kehitystä. Tulostasoon vaikuttavat polttoaineiden merkittävät hinnankorotukset. Kustannustason noususta huolimatta postimerkeillä maksettavien tavallisimpien kirjetuotteiden hinnat ovat pysyneet ennallaan vuodesta 2003 lähtien. LISÄTIETOJA: konsernijohtaja Jukka Alho, puh. 020 451 5600, jukka.alho@posti.fi talous- ja rahoitusjohtaja Vesa Vertanen, puh. 020 451 5073, vesa.vertanen@posti.fi Suomen Posti -konsernin osavuosikatsaus kokonaisuudessaan Postin internet-palvelusta http://www.posti.fi/posti-konserni/taloustiedot/taloudellisetjulkaisut