Postiin perustetaan Suomen suurin henkilöstörahasto

Postiin perustetaan Suomen suurin henkilöstörahasto Suomen Posti Oyj:hin on perusteilla henkilöstörahasto, josta tulee jäsenmäärältään Suomen suurin. Alkuvaiheessa mukaan tulee yli 21 000 työntekijää. Posti on päättänyt voittopalkkiojärjestelmän käyttöönotosta, ja henkilöstörahaston perustamiskokous pidetään helmikuussa 2005. Henkilöstörahaston piiriin kuuluvat ensi vaiheessa emoyhtiö Suomen Posti Oyj:ssä työskentelevät henkilöt. Kotimaan tytäryhtiöiden työntekijät liittyvät halutessaan henkilöstörahastoon myöhemmin ensi vuoden aikana. Tavoitteena on, että muutaman vuoden sisällä mukana henkilöstörahastossa ovat kaikki Posti-konsernin tytöntekijät, noin 24 000 henkilöä. ”Haluamme luoda järjestelmän, jossa koko henkilöstö kokee saavansa kiitoksen yhtiön menestymisen eteen tekemästään työstä. Posti on toiminut yrityksenä nyt 11 vuotta, ja henkilöstömme on ollut vahvasti mukana taloudellisesti terveellä pohjalla olevan toiminnan kehittämisessä. Henkilöstörahasto on myös keino, jolla yrityksen suuri henkilöstö aktivoituu entistäkin enemmän seuraamaan taloudellisia asioita ja ottamaan vastuuta sekä asiakkaista että sisäisestä yhteistyöstä”, konsernijohtaja Jukka Alho toteaa. ”Otamme tyytyväisyydellä vastaan yhtiön päätöksen voittopalkkiojärjestelmästä, joka mahdollistaa henkilöstörahaston perustamisen. Henkilöstörahasto on ollut työntekijöiden tavoitteena jo pitkään. Nyt työntekijätkin pääsevät osalliseksi Postin hyvästä tuloksesta”, sanovat Postin Toimihenkilöliiton pääluottamusmies Mirja Sandberg ja Postiliiton sopimussihteeri Arto Sieranta. Henkilöstörahastojärjestelmä otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1989. Tällä hetkellä toiminnassa on noin 40 henkilöstörahastoa, joihin kuuluu yhteensä 92 000 henkilöä. Yritys maksaa vuosittaisesta hyvästä tuloksesta ennalta päätetyn prosenttiosuuden voittopalkkiona henkilöstörahastoon. Henkilöstörahaston omistaa ja sitä hallinnoi yrityksen henkilöstö. Ensimmäisen kerran työntekijä voi nostaa osuuttaan henkilöstörahastosta oltuaan rahaston jäsen viisi vuotta. Lisätietoja: Konsernijohtaja Jukka Alho, Suomen Posti Oyj, puh. 020 451 5600 Sopimussihteeri Arto Sieranta, Postiliitto, puh. 0400 706 497 Pääluottamusmies Mirja Sandberg, Postin Toimihenkilöliitto, puh. 0400 623 575 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=59279&fn=wkr0010.pdf