Postin henkilöstörahasto perustetaan tänään

Suomen Postin henkilöstörahaston perustamiskokous pidetään 25. helmikuuta. Henkilöstörahaston jäseniksi tulevat emoyhtiö Suomen Posti Oyj:n ja kaikkien sen kokonaan omistamien kotimaisten tytäryhtiöiden työntekijät eli yhteensä noin 23 000 henkilöä Suomen Postin hallitus päätti voittopalkkiojärjestelmän käyttöönotosta joulukuussa 2004. Henkilöstörahastojärjestelmässä yritys maksaa vuosittaisesta tuloksesta ennalta päätetyn prosenttiosuuden voittopalkkiona henkilöstörahastoon. Tätä kautta koko henkilöstö palkitaan yrityksen hyvästä tuloksesta. Ensimmäisen kerran työntekijä voi nostaa osuuttaan henkilöstörahastosta oltuaan rahaston jäsen viisi vuotta. Henkilöstörahaston omistaa ja sitä hallinnoi yrityksen henkilöstö. Postissa henkilöstörahaston toimintaa johtaa eri henkilöstöryhmiä edustava 19-jäseninen valtuusto, joka muun muassa valitsee kahdeksan jäsentä käsittävän hallituksen. Henkilöstörahastojärjestelmä otettiin Suomessa käyttöön vuonna 1989. Tällä hetkellä toiminnassa on noin 40 henkilöstörahastoa, joihin kuuluu yhteensä 92 000 henkilöä. Postin henkilöstörahastosta tulee jäsenmäärältään Suomen suurin. Henkilöstörahaston perustamiskokous pidetään perjantaina 25.2. alkaen klo 12 Postin pääkonttorissa, Postintaival 7 A, Helsinki. Lisätietoja: pääluottamusmies Jarmo Niemi, puh. 020 451 4058 henkilöstöjohtaja Tuike Karppinen, puh. 020 451 5250 viestinnän yhteyshenkilö: viestintäpäällikkö Päivi Alakuijala, puh. 040 8400 251