Postin työhyvinvointisäätiölle 10,5 miljoonan euron peruspääoma

Suomen Posti Oyj:n 20.lokakuuta pidetty ylimääräinen yhtiökokous hyväksyi Postin hallituksen esityksen perustaa säätiö henkilöstön työkyvyn ja terveyden edistämiseksi. Säätiön tehtävänä on työntekijöiden työkyvyn ylläpitämiseen ja jaksamiseen tähtäävien toimenpiteiden suunnittelu ja ohjaus. Erityisesti pyritään estämään työntekijöiden ennenaikainen eläkkeellesiirtyminen. Samalla yhtiökokous päätti siirtää Postin hallituksen esityksen mukaisesti perustettavalle säätiölle noin 10,5 miljoonan euron peruspääoman. Varat vapautuvat Postin eläkesäätiön purkamisen yhteydessä. Muista eläkesäätiöstä vapautuvista varoista tuloutetaan valtiolle osuus, jonka suuruudesta päätetään Suomi Posti Oyj:n varsinaisessa yhtiökokouksessa ensi keväänä. Suomen Posti Oyj päätti 22.9.05 siirtää henkilöstönsä työeläkkeiden hoidon omasta eläkesäätiöstä työeläkeyhtiö Ilmariselle ja lisäeläketurvan hoidon Henki-Pohjolalle. Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen sanoi yhtiökokouksessa, että tällaisen eläkejärjestelyn yhteydessä Postin ratkaisu on ennakkoluuloton ja ensimmäinen laatuaan vahvistaa henkilöstön työssä jaksamista erityisen säätiön avulla. Tämä on osoitus Suomen Posti Oyj:n pitkäjänteisestä ja hyvästä henkilöstöpolitiikasta, Huovinen totesi. Yhtiökokous täydensi myös Postin hallitusta. Jäsenyydestä eroa pyytäneen ja Ilmailulaitoksen pääjohtajaksi siirtyneen Samuli Haapasalon tilalle loppukaudeksi valittiin finanssineuvos, yksikön päällikkö Kalevi Alestalo liikenne- ja viestintäministeriöstä. Lisätiedot: toimitusjohtaja Jukka Alho puh. 020 451 5600 tai viestintäjohtaja Petri Aaltonen puh. 020 451 4676