Postin uudet kirjelaatikot katukuvaan piakkoin - kakkosluokan kirjeeseen merkittäviä parannuksia ensi talvena

Postin uusia, sinisiä kirjelaatikoita asennetaan tuttujen keltaisten laatikoiden viereen loka- ja marraskuussa. Vilkkaimmille asioimispaikoille sijoitettavat siniset kirjelaatikot ovat osa ensi talvena toteutettavaa uudistusta, jossa 2. luokan kirjeen kulku nopeutuu ja sen lähettäminen muuttuu entistä helpommaksi. Näin kuluttajat voivat yksittäisenkin kirjeen kohdalla tulevaisuudessa päättää, haluavatko lähettää sen 1. luokassa vai edullisemmassa 2. luokassa.

• 1.2.2011 alkaen 2. luokan kirje tai kortti kulkee perille vastaanottajalle päivää nykyistä nopeammin.  Uudistuksessa 2. luokan kirjeen tai kortin kulkunopeus on ”kahden yön yli”. Tällä hetkellä 2. luokan lähetysten kulkunopeus on ”kolmen yön yli”.
  • Uudistettua 2. luokan kirjettä voi lähettää yksittäiskappaleina ja laittaa kirjelaatikkoon postin kuljetettavaksi. Tällä hetkellä 2. luokan kirjeitä pystyy postittamaan ainoastaan vähintään 20 kappaleen lähetyserissä jättämällä ne posteihin.
  • Sinisiä kirjelaatikoita asennetaan kaikkiaan 316. Siniset kirjelaatikot joudutaan asentamaan eri puolille Suomea syksyn aikana, ennen roudan tuloa. Laatikot ovat aluksi suljettuina ja uuden palvelun käytössä helmikuun 2011 alusta.
  • Uudistus on osa Itellan mittavaa investointia suomalaisen postitoiminnan kehittämiseksi. Uusi lajitteluteknologia mahdollistaa 2. luokan kirjeen nykyistä nopeamman kulun. Kahden yön yli kulkeva kirje vastaa myös asiakkaiden tarpeisiin: 80 %:lle kuluttajista ja yrityksistä kahden päivän tai jopa hitaampi kirjeen kulkunopeus on riittävä. Nopea viestintä hoidetaan sähköisesti. 1. luokan kirje säilyy myös edelleen valikoimassa.

Lisätietoja:

Itellan MediaDesk palvelee toimittajia numerossa 020 452 3366 (arkisin klo 8.30-16.30).

Itellaan liittyvää kuvamateriaalia on saatavissa konsernin nettisivujen Media-osiosta Kuvapalvelu ja logot > Viestinvälitys.

Itella-konserni palvelee kuluttajia Posti-nimellä. Posti tarjoaa luotettavia palveluja asiointiin, muistamiseen ja tavoittamiseen. Viisipäiväinen perusjakelu tavoittaa kaikki suomalaiset – 5,3 miljoonaa kuluttajaa sekä 250 000 yritystä ja yhteisöä. Posti hoitaa myös suurimman osan maan sanomalehtien varhaisjakeluista sekä jakaa suoramainoksia ja kaupunkilehtiä. Noin 1 100 Postin myymälää ja myyntipistettä tarjoavat kuluttajille ja pk-yrityksille henkilökohtaista palvelua. Posti palvelee kuluttajia myös puhelimessa ja verkossa osoitteessa www.posti.fi.

Avainsanat: