Postinkäsittelyssä edelleen ruuhkaa

​Postinjakelun häiriöt jatkuvat edelleen koko maassa työtaistelutoimenpiteiden vuoksi.

Lajitteluruuhkaa puretaan Helsingin postikeskuksessa ja pääosa ns. yli yön -lähetyksistä (1. luokan kirjeet, Pikakirjeet) saadaan käsiteltyä normaalissa aikataulussa ja ne saadaan jakeluun eri puolille Suomea viikonlopun jälkeen maanantaina. Muiden tuotteiden osalta ruuhkan purkaminen kestää useita vuorokausia, erityisesti aikakauslehtien, joukkokirjeiden ja mainosten lajittelu. Ne saadaan kokonaisuudessaan jaettua vastaanottajille vasta ensi viikon aikana. 2. luokan kirjeet saadaan jaettua vastaanottajille muutaman vuorokauden viiveellä, ensi viikon alkupuolella.

Voimassa on edelleen Posti- ja logistiikka-alan Unionin julistama lisä- ja ylityökielto, joka viivästyttää valtakunnallisesti kirjepostin kulkua sekä pakettien lajittelua Seinäjoen ja Tampereen postikeskuksissa.

Viivästykset koskevat päiväjakelussa jaettavia:

• Osaa 1. luokan kirjeistä
  •  Osaa Pikakirjeistä
  • Osaa Maksikirjeistä
  • Osaa paketeista (viiveitä Seinäjoen ja Tampereen alueilla)
  • Aikakaus-, sanoma- ja ilmaislehtiä
  • Joukkokirjeitä
  • 2. luokan lähetyksiä mukaan lukien mainokset.

Päiväpostin jakelutilanne vaihtelee alueittain ja päivittäin, sen vuoksi myöskään tarkkoja paikkakuntakohtaisia ennusteita ei voida antaa.

Normaalisti hoidetaan:

• Verilähetykset ja laboratorionäytteet
  • Sanomalehtien varhaisjakelu
  • Palvelut yritysten yhteydessä toimivissa Postin myyntipisteissä
  • Palvelut pääsääntöisesti normaalin aikataulun mukaisesti Postin omissa myymälöissä (jos aukioloajoissa on muutoksia, niistä tiedotetaan erikseen)
  • Pakettien jakelu pääsääntöisesti (viiveitä Seinäjoen ja Tampereen alueilla)

Jos marraskuun kahdelle ensimmäiselle viikolle 2. - 11.11. ilmoitetut työnseisaukset alkavat, pitenee lähetysten toimitusaika ja ruuhkan purkaminen useisiin vuorokausiin.

Työnseisaukset olisivat:

• Postinlajittelussa Turun, Jyväskylän, Seinäjoen, Rovaniemen, Tampereen, Oulun ja Kuopion postikeskuksissa ja terminaaleissa
  • Postinjakelussa 21-25 -alkuisille postinumeroalueilla Lounais-Suomessa ja 00-19 -alkuisilla postinumeroalueilla Etelä-Suomessa
  • Postin omissa myymälöissä Turussa, Raisiossa ja Kaarinassa.

Näistä mahdollisista työnseisauksista ja niiden vaikutuksista tiedotetaan tarvittaessa lisää myöhemmin.

Postinkulusta tiedotetaan seuraavan kerran maanantaina klo 9.00.

Työtaistelutoimenpiteiden taustalla on Viestinvälitys- ja logistiikka-alan työehtosopimus, joka umpeutui 15. lokakuuta. Meneillään olevissa työehtosopimusneuvotteluissa on tavoitteena solmia uusi sopimus mahdollisimman pian.

Lisätietoja: Postin asiakaspalvelu vastaa kuluttajille numerossa 0200 71000 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-20 ja la klo 9-14 ja yrityksille numerossa 0200 77000 (pvm/mpm) ma-pe klo 8-18.

Lisätiedot medialle: Itella MediaDesk, puh. 020 452 3366