Suurille laskuttajille sähköinen lasku arkipäivää, pienet vasta alussa

Sähköisen laskutuksen käyttö yrityksissä on Suomessa vahvasti kahtiajakautunutta. Paljon laskuja käsittelevissä yrityksissä suuri osa yritysten välisistä laskutustiedoista menee sähköisesti. Sen sijaan pienemmissä yrityksissä sähköisen laskutuksen osuus on vielä hyvin pieni. Suomen Posti ja IRO Research kysyivät 500 Suomessa toimivalta yritykseltä niiden suhtautumista sähköiseen laskutukseen. Mukana olleet yritykset olivat edustava otos suomalaisesta yritysmaailmasta, eli eri kokoiset ja eri toimialojen yritykset esiintyvät tuloksissa samassa suhteessa kuin niitä on Suomessa. Koko yrityskenttää tarkasteltaessa yritysten saamista laskuista arviolta 66 % vastaanotetaan paperilaskuina, 30 % EDI-laskuina (eli sovellusintegroituina laskuina) ja noin 4 % verkkolaskuina, joiden määrä on arviolta 7 miljoonaa. Osuuksissa painottuu suurten laskuttajien merkitys, sillä eniten laskuja käsittelevissä yrityksissä ollaan pisimmällä sähköisessä laskutuksessa ja niiden osuus koko laskuvolyymistä on huomattava. Sata suurinta laskuttajaa lähettää arviolta 80 % laskuista. Alle 100 laskua kuukaudessa lähettävissä ja vastaanottavissa yrityksissä sähköisen laskutuksen osuus on 1-2 prosentin luokkaa. Kuluttajat saavat lähes kaikki laskunsa paperisina, vaikka ne useimmiten tuotetaankin sähköisesti. Vain 8 % yrityksistä tulostuttaa laskuja paperille ulkopuolisessa palveluyrityksessä, mutta palveluyrityksessä tulostettujen laskujen osuus on yli puolet kuluttajien vastaanottamista laskuista. Laskujen välittäminen sähköisesti suoraan vastaanottajalle koetaan tärkeäksi yrityksissä, joilla on paljon laskuja. Erityisesti yli 1000 laskua lähettävistä tai vastaanottavista yrityksistä lähes kaikki kokevat sähköisen laskutuksen kehittämisen tärkeäksi. Sähköistämisessä nähdään kustannushyötyjä erityisesti laskujen vastaanotossa. Suurille yritysten välisille laskuttajille asiakkaan hyöty tärkein Paljon laskuja muille yrityksille lähettävät yritykset pitävät sähköisen laskutuksen kehittämisessä asiakkaiden hyötyä tärkeämpänä kuin omaa hyötyä. Vähän yrityksille laskuja lähettävät yritykset samoin kuin kuluttajia laskuttavat yritykset pitävät puolestaan omaa hyötyä tärkeämpänä kuin asiakkaan hyötyä. Puolet yrityksistä on automatisoinut laskuprosessiaan, siis tietojen tuottamista, laskujen asiakkaalle välittämistä ja laskukirjanpitoa. Yli 1000 laskua kuukaudessa lähettävissä yrityksissä lähes kaikki vaiheet on ainakin osittain automatisoitu. Vähiten automaatiota on toistaiseksi käytössä viimeisessä vaiheessa: laskujen arkistoinnissa. Koska pääosa laskuista vastaanotetaan edelleen paperisina, skannaa kaksi kolmasosaa yli 1000 laskua kuukaudessa saavista yrityksistä tulevat ostolaskut sähköiseen muotoon. Tästä paljon laskuja saavasta ryhmästä 12 prosentilla on käytössä sähköinen laskujen kierrätysohjelma ja 52 % arkistoi laskunsa sähköisesti. Vaikka sähköinen laskutus on toistaiseksi todellisuutta vasta pienessä osassa yrityksiä, uskotaan yrityksissä vahvasti sen tulevaisuuteen. Yrityksissä arvioitiin, että ne voivat vuonna 2007 lähettää myyntilaskuja sähköisesti 65 %:lle yritysasiakkaista ja 42 %:lle kuluttaja-asiakkaista. Ostolaskuista yritykset arvioivat vastaanottavansa vuonna 2007 sähköisesti 33 %. ”Paljon laskuja lähettäville eli sähköistä laskutusta jo aktiivisesti käyttäville yrityksille asiakkaiden kokema hyöty on keskeistä. Näissä yrityksissä on havaittu, että lasku on tärkeä osa tilaus-toimitusprosessia eli yritysten välistä informaatiologistiikkaa. Tällöin sähköinen laskutus tehostaa koko bisnesprosessia”, kommentoi tuloksia toimitusjohtaja Mika Hällström Postin tytäryhtiöstä Elma Oyj Electronic Tradingistä. Lisätietoja tutkimuksesta: Kehityspäällikkö Kari Elkelä, Suomen Posti Oyj, puh. 020 451 5665