Uudistuksia kirjeiden lähettämiseen 1. helmikuuta

- Uudet siniset kirjelaatikot avautuvat 1. luokan postille
- 2. luokan kirje nopeutuu ja lähettämisen rajoitukset poistuvat

Helmikuun 1. päivä tuo uutta Postin palveluihin:

- 311 Postin uutta sinistä 1. luokan postille tarkoitettua kirjelaatikkoa otetaan käyttöön vilkkaimmilla postituspaikoilla
- 2. luokan kirjeen kulku nopeutuu ja lähettämisen rajoitukset poistuvat
- Ensimmäisenä maailmassa kaikki Postin jakamat lähetykset ovat 100 % hiilineutraaleja
- Kirjelaatikoiden tyhjennysaikoihin tulee muutoksia

Uudistunut 2. luokan posti on uusi vaihtoehto kirjeiden lähettämiseen

Uudistunut 2. luokan posti on aiempaa nopeampi, helpompi ja 1. luokan postia edullisempi vaihtoehto. Postimerkkien hinnat (2. lk 0,60 euroa ja 1. lk 0,75 euroa) pysyvät tässä muutoksessa ennallaan.

Uudistus tarkoittaa, että 2. luokan kirjeen vähimmäislähetysmäärä 20 kpl poistuu, niitä ei tarvitse viedä sisälle postiin eikä lähetykseen enää tarvitse kirjoittaa erillistä 2. luokan kulkunopeutta merkitsevää numeroa tai liimata Economy-tarraa. Kirjeen tai kortin voi jättää tuttuun keltaiseen kirjelaatikkoon. Lähetys on perillä vastaanottajalla pääsääntöisesti kahden yön jälkeen eli arkisin kolmantena työpäivänä.

- Uskomme, että 2. luokasta tulee kuluttajille ja PK-yrityksille suosituin tapa lähettää kirjeitä ja kortteja. Kysyimme asiakkailtamme, millainen lähetystapa ja kulkunopeus olisi paras. Tuloksena oli, että 80 %:lle riittää, kun lähetykset ovat perillä kahden yön jälkeen. Siihen uudistettu 2. luokan kirje sopii hyvin, kertoo liiketoimintajohtaja Ulla Seppälä Itellasta.

1. luokan kirjeet merkitään numerolla 1 tai Priority-sanalla tai -tarralla

Lähettäjä voi valita myös tutun 1. luokan kirjeen, joka toimitetaan vastaanottajalle pääsääntöisesti yhden yön jälkeen.  1. luokan kirje merkitään nyt vuorostaan kulkunopeutta merkitsevällä numerolla 1, sanalla Priority tai posteista saatavilla Priority-tarroilla. Merkintä laitetaan kirjeen tai kortin yläreunaan, postimerkin vasemmalle puolelle.

- Kirjeen kulkunopeuden merkitseminen on tärkeä 1. luokan kulkunopeuden varmistustoimenpide. Vaikka koneemme tunnistavat kaikki postimerkit, ne eivät kuitenkaan pysty tekemään laskutoimituksia, joita tarvittaisiin eriarvoisista merkeistä kootun 1. luokan postimaksun laskemiseen. Ihmissilmä sen sijaan siihen pystyy, mutta suurin osa lähetyksistä käsitellään koneellisesti. Itselläni Priority-tarrat kulkevat mukana postimerkkivihkon välissä lompakossa, Ulla Seppälä vinkkaa.

Ulkomaille lähetettävät kirjeet merkitään kansainvälisten sopimusten mukaisesti jatkossakin joko Priority- tai Economy-tarroilla tai -sanoilla.

Kakkosluokka keltaiseen, ykkösluokka sähäkkään siniseen

Uudistus näkyy vilkkaimmilla postituspaikoilla sinisinä kirjelaatikkoina keltaisten parina. Jos postituspaikalla on kumpikin laatikko, laitetaan keltaiseen 2. luokan posti ja siniseen 1. luokan posti. Laatikoissa on selvät merkinnät. Jos postituspaikalla on pelkästään keltainen kirjelaatikko, voi siihen jättää sekä 1. luokan että 2. luokan postit.

Kirjeen sujauttaminen vahingossa väärän väriseen laatikkoon ei estä perillemenoa, mutta kulku saattaa hidastua 2. luokan nopeuteen.

Uudistuksesta kertovat ohjeet on lähetetty postitse kaikkiin talouksiin ja yrityksiin, ja ne löytyvät myös Postin nettisivuilta.

Kaikki lähetykset hiilineutraaleja - ensimmäisenä maailmassa

Kaikki Postin jakamat kirjeet, lehdet, paketit ja suoramainokset ovat 1. helmikuuta alkaen hiilineutraaleja. Ominaisuus sisältyy automaattisesti tuotteisiin eikä siitä peritä asiakkailta lisämaksua. Hiilineutraaliuden ensiaskel on postilähetysten CO2- päästöjen aktiivinen vähentäminen Itellan omilla toimenpiteillä. Jäljelle jäävät päästöt kompensoidaan osallistumalla ilmastoprojekteihin, jotka korvaavat fossiilisten polttoaineiden käyttöä ja tuottavat uusiutuvaa energiaa esimerkiksi tuulella tai biokaasulla.

Kuljetuksia yhdistetään - kirjelaatikoiden tyhjennykset ja lähetysten postiinjättö viimeistään klo 17.00

Postin kirjelaatikoiden illan viimeiset tyhjennysajat sekä lähetysten postiinjättöajat Postin myymälöihin tai myyntipisteisiin muuttuvat osittain, ja ovat ensi viikosta alkaen koko Suomessa viimeistään klo 17.00. Joillakin postituspaikoilla lähetysten viimeiset postitusajat ovat aikaisempia. Kello 17 jälkeen voi postia jättää tiettyihin postinjättöpaikkoihin tai kirjelaatikoihin niillä paikkakunnilla, jotka ovat logistisesti keskeisiä postilähetysten käsittelyssä.

Aikataulumuutos mahdollistaa lähtevän postin keräämisen alueen eri lähetyspisteistä vähemmillä kuljetusajoneuvoilla ja 2. luokan postin yhtä työpäivää aiempaa nopeamman toimittamisen lähettäjältä vastaanottajalle.

Kaikkien kirjelaatikoiden sijainnit ja tyhjennysajat sekä Postin myymälöiden ja myyntipisteiden tiedot löytyvät Postin nettisivuilta osoitteesta www.posti.fi. Jos kirjelaatikon palvelut muuttuvat, siitä ilmoitetaan myös kirjelaatikkoon kiinnitettävällä tiedotteella. Muutokset tulevat voimaan 31.1.2011.

Linkki: http://www.itella.fi/tiedotteet/2010/20101207_itellalta_ensimmaisena_maailmassa_hiilineutraalit_postipalvelut.html

Itellan MediaDesk palvelee toimittajia numerossa 020 452 3366 arkisin klo 8.30 - 16.30.

Kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön on saatavissa Itellan Media-osiosta, www.itella.fi/media > Kuvapalvelu ja logot.

Itella Posti Oy huolehtii postipalveluista kaikkialla Suomessa vastaten kirjeiden, lehtien ja suoramarkkinointilähetysten jakeluista, paketti- ja pikakuljetuspalveluista, NetPostista sekä Postin myymälöistä ja myyntipisteistä. Itella Posti Oy kuuluu Itella Viestinvälitys -liiketoimintaryhmään, jossa on työntekijöitä 18 000 ja liikevaihto vuonna 2009 oli 900 miljoonaa euroa. Itella Viestinvälitys on osa Itella-konsernia. Www.itella.fi