Uusi omakuvapostimerkki ja –kehys huhtikuussa

Huhtikuun 6. päivästä alkaen omakuvapostimerkkiä suunnittelevat voivat valita Postin verkkopalvelussa omien kuviensa virallistajaksi uudenlaisen harmaasävyisen postimerkkikehyksen. Kehys päästää asiakkaan kuvan pääosaan. Se rajaa kuvaa vain yhdeltä sivulta hillityllä palkilla, johon on sijoitettu maksuarvomerkintä ja ”Suomi Finland” –tunnus. Kehyksen ovat suunnitelleet graafiset suunnittelijat Susanna Rumpu ja Ari Lakaniemi. Uutuuskehyksen ilmestyttyä asiakas voi valita mieleisensä kehyksen viidestä erilaisesta mallista. Noin 12 000 erilaista kuva-aihetta Yksityishenkilöt ovat voineet teettää postimerkkejä omista kuvistaan vuoden, yritykset lähes kaksi vuotta. Omakuvapostimerkki on ollut alusta alkaen menestys: tähän mennessä merkkejä on teetetty noin miljoona kappaletta. Erilaisia kuva-aiheita lasketaan olevan jo noin 12 000. Jopa maailmantähdelle, laulaja-runoilija Leonard Cohenille on teetetty oma suomalainen postimerkkinsä. Myös Jari Kurri, kansainvälisilläkin pelikentillä menestynyt kiekkosankari on saanut omakuvapostimerkin. Yksityishenkilöiden eniten suosimia aiheita ovat lapset ja lemmikit. Omakuvapostimerkkeihin valitaan mieluusti myös syntymäpäivä- ja hääkuvia. Yritykset käyttävät omakuvapostimerkeissä paljon tuotekuvia ja liikemerkkejä. Omakuvapostimerkin teknisen toteutuksen on kehittänyt Suomen Posti Oyj, kuvankäsittelyssä yhteistyökumppanina toimii Ifi Oy. Sähköistä palvelua Omakuvapostimerkit tilataan rekisteröitymällä Postin kotisivulla osoitteessa www.posti.fi/postimerkki. Toimitusehdot kannattaa lukea huolella. Kuvankäyttöoikeuksien pitää olla kunnossa ja kuvavalinnoissa noudattaa hyvää makua. Omakuvapostimerkin kuva lähetetään Postille sähköisessä muodossa tilauksen yhteydessä. Valmiit, viralliset postimerkit, joissa on asiakkaan lähettämä kuva, toimitetaan postitse, keskimäärin kahden viikon kuluttua tilauksesta. Postimerkit maksetaan tilattaessa, etukäteen. Omakuvapostimerkit ovat tarrapohjaisia 1. luokan ikipostimerkkejä. Yhden postimerkin hinta on 1,20 euroa, josta postimaksun osuus on 0,65 euroa ja käsittelykulujen osuus 0,55 euroa. Yhdessä arkissa on 20 samanlaista postimerkkiä. Tilaukseen lisätään toimitusmaksu. Kääpiösnautseri Zeus komistaa uutta omakuvapostimerkkiä Samanaikaisesti uuden postimerkkikehyksen kanssa ilmestyy järjestyksessään viides Postin julkaisema, kaikkien saatavilla oleva omakuvapostimerkki. Sen kuva-aiheena on Zeus-niminen kääpiösnautseri. Lemmikin on kuvannut Ari Lakaniemi, postimerkin suunnittelusta hän vastaa yhdessä Susanna Rummun kanssa. Kaksikko on suunnitellut myös merkin kanssa samanaiheisen ensipäivänkuoren ja -leiman. Postimerkin ensipäivänleimaus on 6.4. Postimerkkimyymälässä, Helsingin pääpostitalossa, Mannerheimin aukio 1 A, kello 9 – 18. Koira-aiheista omakuvapostimerkkiä ei myydä posteissa. Sitä voi ostaa Postimerkkimyymälän lisäksi Joulupukin Pääpostista Napapiiriltä, sekä Postimerkkikeskuksen verkkokaupasta (www.posti.fi/postimerkki). Sitä voi myös tilata Postimerkkikeskuksen asiakaspalvelusta (puh. 020 451 5522, telefax 020 451 5580, sähköposti:postimerkkikeskus@posti.fi). Lisätietoja: johtaja Markku Penttinen, p.020 451 5519, markku.penttinen@posti.fi