Vielä ehdit osallistua suunnittelukilpailuun!

Kaikille avoin, uudentyyppinen, kokonaan verkossa tapahtuva postimerkkien suunnittelukilpailu Future City – Tulevaisuuden kaupunki kiinnostaa ihmisiä. Ensimmäisen kilpailukuukauden aikana kilpailusivustolle www.futurecity.fi on ladattu lähes 400 merkkiehdotusta. Kilpailu jatkuu 4.4. saakka, joten vielä on hyvin aikaa osallistua. Kahdeksan parasta työtä julkaistaan postimerkkeinä, joiden tekijät saavat 1.500 euron palkinnon.

Kaupunkiluonto vahvasti esillä

Suunnittelukilpailulle on valittu viisi design-piireistä tuttua kampanjakasvoa, joista yksi on muotoilija Kirsti Doukas, jonka suunnittelema sormus on päätynyt kuva-aiheeksi myös postimerkkiin. Doukas pitää kilpailuun tähän mennessä jätettyjen töiden tasoa hyvänä.

"Useissa kilpailutöissä mennään ulos kaupungin raameista ja haetaan perisuomalaista mielenmaisemaa. Luontoteema on vahvasti esillä. Kaupunkiluonnosta haettuja ajankohtaisia aiheita ovat muun muassa city-kanit ja kuluvan talven lumiongelma.”

Doukasin mukaan arkkitehtonisista aiheista suosituimmalta vaikuttaa Suurkirkko. ”Ehdotusten joukossa oli todella kiinnostavia abstrakteja esityksiä ja kuvien rajauksia, jolloin tuttukin aihe saa täysin uuden merkityksen."

Graafista suunnittelua ja valokuvia

Postimerkkikeskuksen tuotepäällikkö Tommi Kantola on tyytyväinen kilpailun satoon. ”Kilpailutyöt ovat monipuolisia sekä aiheiltaan että toteutukseltaan. Suurin osa töistä edustaa graafista suunnittelua. Valokuviin perustuvia merkkejä on noin kolmannes kaikista kilpailuun jätetyistä töistä.”

Kantolan mukaan kilpailutöissä on huomioitu hyvin myös kilpailun teema, Future City. ”Tähän mennessä kilpailusivustolle ladattujen tulevaisuuteen kurkottavien merkkien aiheet vaihtelevat pilvenpiirtäjistä avaruusaluksiin.”

Kantola kehottaa kaikkia liittymään myös Future City 2012 Facebook-ryhmään. ”Kyseessä on kokonaan verkossa järjestettävä kilpailu, joten haluamme olla tietysti mukana myös sosiaalisessa mediassa. Olemme järjestäneet  Facebookissa mm. arvontoja”, Kantola kertoo.

Kilpailutöitä voi jättää sisään 4.4. saakka

Itella Posti Oy:n / Postimerkkikeskuksen järjestämä, kaikille avoin postimerkkien suunnittelukilpailu on osa World Design Capital Helsinki 2012 -ohjelmaa ja voittajien merkit tulevat yleiseen myyntiin ja maailman designpääkaupungin käyttöön.

Postimerkin suunnittelukilpailuun osallistujat voivat kuvailla merkissä esim. tulevaisuuden elinympäristöä, paikkaa missä haluaisivat asua tai visioida huomista ja parempaa elämää.

Kilpailuaika kestää 4.4. saakka, mihin mennessä työt tulee ladata kilpailusivustolle sähköisessä muodossa. Nimimerkillä jätettävien kilpailutöiden toteutustapa on täysin vapaa. Tarkemmat ohjeet ja kilpailusäännöt löytyvät kilpailusivustolta.

Kaikki voivat äänestää peukkusymbolilla kilpailutöitä verkon kilpailusivustolla 7.4.–25.4.2011. Äänestäjien kesken arvotaan useita palkintoja sekä kilpailun että äänestyksen aikana.

Parhaat palkitaan 1.500 eurolla

Loppukilpailuun otetaan mukaan 30 työtä yleisöäänestyksen ja tuomariston valintojen perusteella. Kilpailun tuomaristo koostuu Itella Posti Oy:n / Postimerkkikeskuksen taidetoimikunnasta ja kahdesta World Design Capital Helsinki 2012 -asiantuntijasta.

Kilpailussa palkitaan kahdeksan postimerkiksi asti toteutettavaa työtä, joiden tekijät saavat 1.500 euron arvoisen rahapalkkion. Lisäksi kilpailun sadosta valitaan neljä postikortteina toteutettavaa työtä, joiden tekijät saavat 500 euron palkkion. Voittajat julkistetaan toukokuussa 2011.

Postimerkit ilmestyvät vuonna 2012

Itella Posti Oy / Postimerkkikeskus työstää voittajamerkit lopulliseen muotoonsa. Palkitut postimerkit julkaistaan ja ne tulevat yleiseen myyntiin alkuvuonna 2012.

Lisätietoja:

Future City -kilpailusivusto: www.futurecity.fi

Future City -suunnittelukilpailu Facebookissa: http://www.facebook.com/fc2012

Itella Posti Oy / Postimerkkikeskus:
tuotepäällikkö Tommi Kantola, puh. 020 451 5531, tommi.kantola@posti.fi
Markku Penttinen, puh.
johtaja020 451 5519, markku.penttinen@posti.fi

Itella Viestintä:
viestintäpäällikkö Sara Lindström, puh. 050 566 6851, sara.lindstrom@itella.com

World Design Capital Helsinki 2012:
vastaava tiedottaja Maarit Kivistö, puh. 040 766 9957, maarit.kivisto@wdchelsinki2012.fi