Yhdysvalloista lähetettävät paketit palasivat Postin jaettaviksi

Yhdysvalloista lähetettävät paketit palasivat Postin jaettaviksi Yhdysvalloista Suomeen lähetettävät Air Parcel ja EMS-lähetykset ovat palanneet Suomen Postin jaettaviksi 27.12.2004 alkaen. USA:n Posti, United States Postal Service siirsi noin 3 vuotta sitten kaikki Eurooppaan tulevat lähetykset GLS:n (General Logistics Systems) jaettaviksi. Tämä aiheutti vastaanottajissa hämmennystä mm. totuttua korkeampien tulliselvitysmaksujen sekä harvemman lähetysten noutopisteverkon takia. USPS:n hyväksyttyä 15 Euroopan maan postien yhteisen jakeluratkaisutarjouksen Yhdysvalloista lähetettyjen lähetysten vastaanottaminen helpottuu myös Suomessa. Yhdysvalloista lähetetään Suomeen vuosittain noin 100 000 pakettia. Yksityishenkilöille osoitetuista valtaosa on tullivapaita lahjalähetyksiä, jotka jatkossa toimitetaan suoraan vastaanottajan osoitteeseen. Siirtymävaiheen aikana lähetyksiä liikkuu sekä Suomen Postin että GLS:n jakeluverkossa. LISÄTIETOJA Johtaja Juha Koskinen, puh. 020 451 8584 Jakelusopimuksen USPS:n kanssa tehneet Euroopan Postit kuuluvat ns. EPG-yhteistyösopimuksen piiriin. Sopimuksen solmineet 17 postia ovat yhdessä sitoutuneet varmistamaan asiakkailleen kustannustehokkaan jakeluverkon, jossa kaikille lähetykselle varmistetaan kilpailukykyinen palvelutaso, elektroninen lähetystenseuranta ja tarvittaessa asiakasystävällinen tullausmahdollisuus. Myös USPS on ilmaissut kiinnostuksensa liittyä sopimukseen. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=61719&fn=wkr0001.pdf