Frukost & film!

Idag ifrågasätts både kostnader och syftet med personlig assistans mer och mer öppet. JAG – en medborgarrättsrörelse, är en film om kampen för mänskliga rättigheter och personlig assistans. Pressvisning av filmen på JAGs kansli i Stockholm den 17 januari kl 8.15 - 9.15. Frukost serveras från kl 8.00. Filmen är 30 minuter lång, efter filmen finns tid för samtal med Cecilia Blanck, Föreningen JAG och Ciara Siobhan Brennan, internationell
forskare inom funktionshinderområdet.

Frukost serveras från kl 8.00. Film och samtal pågår kl 8.15–9.15.

Plats: JAGs kansli, Klara Södra Kyrkogata 1 i Stockholm. Ingång från hörnet
Klara Södra/Klara Västra kyrkogata

via e-post till: kerstin.sellin@jag.se

För mer information, kontakta Kerstin Sellin, tel 08-789 30 17.

Lokalen är tillgänglig för rörelsehindrade. Hörselslinga finns.

Filmen inleds med medlemmarnas protester mot förslaget att gode män inte skulle få jobba som personliga assistenter och vi får bland annat se bilder från demonstrationen i Stockholm.

– Filmen är viktig och behövs för att visa att alla människor är lika mycket värda och har rätt att vara huvudperson i sitt eget liv. Personer som JAGs medlemmar levde för inte så länge sedan undangömda på institutioner. Men med personlig assistans kan alla leva ett liv i frihet. Barn kan växa upp med sin familj och vuxna kan själva välja var och med vem de vill bo. Det är rättigheter som tyvärr fortfarande är långt ifrån självklara. JAGs medlemmar vet det, och har en ständig beredskap att motivera och försvara sin rätt att leva som andra. Ofta måste de upp på barrikaderna, säger Cecilia Blanck verksamhetschef på JAG.

Filmen är gjord av Föreningen JAG i samarbete med filmaren Marcus von Boisman

Avainsanat: