JCDecaux’n kasvu veti ulkomainonnan nousuun - Mainostajien panostukset ulkomainontaan kasvoivat

Report this content

TNS Gallupin julkaiseman tuoreen Mainonnan määrä Suomessa –raportin mukaan mainostajien panostukset ulkomainontaan ovat kasvaneet selvästi. Ulkomainonta kasvoi vuoden 2004 aikana 6,5 prosenttia. Vahva nousu perustui pitkälti alan markkinajohtajan JCDecaux’n myynnin kasvuun.

Mainosvuosi 2004 edusti tuoreen TNS Gallupin tutkimuksen mukaan vahvaa kasvua. Kokonaismarkkinat kasvoivat 6,5 prosenttia. Ulkomainonnan osuus koko mediamainonnasta oli vuonna 2004 2,8 prosenttia. Kansainvälisesti vertailtaessa osuus on Suomessa vielä suhteellisen pieni. Esimerkiksi Ranskassa ulkomainontaan satsataan mediapanostuksista noin 13 prosenttia. JCDecaux’n myynnin kasvu perustui suurelta osin siihen, että uudet asiakkaat ottivat ulkomainonnan perinteisen printin ja televisiomainonnan rinnalle tai jopa tilalle. JCDecaux’n kohdennetut ja joustavat tuotteet houkuttelivat uusia brändejä ulos. Lisää lihaksia markkinointiin JCDecaux Finland Oy vahvistaa markkinointiaan ja nimittää Eva Nymanin (38) markkinointijohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Eva Nyman on toiminut JCDecaux’ssa vuodesta 2000 lähtien ja vastannut viimeksi markkinointipäällikkönä yhtiön Suomen ja Ruotsin markkinointiviestinnästä. Nyman on koulutukseltaan MBA. - Uskomme ulkomainonnan jatkavan kasvuaan vuonna 2005. Kansainvälinen vertailu osoittaa, että kasvumahdollisuuksia on myös Suomessa. JCDecaux’n innovatiivinen ote on kiinnittänyt mainostajien huomion ja aiomme panostaa erityisesti tuotekehitykseen ja uusien konseptien luomiseen kuluvan vuoden aikana, sanoo JCDecaux’n tuore markkinointijohtaja Eva Nyman. Ulkomainonnan tutkimuskäytäntö on parhaillaan muuttumassa. Jatkossa ulkomainonnan tehoa voidaan vertailla entistä helpommin muiden medioiden kanssa. Tutkimustapaa työstetään koko ulkomainonnan kentän voimin. - Ulkomainonnan ehdoton etulyöntiasema perustuu tavoittavuuteen ja laajaan peittoon kaupungeissa. Kyseessä on media, joka saavuttaa vaikeasti tavoitettavan ja mainostajia houkuttavan kohderyhmän – nuoret kaupunkilaiset, jatkaa Nyman. JCDecaux vie ulkomainonnan kehitystä eteenpäin Suomessa. Yhtiön viime vuonna lanseeraama Innovate-konsepti toi Suomeen uudet ulkomainonnan ratkaisut, jotka vastaavat mainostajien huomioarvon tarpeeseen. Ulkomainoksiin on nyt mahdollista liittää ääntä, liikkuvaa kuvaa, kolmiulotteisia hahmoja, poikkeuksellisia kokoratkaisuja ja interaktiivisia toimintoja. Lisätietoja: JCDecaux Finland Oy, markkinointijohtaja Eva Nyman, gsm 040-593 3806, puh. 09-759 091, sähköposti eva.nyman@jcdecaux.fi Kuvapyynnöt: JKL Helsinki, Maija Taimi tai Jussi Viskari, puh. 09-68 69 790, sähköposti maija.taimi@jklhelsinki.fi tai jussi.viskari@jklhelsinki.fi