Mainonnan eettinen neuvosto: Animalian mainokset eivät ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastaisia

Report this content

Helsinki – (23.9.2005) – Mainonnan eettinen neuvosto on antanut tänään lausunnon Animalian mainoskampanjasta. Neuvosto katsoi, etteivät mainokset olleet mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastaisia. JCDecaux aloittaa Animalian kanssa neuvottelut kampanjan jatkosta.

Animalian heinäkuussa aloittama eläinten kohtelua koskeva mainoskampanja oli esillä kaupunkien ulkomainosvälineissä päivän ajan. Kampanja keskeytettiin kielteisen kuluttajapalautteen vuoksi. Päätöksen keskeyttämisestä teki ulkomainosyhtiö JCDecaux. JCDecaux pyysi jälkikäteen Mainonnan eettiseltä neuvostolta lausuntoa Animalian mainoksista. Neuvoston lausunnossa mainoksista todettiin, etteivät ne ole mainonnan kansainvälisten perussääntöjen vastaisia. - Pahoittelemme Animalialle asiasta koitunutta haittaa. Olemme Animaliaan yhteydessä kampanjan jatkosta ja toivomme, että mainoskampanja voidaan aloittaa uudelleen, sanoo JCDecaux Finland Oy:n toimitusjohtaja Klaus Kuhanen. JCDecaux perusti päätöksensä kaupunkilaisilta tulleeseen tavanomaista runsaampaan negatiiviseen palautteeseen. - Päätöksestämme syntynyt keskustelu on osoittanut selvästi, että toimintamme oli hätiköityä. Reagoimme mainostilan tarjoajana tilanteeseen liian voimakkaasti, sanoo Klaus Kuhanen. Helsingin kaupungin ja JCDecaux’n väliseen sopimukseen on aikaisemmin lisätty maininta sääntelystä epäsopivan mainonnan osalta. - Helsingin kaupunki edellyttää meiltä aktiivista sääntelyä epäsopivan mainonnan suhteen. Olemme kuitenkin tulkinneet velvoitteitamme väärin kyseisen tapauksen kohdalla. Olemme tilanteen seurauksena tarkistaneet toimintatapojamme ja vältämme jatkossa tekemästä vastaavia päätöksiä, jatkaa Kuhanen. Tapaus ei aiheuta muutoksia JCDecaux’n toimintaan yhteiskunnallisen mainonnan osalta. JCDecaux on tukenut yhteiskunnallista mainontaa eri tavoin jo pitkään ja aikoo tehdä näin myös jatkossa. Lisätietoa: JCDecaux Finland Oy Toimitusjohtaja Klaus Kuhanen puh. + 358 400 811 085 klaus.kuhanen@jcdecaux.fi