Uusi Jeep\®\ Avenger 4xe – hauska hybridineliveto

Report this content
  • Jeep esittelee uuden Avenger 4xe -mallin, joka yhdistää Avengerin erottuvan ulkonäön, kompaktiuden ja muunneltavuuden Jeepin uuteen nelivetojärjestelmään.
  • Uusi 4xe-versio tuo lisää maastokykyä, parantaa ajettavuutta huonoissa keliolosuhteissa ja tuo mukanaan uutta rouheutta palkittuun Avengeriin.
  • Avenger 4xe on varustettu täysin uudella 48 voltin jännitteellä toimivalla hybriditekniikalla, johon on yhdistetty uusi nelivetojärjestelmä sekä automaattinen 6-vaihteinen kaksoiskytkentävaihteisto.
  • Avenger 4xe on enemmän kuin uusi malliversio. Sen muotoilu on ominaista niin ulkoa kuin sisältä, ja nämä muotoiluelementit tuovat myös lisää funktionalisuutta ja kaksi uutta varustetasoa: Upland ja Overland.
  • Uusi etuvetoinen hybridiversio jo nyt Suomeen: etuvetoinen Jeep Avenger e-Hybrid alkaen 31 395 euroa – edullisin Jeep, mutta silti kyvykäs

Jeep juhlistaa rikasta seikkailuperintöään uudella Jeep Avenger 4xe -mallillaan. 4xe-malliversio jatkaa Avengerin menestystarinaa Jeepin mallistossa. Jeep on omistautunut suorituskyvyn ja sähköistymisen edistämiseen johtavana SUV-merkkinä globaalisti. Uusi 4xe tuo hauskuutta, vapautta ja lisää Avengeria maailmaan.

Eric Laforge – Jeepin Euroopan toimintojen johtaja kommentoi: ”Avenger on yksi Euroopan suurimmista menestystarintoista: mallilla on yli 90 000 tilausta, joista melkein 30 % on täyssähköisiä. Tämän menestyksen myötä Avenger 4xe:stä tulee uusi mittatikku B-SUV-segmentissä – se näyttää uniikilta, tarjoaa huippuluokan suorituskykyä ja henkii koko Jeepin perintöä nelivetoisuudellaan”.

Etuvetoinen Jeep Avenger e-Hybrid nyt myynnissä Suomessa

Vuoden Autoksi Euroopassa valitun Jeep Avengerin mallisto laajenee 4xe-nelivedon lisäksi nyt myös e-Hybrid-mallilla. Uusi 48 Voltin tekniikkaan perustuva itselataava hybridi alentaa polttoaineenkulutusta jopa 15 prosentilla vastaavaan bensiinimalliin verrattuna. Kaupungissa voidaan ajaa jopa puolet ajasta pelkällä sähköllä.

Uusi Jeep Avenger e-Hybrid 100 e-DCT-automaatti Longitude on 31 395 euron hinnallaan edullisin uusi Jeep Suomessa. Kyseessä on aito Jeep, joka Selec Terrain -ajotilojen avulla pystyy liikkumaan paikkoihin, joihin tavanomainen etuvetoinen B-SUV ei pääse. Muut Avenger e-Hybridin varustetasot ovat Altitude ja Summit. Uusien e-Hybridien myynti alkaa ma 27.5. ja autoja on Suomessa nopeaan toimitukseen.

Asiakaskeskeistä pioneerityötä ja innovaatioita

Jeep Avenger 4xe on enemmän kuin vain uusi malliversio merkin mallistossa – se symboloi myös sitä, kuinka Jeep vastaa asiakkaiden alati muuttuviin tarpeisiin. Asiakaskeskeisyys on Jeepillä tärkeä lähtökohta, ja uusi Avenger 4xe yhdistää Jeepin ajattoman muotokielen käytännöllisyyteen, huipputeknologiaan ja verrattomaan ajokokemukseen.

Jeep Avenger 4xe on suunniteltu viehättämään erityisesti niitä, jotka nauttivat ulkoilusta ja urheilusta, eivätkä luopuisi nelivedon tuomasta lisäpidosta ja turvasta. Toisaalta Avenger 4xe sopii aivan yhtä hyvin kaupunkilaisille, jotka tarvitsevat kompaktia autoa arjessaan, mutta nauttivat seikkailuista ulkoilmassa viikonloppuna. Avenger toimii myös erottautumistekijänä niille, jotka haluavat erottua massasta.

Vieläkin hauskempi

Jeepin legendaariset neliveto-ominaisuudet ottavat valtavan teknologisen harppauksen Avenger 4xe:ssa lanseerattavan voimalinjan myötä. Uusi innovatiivinen nelivetojärjestelmä yhdistää saumattomasti hybridivoimalinjan hyödyt nelivetoisuuteen. Tekniikan ytimessä toimii 48 V -tekniikalla toimiva hybridijärjestelmä, jossa yhdistyvät 136 hv tuottava 1,2-litrainen bensiiniturbomoottori kahteen erilliseen 21 kW tuottavaan sähkömoottoriin, joista toinen sijaitsee auton etuosassa ja toinen takana. Polttomoottori ja etusähkömoottori ovat yhdistetty uuteen 6-portaiseen kaksoiskytkentävaihteistoon. Järjestelmän avulla Avenger 4xe kykenee liikkumaan lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä. Sähkömoottorit pystyvät tuomaan lisätehoa kiihdytykseen E-Boost-toiminnon avulla Sport-ajotilassa.

4xe-mallin toinen sähkömoottori tuo lisää suorituskykyä: uutuuden kokonaisteho on 136 hv, huippunopeus jopa 194 km/h (+10 km/h verrattuna tavalliseen e-Hybrid-malliin) ja lisäksi kiihtyvyys 0-100 km/h sujuu 9,5 sekunnissa. 4xe-sähkömoottorit tarjoavat normaalia hybridimallia enemmän tehoa: 36 hv ja 25 Nm. Näin olleen kiihtyvyys ja huippunopeus ovat parantuneet, mutta CO2-päästöt ovat nousseet vain minimaalisesti. Parantunut suorituskyky ei siis tule polttoainetaloudellisuuden kustannuksella: asiakkaat voivatkin nauttia nelivedon tuomista hyödyistä hyvällä omallatunnolla.

Nelivetoinen 4xe-versio tuo myös muitakin hyötyjä mukanaan. Mallissa on normaalia Avengeria 10 mm korkeampia maavara (210 mm) ja sen kahluusyvyys on jopa 400 mm.

Enemmän vapautta

Jeep-brändin lupaukset vapaudesta kulminoituvat Avenger 4xe -malliin. Se mahdollistaa pääsyn paikkoihin, joihin muut autot eivät yllä ollen kuitenkin samaan aikaan erittäin ympäristöystävällinen ja nykyaikainen auto.

4xe:n taka-akselilla on 22.7:1-välityssuhde, joka mahdollistaa yksittäiselle takapyörälle jopa 1 900 Nm väännön. Auton etenemiskyky maastossa on näin ollen taattu. Avenger 4xe kykenee nousemaan jopa 40 % kallistuksen omaavia nousuja sorapinnalla ja jopa 20 % nousuja, kun etuakselilla ei ole lainkaan pitoa.

Jeep Avenger 4xe:n nelivetojärjestelmä on erittäin älykäs. Järjestelmä takaa, että neliveto on aina käytettävissä kaikissa tilanteissa. Matalissa nopeuksissa (alle 30 km/h) neliveto on jatkuva 50:50-suhteessa. Keskinopeuksilla (30-90 km/h) taka-akselin veto aktivoituu tarvittaessa. Vaikka tarvetta nelivedolle ei olisi lainkaan, taka-akselin sähkömoottorin on valmiudessa yllättävissäkin tilanteissa. Kun neliveto on aktivoitu, väännön jakautuminen tapahtuu jopa 50:50-suhteessa. Yli 90 km/h nopeuksissa auto on etuvetoinen ja takasähkömoottori kytkeytyy irti akselista polttoaineenkulutuksen minimoimiseksi.

Selec-Terrain-toiminto Avenger 4xe:ssä mahdollistaa kuljettajan valita parhaan mahdollisen ajotilan mihinkä tahansa ajotilanteeseen. Auto-toiminnossa neliveto on käytettävissä, kun sitä tarvitaan – tämä toiminto on optimaalinen normaaleihin arkiajoihin, jolloin tavoitteena on pienet päästöt ja alhainen polttoaineenkulutus. Snow-ajotilassa ajonvakautuksen toiminta muuttuu ja neliveto tukee turvallista etenemistä talvisissa ajo-olosuhteissa. Sand&Mud on räätälöity toimimaan epätasaisessa maastossa optimoimalla vaihteiston ja luistoneston toimintaa. Sport-ajotilassa auton koko nelivetoinen suorituskyky on käytössä hyödyntäen e-Boost-toimintoa taka-akselilla.

Avenger 4xe:n yksi ainutlaatuisista ominaisuuksista on sen innovatiivinen monivarsituentaan perustuva taka-akselirakenne, joka on Jeepin kehittämä. Yleensä Avengeria isommista autoista löytyvä ratkaisu parantaa taka-akselin joustovaraa, mikä lisää mukavuutta huonoissa tieolosuhteissa.

Enemmän Avengeria

Avenger 4xe:stä erottuu massasta aidoilla Jeep-elementeillä, jotka eivät ole vain visuaalisia mutta myös funktionaalisia. Näitä ovat mm. vetokoukku, vakiona tulevat kattokaiteet, jotka mahdollistavat isompien esineiden kuljettamisen katolla, istuimet, joiden materiaali on erittäin kestävää, täysin vedenpitävää, helposti puhtaana pidettävää.

Avenger 4xe:n muotoilussa Jeep priorisoi auton suojaa. Muutoksia tavalliseen Avengeriin ovat uudistetut sumuvalot, jotka sijaitsevat hieman ylempänä ja ulompana. Lisäksi kattokaiteet ja vetokoukku sopivat myös visuaalisesti Jeepin maastohenkiseen tyyliin.

Etu- ja takapuskurit ovat tehty materiaalista, jossa ei pienet naarmut näy. Etupuskuri paljastaa myös etupyörät, mikä tarjoaa lisäturvaa kivisessä maastossa. Myös rekisterikilpi, maskin alaosa ja etututka on suojattu perusmallia paremmin. Avenger 4xe -malliin on saatavilla myös lisävarusteinen konepellin koristetarra, joka tuo näyttävyyttä ja funktionaalisuutta. Tarra on tehty mattapintaisesta materiaalista, mikä vähentää kuljettajan silmiin konepellistä tulevia heijastuksia.

Vakiona Avenger 4xe:ssä tulevat M+S-renkaat, mutta lisävarusteena autoon on saatavilla All Terrain 3PMSF -maastorenkaat, jotka parantavat pito-ominaisuuksia haastavissa maasto-olosuhteissa. Vanteet ovat mustat, jotta auton visuaalinen ilme pysyy taattuna ajotilanteesta huolimatta.

Avengerin hämmästyttävät maastokyvyt ovat vieläkin paremmat uudessa Avenger 4xe:ssä. Lähestymiskulma on nyt 22°, ylityskulma 21° ja jättökulma 35°, maavara on aiempaa suurempi 210 mm ja kahluusyvyys komeat 400 mm. Avenger-seikkailut eivät jää tästä edellä mainituista kiinni.

Lehdistöyhteys:
Max Lange