• JLL/

JLL odottaa ulkomaisten sijoitusten vuokra-asuntoihin jatkavan kasvuaan

Ulkomaiset asuntosijoittajat tulevat seuraavan kahden vuoden aikana ostamaan eri puolilta Suomea useiden satojen miljoonien eurojen edestä vuokra-asuntoja, kiinteistöasiantuntija JLL arvioi. Tämä antaa kotimaisille sijoittajille mahdollisuuden järjestellä salkkujensa koostumusta.

Kansainväliset kiinteistösijoittajat ostivat vuoteen 2016 asti Suomesta lähinnä kaupallisia kiinteistöjä, kuten kauppakeskuksia ja toimistoja.

Tilanne muuttui huhtikuussa 2016, kun LähiTapiola myi kerralla 326 asuntoa pääkaupunkiseudulta Bayerische Versorgungskammerille (BVK). Sen jälkeen Suomen markkinoille ovat tulleet mm. AXA, Barings sekä kansainvälisellä pääomalla pääosin toimiva Avant Capital Partners.

Kaikki toteutuneet kauppasummat eivät ole julkisia, mutta JLL:n tutkimusjohtaja Tero Lehtonen arvioi ulkomaisten yhtiöiden salkuissa olevan yli 600 miljoonan euron edestä asuntoja. Se vastaa noin 6 000 kpl vuokra-asuntoja. Lisäksi enemmistö SATOn omistuksesta on ulkomaisissa käsissä.

“Ulkomaiset sijoittajat ovat pääosin ostaneet Suomesta hieman vanhempaa asuntokantaa. Tämä on antanut kotimaisille sijoittajille mahdollisuuden muokata salkkunsa koostumusta. Ne ovat pystyneet rakennuttamaan uutta tai ostamaan uudempaa, alle 10 vuotta vanhaa asuntokantaa”, Lehtonen arvioi.

Uusia tulijoita luvassa

JLL odottaa Suomeen uusia kansainvälisiä toimijoita.

“Suomen asuntomarkkinat kiinnostavat. Putki on vasta saatu auki”, Lehtonen arvioi.

“Uskomme, että seuraavan kahden vuoden aikana ulkomaiset sijoittajat ostavat useiden satojen miljoonien eurojen edestä lisää. Tällöin ulkomaisten sijoittajien salkuissa voisi olla yli miljardin euron arvosta suomalaisia vuokra-asuntoja”.

Suomi on noussut kansainvälisten sijoittajien suosioon monen tekijän ansiosta. Kilpailu Euroopan suuremmilla markkinoilla on kiristynyt, jolloin sijoittajat etsivät kohteita turvallisiksi koetuilta euroalueen reuna-alueilta.

Pitkän taantuman jälkeen kotimainen talous on piristynyt, mikä on tukenut kasvukeskusten asuntojen hintakehitystä ja vuokratasoja.

“Suomen vuokramarkkinoita pidetään myös kohtuullisen vapaina ja liberaaleina. Sijoittajien kannalta täällä on myös toimiva vuokrasopimuskäytäntö. Suomessa vapaarahoitteisten vuokra-asuntojen osuus on melko korkea”, Lehtonen sanoo.

JLL on toiminut useassa transaktiossa joko ostajan tai myyjän neuvonantajana.

Tero   Lehtonen

358   40 565 5389

Tero.Lehtonen@eu.jll.com

JLL (NYSE: JLL) is a leading professional services firm that specializes in real estate and investment management. A Fortune 500 company, JLL helps real estate owners, occupiers and investors achieve their business ambitions. In 2016, JLL had revenue of $6.8 billion and fee revenue of $5.8 billion and, on behalf of clients, managed 4.4 billion square feet, or 409 million square meters, and completed sales acquisitions and finance transactions of approximately $136 billion. At year-end 2016, JLL had nearly 300 corporate offices, operations in over 80 countries and a global workforce of more than 77,000. As of December 31, 2016, LaSalle Investment Management has $60.1 billion of real estate under asset management. JLL is the brand name, and a registered trademark, of Jones Lang LaSalle Incorporated. For further information, visit http://www.jll.com/.

Avainsanat:

JLL