• JLL/

Tutkimus: Helsingin ydinkeskusta on Suomen ylivoimaisesti houkuttelevin kauppapaikka, Itis on kauppakeskuksista vetovoimaisin

JLL on julkaissut Destination Finland 2016 -tutkimuksen, jossa vertaillaan suomalaisten kaupunkialueiden ja kauppapaikkojen monipuolisuutta ja kaupallista kiinnostavuutta.

HELSINKI, 9.11.2016 – Suomen ylivoimaisesti vetovoimaisin kauppapaikka on Helsingin high street -alue, jonka muodostavat Aleksanterinkatu ja Pohjoisesplanadi sekä niiden välitön lähiympäristö. Kauppakeskuksista vetovoimaisin on Helsingissä sijaitseva kauppakeskus Itis.
Tulokset perustuvat JLL:n uusimpaan tutkimukseen, jossa on tutkittu vetovoimaisten kaupan ketjujen sijoittumista ja muodostettu vetovoimaindeksi, jolla voidaan vertailla kauppapaikkojen monipuolisuutta ja kaupallista kiinnostavuutta Suomessa. Tutkimuksessa tutkittiin yhteensä 80 vetovoimaisen kaupan ketjun kauppapaikkoja Suomessa.
Tutkimuksen mukaan pääkaupunkiseutu on kaupunkialueista kaupallisesti houkuttelevin vetovoimaindeksillä 100. Seuraavaksi vetovoimaisimmat kaupan tarjonnaltaan ovat Tampere (78) ja Turku (73). Neljännen sijan jakavat Oulu, Kuopio ja Jyväskylä vetovoimaindeksillä 56.
Kaupunkikeskustoista vetovoimaisimman alueen, Helsingin high street -alueen kaupallinen kiinnostavuus (78) vastaa yksin koko Tampereen seudun kaupallista kiinnostavuutta. Seuraavaksi vetovoimaisimpia kaupallisia keskusta-alueita ovat Turun keskusta, Hyvinkään keskusta, Oulun keskusta, Tampereen keskusta ja Jyväskylän keskusta.
Kauppakeskuksista vetovoimaisin on Itis Helsingissä (60). Sitä seuraavat Sello Espoossa (52), Jumbo Vantaalla (51), Ideapark Lempäälässä (46), Kamppi Helsingissä (44), Mylly Raisiossa (43) ja Iso Omena Espoossa (43). Verrattaessa vetovoimaindeksiä kauppakeskuksen vuokrattavaan pinta-alaan, nousee Kamppi vertailun kärkeen.
”Helsingin high street -alueen nouseminen vetovoimaiseksi kauppapaikaksi on luonnollista. Monet Suomeen rantautuvat kansainväliset brändit valitsevat nimenomaan ydinkeskustan ensimmäiseksi liikepaikakseen. Uskomme, että pääkaupunkiseudun uusista hankkeista ja kovenevasta kilpailusta huolimatta Helsingin high street -alue tulee säilyttämään asemansa monipuolisimpana ja vetovoimaisimpana kauppapaikkana Suomessa”, toteaa tutkimuksen toteutuksesta vastannut Senior Analyst Aarne Mustakallio JLL:lta.
Tutkimusraportin kokonaisuudessaan voi ladata osoitteesta: http://www.jll.fi/finland/fi-fi/tutkimus/21/destination-finland-2016

Phone: +358 40 541 9106

Email: aarne.mustakallio@eu.jll.com

About JLL