JM Suomen työmaista fossiilittomia

Kaikista vuonna 2024 rakentamisen aloittavista JM Suomi Oy:n työmaista tulee fossiilittomia, eli kaikki työmailla käytettävä energia vaihdetaan alkuperältään fossiilittomaksi. Muutos on JM:lle tärkeä askel kohti ilmastotavoitteiden saavuttamista.

JM-konsernilla on kunnianhimoiset ilmastotavoitteet. Haluamme vähentää rakentamisen aikaisia ilmastopäästöjä mahdollisimman lähelle nollaa vuoteen 2030 mennessä, mikä tarkoittaa lähes 85 %:n vähennystä nykytilanteesta. Yksi keino vähentää päästöjä on tehdä työmaistamme fossiilittomia, eli vaihtaa kaikki työmailla käytettävä energia alkuperältään fossiilittomaksi.

– JM Suomen johtoryhmä on päättänyt, että Suomessa kaikki vuonna 2024 rakentamisen aloittavat työmaat ovat fossiilittomia. Muutos auttaa meitä osaltaan saavuttamaan ilmastotavoitteitamme, joista haluamme pitää kiinni hankalassakin markkinatilanteessa, sanoo JM Suomen toimitusjohtaja Markus Heino.

Ruotsissa JM:n työmaat ovat olleet fossiilittomia syyskuusta 2022 lähtien ja Norjassa konseptin käyttöönottoa valmistellaan.

Käytännön vaikutukset

Fossiiliton työmaa tarkoittaa käytännössä sitä, että työmailla käytetään päästötöntä kaukolämpöä ja sähköä sekä uusiutuvia polttoaineita. Fossiiliton työmaa koskee toistaiseksi vain työmaan aitojen sisällä olevaa toimintaa samaan tapaan kuin muillakin konseptin käyttöön ottaneilla tahoilla (esimerkiksi Päästöttömän työmaan Green Deal).

– Käytännön tasolla muutos vaikuttaa hankintoihimme, sähkön ja kaukolämmön sopimuksiimme sekä urakoitsijoille asettamiimme vaatimuksiin käyttää uusiutuvia polttoaineita. Muutoksen myötä teemme myös aiempaa tarkempaa seurantaa sähkön, kaukolämmön ja polttoaineiden kulutuksesta työmailla, kertoo ympäristö- ja vastuullisuusasiantuntija Visa Kivisaari.

JM Suomi on Green Building Council Finlandin jäsen, ja on #BuildingLife-toimintaohjelman allekirjoittamisen myötä sitoutunut toimimaan kohti hiilineutraalia rakennettua ympäristöä. Fossiilittomat työmaat ovat osa JM Suomen #BuildingLife-toimintaohjelmaa, joka julkaistaan kokonaisuudessaan syksyn aikana.

Lisätietoja:

Visa Kivisaari, ympäristö- ja vastuullisuusasiantuntija, JM Suomi Oy, puh. 046 921 1230, visa.kivisaari@jmoy.fi
Laura Saraste-Mäkinen, viestintäpäällikkö, JM Suomi Oy, puh. 0400 764 148, laura.saraste-makinen@jmoy.fi

JM Suomi Oy on osa JM-konsernia, joka on Pohjoismaiden johtavia asuntojen rakentajia ja asuinalueiden kehittäjiä. Toiminnan pääpaino on asuntojen uudistuotannossa pääkaupunkiseuduilla ja isoissa kasvukeskuksissa Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Konserni toteuttaa myös liikekiinteistöihin ja urakointiin kuuluvia projekteja lähinnä Tukholmassa ja sen lähialueilla. JM pyrkii toiminnassaan pitkäjänteisyyteen ja toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita. Konsernin liikevaihto on noin 1,6 miljardia euroa ja sillä on noin 2 400 työntekijää. Yhtiö on noteerattu NASDAQ Tukholman Large Cap -listalla.