• JM/

JM Suomen työmaista fossiilittomia ensimmäisenä vain asuntoja rakentavana yrityksenä – vähähiilisen betonin käyttöönottoa tutkitaan

JM Suomi siirtyy vähähiiliseen rakentamiseen uusilla työmaillaan kesän aikana. JM Suomi on näin ensimmäinen ainoastaan asuntorakentamiseen keskittynyt rakennusliike, jonka työmaat ovat fossiilittomia. Tämä on luonteva jatke Joutsenmerkittyjen asuntojen rakentamiselle.

JM Suomi haluaa rakennusliikkeiden eturintamassa vähentää rakentamisesta aiheutuvia ilmastopäästöjä, ja JM-konsernin tavoitteena on päästä lähelle nollaa vuoteen 2030 mennessä. Jatkossa alkavat työmaat noudattavat fossiilittoman työmaan konseptia. Ilmastotyössä JM Suomi saa tukea konsernin muilta mailta, ja esimerkiksi fossiilivapaita työmaita on ollut Ruotsissa jo syksystä 2022 lähtien. Norja tulee muutostyössä Suomen kanssa tasatahtia.

– Haluamme niin JM Suomessa kuin koko konsernissakin olla alan edelläkävijä ja ottaa rakentamisessa syntyvät ilmastopäästöt hallintaan mahdollisimman tehokkaasti esimerkiksi laskemalla suunnitteluvaiheesta lähtien kaikkien projektiemme ilmastovaikutukset, vaikka uusi rakentamislaki vaatii ilmastoselvityksen tekemistä uusista rakennuksista vasta vuodesta 2026 alkaen, ympäristö- ja vastuullisuusasiantuntija Visa Kivisaari sanoo.

Rakennusalan tavoitteet ja toiminta vähähiilisen rakentamisen toteuttamisessa ovat merkittäviä, koska kiinteistö- ja rakennusala tuottaa noin kolmanneksen Suomen CO2-kuormituksesta. Olemassa olevien rakennusten energiankäyttö aiheuttaa valtaosan päästöistä, mutta uusien rakennusten koko elinkaaren päästöjä tarkasteltaessa, ovat rakentamisen aiheuttamat päästöt hyvin merkittäviä. Uudistuva rakentamislaki kannustaa myös rakennusmateriaalien valmistajia kertomaan aiempaa kattavampaa tietoa tuotteidensa valmistuksessa syntyneistä päästöistä. Tämä auttaa rakentajia laskemaan projektiensa hiilijalanjälkeä täsmällisemmin.

JM Suomen uudet työmaat fossiilittomia

JM Suomen kaikki tänä vuonna alkavat uudet työmaat ovat fossiilittomia. Käytännössä tämä tarkoittaa nyt kesällä alkavia työmaita Helsingissä ja Espoossa.

– Olemme ensimmäinen pelkästään asuntorakentamiseen keskittynyt rakentaja, joka ottaa fossiilivapaa työmaa -konseptin käyttöön Suomessa. Esimerkiksi julkisella puolella päästöttömyyttä on vaadittu jo isoissa kaupungeissa. Asuntorakentamisessa olemme edenneet pitkäjänteisesti ja etsineet monipuolisesti ympäristöystävällisempiä ratkaisuja. Tästä saimme myös EPSI Rating -tutkimuksessa asukkailta hyvää palautetta, Kivisaari selventää.

Fossiiliton työmaa tarkoittaa tiivistetysti sitä, että kaikki työmaalla käytettävä energia on alkuperältään fossiilitonta eli esimerkiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotettua kaukolämpöä ja sähköä. Myös työkoneissa käytetään uusiutuvan sähkön lisäksi uusiutuvia polttoaineita. Fossiilittomuus liittyy työmaalla tapahtuvaan toimintaan, muttei esimerkiksi materiaalien kuljetukseen. Kriteerit velvoittavat myös työmaalla toimivia urakoitsijoita ja alihankkijoita.

Ilmastotiekartta ja hiilijalanjäljenlaskenta Joutsenmerkin rinnalle

Kivisaari kertoo, että ilmastotyöhön liittyy fossiilittoman rakentamisen lisäksi JM Suomen testaaman vähähiilisen betonin käyttöönotto ja rakennustyömaiden hiilijalanjäljen laskenta, joka aloitettiin kaikissa projekteissa vuonna 2023. Laskennassa saadaan selville, paljonko CO2-päästökiloja syntyy rakennettua neliömetriä kohden rakennuksen elinkaaren aikana. Hiilijalanjälkilaskentaa tarvitaan lakiuudistuksen ja uusien EU-velvoitteiden lisäksi myös yritysten omien vastuullisuustavoitteiden seurantaan ja raportointiin.

– CO2-päästöjen vähentäminen on luonteva jatke Joutsenmerkin mukaiselle rakentamiselle, jossa otetaan huomioon esimerkiksi materiaalien ympäristöystävällisyys ja turvallisuus sekä energiatehokkuus ja kestävyys. Aikaisemmin rakennusalalla on keskitytty ilmastopäästöjen osalta lähinnä epäsuorasti rakennusten energiatehokkuuteen, mutta on nykypäivää tarkastella päästöjä rakennuksen koko elinkaaren ajalta, Kivisaari kertoo.

JM Suomi on Green Building Council Finlandin jäsen ja on allekirjoittanut myös #BuildingLife -toimintaohjelman, joka tähtää hiilineutraaliin rakennettuun ympäristöön Suomessa 2035. JM Suomi on nyt julkaissut toimintaohjelmaan liittyvän oman ilmastotiekarttansa.

Vähähiilisen betonin käyttöönottoa tutkitaan

JM jatkoi viime talvena Konalan työmaalla vähähiilisten valubetonien kokeiluja. Kivisaari kertoo, että vähähiilisten betonien käyttöönottoa valmistellaan pilotoinnin tulosten perusteella. Ruotsissa JM on jo kokonaan siirtynyt käyttämään sikäläisittäin vähähiilisyysluokiteltua betonia.

– Vähähiilisessä betonissa päästöjä onnistutaan vähentämään korvaamalla betonissa sementin osuutta muilla sidosaineilla. Olemme halunneet tutkia erityisesti sitä, kuinka vähähiiliset betonit vaikuttavat rakennusprosessiimme kylmissä olosuhteissa, jolloin betonin lujuuden kehitys on lämpimiä vuodenaikoja hitaampaa. Rakennamme välipohjat työmaalla käsityönä, joten meidän pitää pystyä luotettavasti ja turvallisesti käyttämään vähähiilisiä tuotteita vaihtelevissa olosuhteissa, myös talvella.

– Vähähiilisen betonin hyödyntäminen vähentää merkittävästi ilmastopäästöjä, koska betonia käytetään suuria määriä. Olemme kokeilleet vähähiilisiä betoneja, joiden päästöt ovat vähintään 15 prosenttia ja 30 prosenttia tavanomaista betonia pienemmät, Kivisaari tiivistää.

Vähähiilisen betonin tuotekehitys on yksi esimerkki siitä, miten rakennustuoteteollisuus ja rakentajat voivat yhdessä päästä kohti vähähiilistä rakentamista ja rakennuksen elinkaarta.

Lisätietoja:
Visa Kivisaari, ympäristö- ja vastuullisuusasiantuntija, JM Suomi Oy, puh. 046 921 1230, visa.kivisaari@jmoy.fi
Laura Saraste-Mäkinen, viestintäpäällikkö, JM Suomi Oy, puh. 0400 764 148, laura.saraste-makinen@jmoy.fi

JM Suomi Oy on osa JM-konsernia, joka on Pohjoismaiden johtavia asuntojen rakentajia ja asuinalueiden kehittäjiä. Toiminnan pääpaino on asuntojen uudistuotannossa pääkaupunkiseuduilla ja isoissa kasvukeskuksissa Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Konserni toteuttaa myös liikekiinteistöihin ja urakointiin kuuluvia projekteja lähinnä Tukholmassa ja sen lähialueilla. JM pyrkii toiminnassaan pitkäjänteisyyteen ja toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita. Konsernin liikevaihto on noin 1,3 miljardia euroa ja sillä on noin 2 100 työntekijää. Yhtiö on noteerattu NASDAQ Tukholman Large Cap -listalla.