• JM/

JM Suomi nousi kärkeen EPSI Rating -tutkimuksessa kestävyydessä ja tuotelaadussa

Tuoreessa uudisasuntorakentamisen EPSI Rating -tutkimuksessa JM Suomi sijoittuu ykköseksi tuotelaadussa ja kestävyysindeksissä. Tulos kertoo siitä, että yhtiön uusien asuntojen ostajat ovat olleet tyytyväisiä esimerkiksi asuntojen materiaaleihin ja varustetasoon. Rakentajana JM Suomi koetaan sosiaalisesti, ympäristöllisesti ja taloudellisesti vastuulliseksi toimijaksi.

JM Suomi nousi suomalaisista uudisasuntorakentajista ykköseksi EPSI Rating -tutkimuksen kestävyysindeksissä, joka kertoo yrityksen ympäristötietoisuudesta ja vastuullisuudesta. JM Suomi oli viimeksi sijalla neljä. Ympäristövastuullinen rakentaminen ja alan ympäristötietoisuuden lisääminen ovat yrityksen toiminnan peruspilareita. Kyselyn mukaan vastaajat ovat huomanneet vastuullisen rakentamisen teemat ja niillä on vastaajille merkitystä.

JM Suomen kaupallinen johtaja Susanna Virta uskoo, että asiakkaat antavat arvoa kestävässä rakentamisessa esimerkiksi sille, että kaikki vuodesta 2018 lähtien suunnitellut JM-kodit on rakennettu Joutsenmerkki-kriteerien mukaisesti. Yli puolet vastaajista kertoi ympäristöystävällisyyden näkyvän asuntojen materiaalivalinnoissa ja -vaihtoehdoissa.

– Tuotelaadun ykkössija on myös hieno asia. Kyselyyn vastanneet ovat arvostaneet JM Suomen kodeissa hintaan kuuluvia materiaaleja sekä keittiön ja märkätilojen varustustasoa. Asukkaat olivat tyytyväisiä myös asuntojen virheettömyyteen. Lisäksi saimme erinomaisen tuloksen aikataulussa pysymisestä, Virta kertoo.

Rakentamiseen liittyvän tuotelaadun lisäksi JM Suomi oli vuoden 2023 tutkimuksessa ensimmäisellä sijalla suunnittelun laatuindeksissä.

Kokonaisuudessa saa rahalle vastinetta

JM Suomen asiakastyytyväisyys kasvoi eniten verrattuna muihin kyselyssä mukana olleisiin yrityksiin. JM Suomi sai myös alan keskiarvoa paremman arvosanan siitä, että on tarjonnut vastinetta rahalle asunnon osalta kokonaisuudessaan.

– Asiakastyytyväisyytemme kasvoi hyvän tuotelaadun lisäksi muun muassa koetussa palvelun laadussa ja imagossamme. Myös brändimielikuvamme kaksinkertaistui edelliseen kyselyyn verrattuna. Olemme muihin isoihin asuntorakentajiin verrattuna Suomessa vielä melko tuntematon, joten brändimielikuvan kasvu on meille tärkeää, Virta toteaa.

Rakennusala säilyttänyt luottamuksen

Vuosi 2023 on ollut uudisasuntotuotannolle haastava. Tuoreessa EPSI Rating -tutkimuksesta kuitenkin selviää, että uudisasunnon ostaneiden asiakastyytyväisyys on säilynyt korkealla tasolla, eikä luottamus alaa kohtaan ole laskenut.

EPSI Ratingin tekemä vuosittainen tutkimus on kattavin uudisrakennusalan tutkimus Suomessa ja se sisältää vuodelta 2023 koko toimialan asiakastyytyväisyyden, sekä julkisessa rankingissa mukana olleiden viiden yhtiön tulokset. Tutkimus aloitettiin vuonna 2016 yhteistyössä Rakennusteollisuus RT:n kanssa. EPSI Rating on

riippumaton ja voittoa tavoittelematon akateeminen organisaatio, jonka analyysimalli perustuu yli kolmen vuosikymmenen tutkimustyölle.

Lue lisää tuloksista Rakennusteollisuus RT:n sivuilta.

Lisätietoja:

Susanna Virta, kaupallinen johtaja, JM Suomi Oy, puh. 040 032 3080, susanna.virta@jmoy.fi
Laura Saraste-Mäkinen, viestintäpäällikkö, JM Suomi Oy, puh. 0400 764 148, laura.saraste-makinen@jmoy.fi

JM Suomi Oy on osa JM-konsernia, joka on Pohjoismaiden johtavia asuntojen rakentajia ja asuinalueiden kehittäjiä. Toiminnan pääpaino on asuntojen uudistuotannossa pääkaupunkiseuduilla ja isoissa kasvukeskuksissa Ruotsissa, Norjassa ja Suomessa. Konserni toteuttaa myös liikekiinteistöihin ja urakointiin kuuluvia projekteja lähinnä Tukholmassa ja sen lähialueilla. JM pyrkii toiminnassaan pitkäjänteisyyteen ja toteuttaa kestävän kehityksen periaatteita. Konsernin liikevaihto on noin 1,4 miljardia euroa ja sillä on noin 2 200 työntekijää. Yhtiö on noteerattu NASDAQ Tukholman Large Cap -listalla.