Forest & Photonics haastaa metsäalan hyödyntämään virtuaalitodellisuutta

Report this content

- Ohjelmassa metsien virtuaalista mallintamista, älykkäitä metsäkoneita ja huippupuhujia

Tiedotusvälineille 6.6.2017

Maailman merkittävimpiin fotoniikkaa ja metsäbiotaloutta yhdistäviin tapahtumiin kuuluva Forest & Photonics järjestetään tänä vuonna Kolin kansallispuistossa 20.-21. syyskuuta. Tarjolla on syvälle teknologiaan ja pitkälle tulevaisuuteen katsovia tutkimus-, teknologia- ja sovellusesittelyitä sekä yritysesimerkkejä fotoniikan ja metsäalan risteyskohdista.

Fotoniikka eli valotiede tarkoittaa valon tuottamista, käsittelyä ja tarkkailua. Fotoniikkaa hyödynnetään esimerkiksi virtuaalitodellisuus- ja konenäkösovelluksissa. Metsäbiotalous puolestaan viittaa uusiutuvan puubiomassan hyödyntämiseen paperi- ja sahateollisuuden ohella myös korkeamman jalostusarvon tuotteissa, kuten kosmetiikassa ja tekstiileissä.

Kansainväliselle tiede- ja teollisuusyhteisölle suunnattu tapahtuma järjestetään nyt kolmatta kertaa. Yksi tapahtuman painopisteistä on fotoniikan avulla toteutettava metsien virtuaalinen mallintaminen. Virtuaalitodellisuutta ja lisättyä todellisuutta (VR/AR) hyödyntävät sovellukset mahdollistavat tarkan, tehokkaan ja luontoa kunnioittavan metsänhoidon sekä esimerkiksi puuraaka-aineen alkuperän täsmällisen seurannan läpi koko jalostusketjun.

”Fotoniikka muuttaa maailmaa paljon enemmän kuin yleisesti tiedetään. Vaikkapa nopeat valokuituyhteydet, virtuaalitodellisuus ja konenäkö perustuvat fotoniikkaan: niiden kaikkien taustalla on kyky tuottaa ja tunnistaa valon eri aallonpituuksia erittäin tarkasti. Forest & Photonicsin tavoite on löytää lisää sovelluskohteita törmäyttämällä tutkijoita ja teollisuutta”, tapahtumasta vastaava Joensuun Tiedepuiston kehityspäällikkö Juha Purmonen kertoo.

Forest & Photonics 2017 -tapahtuman teemoja ovat metsien virtuaalinen mallintaminen, metsäbiotalouden tuotantoketjut, teollisuuden prosessit sekä virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen. Tapahtumapaikka on Sokos Hotel Koli, Ylä-kolintie 39, Kolin kansallispuisto. Ohjelma tarkentuu kesän aikana.

Tietoja edellisestä vuoden 2016 tapahtumasta: http://netprofile.fi/tiedotteet/forest-photonics-avoimuuden-avulla-suomi-elaa-metsasta-myos-tulevaisuudessa/

Lisätietoja:

https://twitter.com/forestphotonics, #forestphotonics

Juha Purmonen
Kehityspäällikkö, Joensuun Tiedepuisto Oy
Email juha.purmonen@tiedepuisto.fi

Fotoniikka on valon tuottamiseen, käsittelyyn ja tarkkailuun perustuva modernin optiikan alue, joka mahdollistaa esimerkiksi seuraavan sukupolven elekäyttöliittymien toiminnan. Lukuisten sovellusalueidensa ja erittäin suurten kasvuodotustensa vuoksi fotoniikka on nostettu yhdeksi EU:n avainteknologioista. Suomen suurin fotoniikan yliopistoyksikkö ja yritysekosysteemi sijaitsee maailmanluokan fotoniikkakeskukseksi nousseessa Joensuussa. Lisätietoa: www.tiedepuisto.fi.

Metsäbiotalous tarkoittaa uuden liiketoiminnan synnyttämistä uusiutuvia luonnonvaroja hyödyntämällä ja eri toimialojen vahvuuksia yhdistämällä. Tavoitteena on uusien tuotteiden, prosessien, materiaalien ja energiamuotojen kehittäminen innovatiivisilla ja ekologisesti kestävillä tavoilla. Innovaatiot syntyvät usein toimialojen rajapinnoilla – yhden prosessijäte voi olla toiselle käänteentekevä raaka-aine. Yksi metsäbiotalouden merkittävistä keskittymistä sijaitsee Joensuussa. Lisätietoa: www.tiedepuisto.fi, http://bit.ly/2qRUd1O

Avainsanat: