59 % suomalaisista autoilijoista pitää vastuullisuutta tärkeänä autoillessa – näin huomioit vastuullisuuden autokaupoilla

Yhä useampi suomalainen autoilija etsii autokaupasta vastuullisempaa vaihtoehtoa nykyiselle autolleen. Jopa 59 prosenttia suomalaisista autoilijoista pitää vastuullisuutta tärkeänä autoillessa. Tiedot selviävät K-Auton toteuttamasta Autoilun suunta -tutkimuksesta.

Kysyttäessä, mitkä asiat autoilun vastuullisuudessa mietityttävät eniten, suomalaiset autoilijat nostavat kärkikolmikkoon auton valmistukseen tarvittavat raaka-aineet, niiden riittävyyden ja ympäristövaikutukset (41 %), autoilun liikenneturvallisuuden (39 %) ja liikenteen päästöt (37 %).

”Viimeisten vuosien aikana autoilu on ottanut valtavia harppauksia vastuullisuudessa niin päästöjen kuin liikenneturvallisuuden osalta. Autoilun päästöt ovat pienentyneet merkittävästi kaikissa käyttövoimissa, ja täyssähköautot näyttävät suuntaa päästöttömyydellään. Samoin liikenneturvallisuutta parantavien, modernien turvallisuusvarusteiden lukumäärä on kasvanut merkittävästi uusissa autoissa”, kertoo K-Auton liiketoiminnan tuesta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja Kimmo Vainio

Vastuullisuus nousee merkittäväksi tekijäksi myös silloin, kun suomalaiset autoilijat listaavat kriteerejä seuraavalle autolleen. Yli 60 prosenttia suomalaisista autoilijoista kertoo, että tärkeä kriteeri seuraavan auton valinnassa on autoilun päästöjen vähentäminen, kun taas 76 prosentille tärkeä kriteeri on turvallisuuden parantaminen. Kun tarkastellaan sähköauton hankintaa, 59 prosenttia vastaajista määrittelee hankintakriteeriksi ympäristöystävällisyyden ja vastuullisuuden.

Näin huomioit vastuullisuuden autokaupoilla

Apua vastuullisemman auton valintaan kannattaa kysyä ammattitaitoisilta automyyjiltä, jotka osaavat neuvoa asiakkaita myös vastuullisuuskysymyksissä. Mikäli haluaa tehdä vastuullisemman valinnan autokaupassa, kannattaa kiinnittää huomioita näihin asioihin:

1. Auton ympäristövaikutukset ja pieni kulutus kulkevat käsi kädessä. Kannattaa siis valita käyttötarpeisiin nähden mahdollisimman vähän kuluttava auto ja huolehtia, että oma ajotapa on taloudellinen.

1. Mitä uudempi auto, sitä varmempi valinta vastuullisuuden näkökulmasta. Uusissa autoissa hyödynnetään uusinta teknologiaa, mikä puolestaan vaikuttaa suoraan auton vastuullisuuteen. Käyttövoimasta riippumatta uudempi auto kuluttaa aina vähemmän kuin vastaavanlainen vanhempi auto. Uusissa autoissa monet liikenneturvallisuutta edistävät varusteet ovat vakiona, ja ne auttavat kuljettajaa turvallisessa ajossa.

1. Täyssähköautoilla voi ajaa täysin päästöttömästi, jos niihin lataa sataprosenttisesti uusiutuvaa energiaa. Myös uusien bensiini- ja dieselautojen hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöt ovat vähentyneet viimeisen vuosikymmenen aikana merkittävästi.

”Perusperiaatteena voi todeta, että uudempi auto on aina vastuullisempi valinta kuin vastaavanlainen vanhempi auto, sillä autot ovat kehittyneet niin paljon vastuullisuuden eri ulottuvuuksien näkökulmasta. Esimerkiksi päästöjen osalta viimeisen vuosikymmenen aikana uusien, ensirekisteröityjen autojen hiilidioksidipäästöt ovat laskeneet merkittävästi. Autoilun sähköistyminen edistää tämän positiivisen suunnan kehittymistä voimakkaasti. Samaan aikaan on hyvä muistaa, että Suomen autokanta ikääntyy kovaa vauhtia ja se on huono suunta vastuullisuuskehityksen näkökulmasta”, Vainio kiteyttää.

Vastuullisemman autoilun osalta olennaista on myös kuljettajan omat toimintatavat. Jokaisen autoilijan kannattaakin opetella oman auton käyttövoimalle sopiva taloudellinen ajotapa, jolloin auto kulkee pienemmällä kulutuksella ja vähemmillä päästöillä. Taloudellisen ajotavan ytimessä ovat ennakointi, pyrkimys mahdollisimman tasaiseen nopeuteen ja maltillinen kiihdyttely sekä jarruttelu.

Autoilun suunta -tutkimus tarjoaa näkemyksiä suomalaiseen autoiluun nyt ja tulevaisuudessa

K-Auton Autoilun suunta -tutkimus kertoo, miltä näyttää autoilun maailma, kun äänen saavat suomalaiset autoilijat. Autoilun suunta -tutkimus toteutettiin Norstatin internet-paneelissa syyskuussa 2022. Kohderyhmänä olivat 18–74-vuotiaat suomalaiset autoilijat. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1023 ja se edustaa kohderyhmää sukupuolen, iän ja asuinpaikan osalta.

K-ryhmän viestintä, p. 010 53 50200 (ark. 9-16), viestinta@kesko.fi
Kimmo Vainio, K-Auton liiketoiminnan tuesta ja vastuullisuudesta vastaava johtaja, p. 010 533 8510 kimmo.vainio@k-auto.fi

K-Auto on osa suomalaista K-ryhmää ja toimii yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa. K-Auton tavoitteena on tuoda suomalaiseen autoiluun merkkejä tulevaisuudesta, ja se tarjoaa asiakkailleen uudet autot, vaihtoautot sekä monikanavaiset autoalan palvelut. K-Auto Oy toimii Volkswagen‐, Audi‐, SEAT‐, CUPRA-, Porsche‐ ja Bentley-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa sekä SEATin osalta myös Baltiassa. www.k-auto.fi