Etelä-Suomessa renkaanvaihtoruuhka alkoi päivässä kevään tultua – näin selvität itse, minkä ikäisillä renkailla ajat ja olisiko jo aika hankkia uudet

Pitkän talven jälkeen näyttää siltä, että kevät on vihdoin saapunut Suomeenkin. Kevään alkaminen tietää perinteisesti myös renkaanvaihtosesongin kiihtymistä täyteen vauhtiin, mikä näkyy K-Auton rengaspalveluissa ruuhkapiikkinä.

"Vaihtosesonki alkoi tänä vuonna vauhdilla, joten vähintäänkin aika vaihtoon kannattaa varata netin kautta pikimmiten, mikäli sitä ei ole vielä tehnyt", kannustaa K-Auton varaosajohtaja Jani Lindgren

Osa haluaa vaihtaa renkaat kotipihassa sen sijaan, että hyödyntäisi ammattilaisten apua. Mitä kaikkea pitää huomioida, jos ryhtyy omin voimin vaihtopuuhiin?

Kysyimme vinkit K-Autolla renkaista vastaavalta tuotepäälliköltä Lasse Wiramalta

Alkuun varmasti se vinkeistä tärkein: jos et ole täysin varma, miten renkaat tulee vaihtaa, työ kannattaa suosiolla jättää ammattilaisen vastuulle. Jos kuitenkin päätät vaihtaa ne kotona, suosi seuraavia askelmerkkejä:

• Selvitä renkaidesi ikä. Ikä selviää valmistusajankohdasta, joka on merkitty renkaan kylkeen DOT-merkinnän yhteyteen neljällä numerolla. Numerosarja koostuu viikkonumerosta ja vuosiluvun kahdesta viimeisestä numerosta. Esimerkiksi luku 0210 tarkoittaa viikkoa 2 vuonna 2010. Renkaiden käyttöiäksi suositellaan enintään kuutta vuotta ja kokonaisiäksi enintään 10 vuotta (mukaan lukien uusien renkaiden varastointi ennen käyttöönottoa). Suosittelemme kääntymään rengasammattilaisen puoleen tätä vanhempien renkaiden käyttökelpoisuuden varmistamiseksi.

• Muista tarkastaa rengaspaineet ja säätää ne oikeiksi. Renkaisiin voi useimmiten asettaa esimerkiksi 0,2 baria suuremman ilmanpaineen kuin ajoneuvon valmistaja suosittelee. Painemittareissa voi olla pieniä heittoja, mikäli niitä ei ole kalibroitu. Pieni ylipaine on renkaan ja ympäristön kannalta paljon parempi kuin alipaine, joka aiheuttaa suurempia päästöjä ja renkaan nopeampaa kulumista. Mikäli yhdestä renkaasta on kadonnut painetta enemmän kuin muista, on siinä todennäköisesti vuoto. Tällöin rengas kannattaa viedä ammattilaiselle tarkempiin tutkimuksiin. Ammattilainen selvittää, voiko vuodon korjata vai pitääkö renkaita uusia kokonaan.

• Irrallaan olevien renkaiden kulutuspinta on myös hyvä tarkastaa silmämääräisesti naulojen, ruuvien tai muiden terävien esineiden varalta. Pultteja ei saa jättää liian löysälle, mutta niitä ei toisaalta kannata kiristää liian tiukallekaan. Kiristämällä renkaat juuri oikeaan momenttiin ne pysyvät kiinni, mutta myös lähtevät irti seuraavassa vaihdossa. Muista aina noudattaa työskentelyssä autonvalmistajan ohjeistusta!

• Varaa riittävästi tilaa turvalliselle työskentelylle. Tarvitset myös tukevan ja tasaisen alustan sekä kunnollisen tunkin. Ennen kuin nostat autoa, laita käsijarru ja vaihde päälle tai käytä automaattivaihteisessa autossa parkkiasentoa. Löysää pyöränpultteja vain sen verran, että ne aukeavat ilman voimaa renkaan ollessa nostettuna. Myös pyöräkiilojen käyttö on suositeltavaa. On mahdollista, että kesä- ja talvirenkaissa on erilaiset pyöränpultit, joten ole huolellinen, että käytät oikeita pultteja.

• Kiinnityspinnat eli pyörännapa ja vanteen kiinnityspinta on hyvä puhdistaa ruosteesta ja hapettumista harjaamalla. Tällä ehkäistään epäpuhtauksista aiheutuvia pyöränpulttien löystymisiä ja pahimmassa tapauksessa pyörän irtoamisia.

• Varmista renkaiden oikea pyörimissuunta renkaan kyljen merkinnästä. Kaikissa renkaissa ei kuitenkaan ole määrättyä pyörimissuuntaa. Useassa uudehkossa autossa on myös erikokoiset renkaat edessä ja takana. Tämä on hyvä huomioida ennen renkaiden kiinnittämistä. Jotta renkaat saa oikeaan ja turvalliseen kireyteen, on suositeltavaa käyttää momenttiavainta kiristyksessä. Mikäli renkaat ovat samankokoiset, asennetaan parempikuntoiset aina taka-akselille turvallisuussyistä. Mutta miksi näin?

Esimerkiksi vesisateen sattuessa huonompikuntoiset eturenkaat varoittavat kuljettajaa, kun ohjattavuus lähtee renkaiden noustessa vesipatjan päälle. Viimeistään tässä vaiheessa kuljettaja tiedostaa ajonopeuden olevan liian suuri ajo-olosuhteisiin nähden ja ymmärtää hiljentää vauhtia. Mikäli huonommat renkaat on asennettu taka-akselille, ne eivät vesiliirtoon jouduttaessa varoita kuljettajaa, vaan seurauksena voi olla auton äkillinen pyörähdys ja pahimmassa tapauksessa ajoneuvon hallinnan voi menettää täysin.

• Tarkista pyöränpulttien kireys noin 100 ajokilometrin jälkeen. Muistathan, että nykyautojen suuret renkaat ovat painavia, eli vaihto edellyttää jonkin verran tekniikan tuntemusta: esimerkiksi rengaspainevalvontajärjestelmä on mahdollisesti kalibroitava renkaanvaihdon jälkeen.

Miksi renkaiden säilytyspaikalla on väliä?

Kun kesärenkaat on saatu alle, on talvirenkaiden säilytyksen vuoro. Viisas autoilija on tarkkana tässäkin.

Renkaat kannattaa aina säilyttää puhtaina sisätiloissa – ei nojaamassa talon seinää vasten tai epämääräisessä kasassa mökin takana.

"Säiden armoilla vanteet ruostuvat tai hapettuvat. Kumikin voi hapertua. Renkaita ei myöskään kannata altistaa suoralle auringonvalolle, UV-säteilylle, kosteudelle, kuumuudelle tai kemikaaleille kuten esimerkiksi liuottimille. Myös sähkömoottorit, kuten kompressorit tuottavat otsonia, joka on vahingollista renkaille. Rengashotellissa renkaat säilytetään aina oikein ja niiden kunto tarkistetaan aina vaihdon yhteydessä", Lasse Wirama sanoo.

Monta asiaa on siis renkaanvaihtajalla muistettavanaan. Siksi varmin ja huolettomin vaihtoehto on teettää renkaanvaihto esimerkiksi K-Auton ammattilaisen luona, joka varmistaa renkaiden kunnon ja tekee asennustyön alusta loppuun oikein.

"Verkkosivujemme kautta varaus hoituu muutamassa minuutissa ja varsinainen vaihtokin nopeasti ja näppärästi", K-Auton Jani Lindgren muistuttaa.

Lisätietoja & haastattelupyynnöt:

Pihla Hakala, viestintäpäällikkö, K-Auto, p. 040 703 1334, pihla.hakala@kesko.fi

K-Auto on osa suomalaista K-ryhmää ja toimii yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa. K-Auton tavoitteena on tuoda suomalaiseen autoiluun merkkejä tulevaisuudesta, ja se tarjoaa asiakkailleen uudet autot, vaihtoautot sekä monikanavaiset autoalan palvelut. K-Auto Oy toimii Volkswagen‐, Audi‐, SEAT‐, CUPRA-, Porsche‐ ja Bentley-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa sekä SEATin ja CUPRAn osalta myös Baltiassa. www.k-auto.fi