K-ryhmä ja IONITY tuovat Suomeen huippunopeat sähköautojen latausasemat

K-ryhmä ja IONITY tuovat Suomeen kolme huippunopeaa suurteholatausasemaa sähköautoille. Markkinoiden tehokkaimmat latausasemat tulevat K-ryhmän kauppapaikkojen yhteyteen Helsingistä Turun, Tampereen ja Lahden suuntaan kulkevien moottoriteiden varsille. Suurteholatausasemat ovat osa IONITY:n Euroopan laajuista latausverkostoa ja ne täydentävät aiemmin kesäkuussa julkaistua uutta K-Lataus-verkostoa.

Suurteholatausasemat tarjoavat sähköautoilijoille 350 kW:n lataustehon. Se tarkoittaa, että 15 minuutissa voi ladata noin 300 kilometrin ajomatkan, kun ladattava sähköauto hyödyntää koko lataustehoa. Nykyiset pikalaturit tarjoavat 50 kW:n lataustehon. Kaikilla kolmella suurteholatausasemalla on latauspiste neljälle autolle.

- K-ryhmä haluaa tuoda uuden ajan liikkumisen jokaisen suomalaisen ulottuville. Kauppapaikkojemme yhteyteen tulevat latauspisteet sulautuvat ylivoimaisen hyvin osaksi asiakkaidemme arkea. Olemme todella iloisia siitä, että ryhdymme yhteistyöhön IONITY:n kanssa. Sen myötä voimme tarjota sähköautoilijoille mahdollisuuden nopeaan ja tehokkaaseen lataamiseen vilkkaimmilla moottoriteillä, joilla ajetaan pitkiä välimatkoja. Samalla Suomi pääsee osaksi IONITY:n yhtenäistä koko Euroopan kattavaa suurteholatausverkostoa, Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman kiteyttää.

IONITY on Volkswagenin, BMW:n, Daimlerin ja Fordin yhteisyritys, jonka tavoitteena on rakentaa tehokas, kattava ja helppokäyttöinen sähköautojen suurteholatausverkosto läpi Euroopan. Latausverkostoon rakennetaan noin 400 suurteholatausasemaa vuoteen 2020 mennessä. Ne toimivat eurooppalaisella CCS-latausstandardilla ja tukevat monen eri merkin sähköautoja.

- Yhteistyömme K-ryhmän kanssa toteuttaa erinomaisesti strategiaamme, jonka mukaan rakennamme verkostoamme hyville sijainneille vahvojen kumppaneiden kanssa. K-ryhmä ymmärtää toiveemme ja jakaa visiomme siitä, että sähköautoilu olisi jatkossa aito vaihtoehto yhä useammalle kuluttajalle. On hienoa päästä tekemään yhteistyötä tällaisen kumppanin kanssa, sanoo IONITY:n operatiivinen johtaja Marcus Groll.

Tarkat suurteholatausasemien sijainnit ja rakennusaikataulu julkaistaan myöhemmin.

Lataaminen julkisella latauspisteellä koetaan kaikkein mieluisimmaksi lataustavaksi

Yhteistyö IONITY:n kanssa on yksi teko, jonka avulla K-ryhmä avaa tietä liikkumisen murrokselle. Aiemmin tässä kuussa kerrottiin, että K-ryhmä rakentaa Suomeen koko maan kattavan sähköautojen latausverkoston.

- Suurin osa eli 59 %* K-ryhmän asiakkaista toivoi tutkimuksemme mukaan Suomeen nimenomaan lisää julkisia latauspisteitä. Kun sähköauton lataaminen hoituu luontevasti kauppareissun tai vaikkapa kahvitauon yhteydessä, ylimääräisiä pysähdyksiä ei tarvita, kuvailee Keskon autokaupan uusista liiketoiminnoista ja latausverkosta vastaava johtaja Heikki Ahdekivi.

Riittävän kattavan ja tehokkaan julkisen latausverkoston ansiosta sähköauto on vaihtoehto entistä useammalle autoilijalle. Parhaimmillaan julkinen latausverkosto voi täyttää asiakkaiden kaikki lataustarpeet, sillä sähköautojen lataukseen liittyvä tekniikka kehittyy vauhdilla, ja sen myötä lataus kerran viikossa riittää hyvin yhä useammalle.

*) Lähde: K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisölle toteutettu online-kysely (17.–24.4.2018, n=1171)

Kesko, autokaupan uusista liiketoiminnoista ja latausverkosta vastaava johtaja Heikki Ahdekivi, heikki.ahdekivi@kesko.fi, puh. 050 523 5868.
Kesko, K-Latauksesta ja sähköisestä liikkumisesta vastaava päällikkö, Olli Tervonen, olli.tervonen@kesko.fi, puh. 050 336 0182
Kesko, viestintäpäällikkö Anna Inget, anna.inget@kesko.fi, puh. 040 835 7077
IONITY, Paul Entwistle, Head of Public Relations, press@ionity.eu, + 49 89 41 41 785 90

K-ryhmän noin 42 000 hengen poikkeuksellisen mukava porukka työskentelee päivittäin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Autamme yli 1 800 kauppaamme palvelemaan asiakkaitaan päivittäistavarakaupassa, rakentamisen ja talotekniikan kaupassa sekä autokaupassa. Teemme työtämme suurella sydämellä huomioiden samalla yhteiskuntaa ja ympäristöä. Olemme jo maailman vastuullisin ruokakauppa ja uudistuaksemme kokeilemme innolla uutta. Teemme tämän, koska haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyillä kuin verkossakin www.kesko.fi.

K Auto Oy toimii Volkswagen-, Audi-, SEAT- ja Porsche-henkilöautojen, Volkswagen Hyötyautojen sekä MAN-kuorma-autojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa sekä SEATin osalta myös Virossa ja Latviassa. Maahantuonnin lisäksi K-Auto toimii merkittävänä autojen vähittäiskauppiaana ja tarjoaa jälkimarkkinointipalveluja omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa. Perinteisen liiketoimintansa ohella K-Auto kehittää erilaisia autoalan palvelukonsepteja ja monikanavaisia palveluja.
www.k-auto.fi.

About IONITY
IONITY is based in Munich and was founded in 2017; it is a joint venture of the BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company and the Volkswagen Group including Audi and Porsche. IONITY’s mission is to build an extensive and reliable High-Power Charging network (HPC) for electric vehicles in Europe to make comfortable long-distance travel a reality. IONITY has been able to secure attractive national and international locations through its strong cooperation partners. IONITY is an internationally registered trademark. www.ionity.eu