Kesko ostaa Volkswagen- ja SEAT-liiketoiminnot Huittisten Laatuautolta

KESKO LEHDISTÖTIEDOTE 03.01.2019 KLO 10.00

Kesko-konserniin kuuluva K Caara Oy on sopinut ostavansa Huittisten Laatuauto Oy:n Volkswagen- ja SEAT-liiketoiminnot Forssassa ja Huittisissa. Kauppaan kuuluvat uusien ja käytettyjen autojen myynti ja autojen huolto- ja jälkimarkkinointipalvelut.

Keskon autokaupan tavoitteena on kasvattaa liiketoimintaa yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa. K-Auton vähittäiskauppayhtiö K-Caara on Suomen suurin Volkswagen-konsernin edustamien merkkien jälleenmyyjä ja sen pyrkimyksenä on markkina-aseman vahvistaminen Volkswagenin, Audin ja SEATin jälleenmyynnissä liiketoiminta-aluetta laajentamalla.

”Nyt toteutettava liiketoimintakauppa tukee strategiaamme ja asemamme Volkswagen-konsernin edustamien merkkien jälleenmyyjänä vahvistuu entisestään. Tällä viikolla julkistettujen liiketoimintakauppojen myötä laajennamme toimintaamme pääkaupunkiseudun ulkopuolella”, sanoo Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman.

Huittisten Laatuauto Oy on palvellut autoilijoita vuodesta 1991 alkaen. Yritys toimii Forssassa ja Huittisissa Volkswagenin ja SEATin jälleenmyyjänä, ja sen toimipisteet palvelevat asiakkaita laajasti koko Hämeen ja Lounais-Suomen alueella.

”Tämä liiketoimintakauppa tukee molempien osapuolien tavoitteita. Pääsemme yhdessä kehittämään K-Caaran vähittäiskaupan laajentumista pääkaupunkiseudun ulkopuolelle, ja samalla K-ryhmän palvelut ja edut tulevat entistä paremmin myös meidän alueemme asiakkaiden hyödynnettäviksi”, sanoo Huittisten Laatuauton toimitusjohtaja Tommi Setälä.

Kaupan kohteena olevien liiketoimintojen yhteenlaskettu pro forma liikevaihto 2018 kesäkuussa päättyneeltä tilikaudelta oli noin 29 milj. euroa. Ostettavissa liiketoiminnoissa työskentelevät henkilöt siirtyvät vanhoina työntekijöinä K-Caaran palvelukseen ja liiketoiminnot jäävät vuokralle olemassa oleviin kiinteistöihin. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa.

Kaupan toteutuminen edellyttää vielä Kilpailu- ja kuluttajaviraston hyväksyntää. Kaupan ennakoidaan toteutuvan vuoden 2019 ensimmäisen kvartaalin aikana.

Keskon autokaupan toimialajohtaja Johan Friman, johan.friman@kesko.fi, puh. 010 533 8451
K Caara Oy:n toimitusjohtaja Martti Muona, martti.muona@kesko.fi, puh. 010 533 3310
Huittisten Laatuauto Oy:n toimitusjohtaja Tommi Setälä, tommi.setala@huttistenlaatuauto.fi, puh. 044 560 1681

Kesko Oyj

www.kesko.fi

K-Auto toimii Volkswagen-, Audi-, SEAT- ja Porsche-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen ja MAN-kuorma-autojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa sekä SEATin osalta myös Virossa ja Latviassa. K-Auto kehittää myös monikanavaisia autoalan palveluja. www.k-auto.fi

K-Auton vähittäiskauppayhtiö K-Caara toimii merkittävänä uusien autojen ja vaihtoautojen kauppiaana ja tarjoaa huolto- ja jälkimarkkinointipalveluja omissa liikkeissään pääkaupunkiseudulla ja Turussa. K-Caaran palveluihin kuuluvat myös mm. vaihtoautojen verkkokauppa, edullisempien vaihtoautojen myymälä sekä leasingpalvelut yrityksille ja yksityisille. www.k-caara.fi

Huittisten Laatuauto toimii Forssan ja Huittisten talousalueiden merkittävänä Volkswagen- ja SEAT-henkilöautojen ja Volkswagen Hyötyautojen jälleenmyyjänä ja huoltopalveluiden tarjoajana. Lisäksi molemmissa toimipisteissä on Skodan huoltopalvelut. www.huittistenlaatuauto.fi

Yrityksestä

K Auto Oy toimii Volkswagen‐, Audi‐, SEAT‐, CUPRA-, Porsche‐ ja Bentley-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa sekä SEATin osalta myös Virossa ja Latviassa. K Auto Oy toimii myös MAN‐kuorma‐autojen ja MAN TGE -pakettiautojen sekä MAN‐ ja Neoplan‐linja‐autojen maahantuojana Suomessa. Maahantuonnin lisäksi K-Auton vähittäiskauppayhtiö K Caara Oy vastaa uusien Volkswagen-, Audi-, SEAT-, CUPRA- ja Bentley-henkilöautojen ja Volkswagen Hyötyautojen myynnistä ja jälkimarkkinointipalveluista sekä vaihtoautojen myynnistä 15 paikkakunnalla. Oy Autocarrera Ab on K Auto Oy:n tytäryhtiö, joka vastaa Porschen myynnistä ja palveluista Helsingissä, Espoossa, Turussa ja Tampereella. MAN‐kuorma‐autojen ja MAN TGE -pakettiautojen sekä MAN- ja Neoplan-linja-autojen myynnistä vastaa MAN Center Espoossa ja koko Suomen kattava MAN-huolto- ja varaosapalvelu palvelee asiakkaita 20 paikkakunnalla. Perinteisen liiketoimintansa ohella K‐Auto kehittää erilaisia autoalan palvelukonsepteja ja monikanavaisia palveluja. Tarjolla on esimerkiksi automerkkikohtaisia verkkokauppoja, mobiiliapplikaatioita ja huollon verkkovarausjärjestelmiä. Yhdessä K-ryhmän kauppojen kanssa K-Auto rakentaa koko maan kattavaa sähköautojen latausverkostoa K-Latausta. K-Caara kehittää puolestaan erilaisia liikkumispalveluita monikanavaisesti. K-Caara‐palvelukonseptiin kuuluvat mm. vaihtoautojen verkkokauppa, leasing‐palvelut yrityksille, yksityisleasing ja autonvuokrauspalvelu. K-Auton uutishuoneen aineisto on tarkoitettu ainoastaan median käyttöön ja se on tekijänoikeussuojattua. Materiaalin tekijänoikeudet kuuluvat K Auto Oy:lle tai sen päämiehille. Materiaalin käyttö kaupalliseen tarkoitukseen ja muuhun levitykseen ei ole sallittua. K Auto Oy on osa K-ryhmää.