Kutsuuko joululiikenne? Nappaa tästä K-Auton asiantuntijoiden vinkit koko perheen turvalliseen matkantekoon!

Jokavuotinen joululiikenne tietää perinteisesti ruuhkia ja mahdollisesti myös hieman kiristyviä hermoja. K-Auton asiantuntijavinkeillä matka sujuu turvallisesti ja leppoisasti perille asti – sitten saa joulu alkaa!

Joulunaika on perinteisesti yksi vuoden vilkkaimmista ajankohdista liikenteessä. Kun autoilijoita on paljon liikkeellä, riskit kolhuihin ja kolareihin kasvavat. Joululiikenteeseen tarvitaan suunnitelmallisuutta, mutta myös pitkää mieltä ja keskittymistä, sillä loppupeleissä tärkein turvallisuustekijä löytyy aina ratin takaa.

Volkswagenin myyntipäällikkö Henri Metsola K-Autolta jakoi autoilijoille napakat vinkit turvalliseen joululiikenteeseen lapsiperheitä unohtamatta.

• Lapsia mukana? Muista nämä täsmätärpit!

"Jos tiedossa on pitkä ajomatka, kannattaa varsinkin perheen pienimmille varata tekemistä autoon. Pelkän puhelimen tai tabletin tuijottamisen sijaan voi vaikkapa selailla sarjakuvia, pelata erilaisia matkapelejä tai kuunnella äänikirjaa ja musiikkia auton bluetooth-yhteyden kautta.

Lasten kanssa matkustaessa on hyvä muistaa, että oikealla pukeutumisella voi olla merkittävä vaikutus koko perheen matkustusmukavuuteen. Kuka tahansa meistä hermostuu, jos joutuu istumaan turvaistuimessa useamman tunnin ajan kuuma toppahaalari päällä. Lasten kanssa kannattaa myös pysähtyä tavallista useammin. Jos mahdollista, valitse sellainen pysähdyspaikka, jossa on lapsille leikkipaikka. Näin pikkuväki pääsee purkamaan istumisesta kertynyttä energiaa tauon aikana.

Kun lapsilla on mukava matkustaa, on yleensä muillakin mukavaa. Näin kuljettajakin pystyy keskittymään liikenteeseen paremmin.”

• Varusteet kuntoon

“Autossa on aina talvisin hyvä olla lämmintä vaatetta mukana kaikille matkustajille. Jos huono tuuri sattuu kohdalle ja matkanteko syystä tai toisesta pysähtyy, voivat lämpimät vaatteet olla tarpeen.

Älä unohda myöskään taskulamppua, varoituskolmiota ja heijastinliiviä. Ne tuovat turvaa, jos matkanteko katkeaa yllättäen ja samalla varmistat niin oman kuin kanssaliikenteen turvallisuuden.”

• Älä pakkaa miten sattuu

“Auton lastaamiseen kannattaa kiinnittää erityistä huomiota. Muissa kuin porrasperäisissä autoissa tavaratilan yläosa on auki matkustamoon. Muista asettaa kaikki matkatavarat tavaratilan suojaverhon tai hattuhyllyn alle tai käytä erillistä tavaratilan väliverkkoa. Äkkinäisissä jarrutus- tai väistötilanteissa on riskinä, että tavaratilasta saattaa lentää tavaroita matkustajien päälle, mikäli niitä ei ole lastattu oikein.

Jos ajat ladattavaa autoa, kannattaa latauspiuha asetella tavaratilaan viimeisenä. Näin se on matkalla ladattaessa ensimmäisenä saatavilla.”

• Pidä auto puhtaana lumesta ja jäästä sekä näkyvyys hyvänä

“Sakeankin lumipyryn keskellä auto pitää puhdistaa huolellisesti ennen liikkeelle lähtemistä, sillä lumen ja jään peittämä auto lisää aina onnettomuusriskiä. Puhdista peilit ja ikkunat. Muista harjata myös ajovalot ja suuntavilkut, jotta kanssakulkijat havaitsevat autosi. Tätä kohtaa ei pidä jättää väliin, vaikka olisi kuinka kiire.”

• Sopiva ajonopeus ja liikennesääntöjen noudattaminen ovat kaiken perusta

”Väistä oikealta tulevaa, käytä kunnolla vilkkua ja muista, että olet väistämisvelvollinen, kun peruutat. Lisäksi autoilijan on annettava tietä jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille – auton ratissa kannattaa siis ennakoida suojatiet äkkijarrutusten välttämiseksi. Nämä ohjeet pätevät myös esimerkiksi parkkipaikoilla, joilla pitää toimia erityisen tarkkaavaisesti. Lisäksi maltti on valttia ajonopeuden suhteen: huolehdi siis, että ajonopeutesi on nopeusrajoitusten mukainen ja riittävän alhainen”, Metsola muistuttaa.

• Tarkkaile ympäristöäsi

“Sopeuta omaa ajoasi kanssa-autoilijoiden toimintaan. Havainnoi ympäristöäsi ja anna muille tilaa. Kiilaaminen ja kaahaaminen eivät kannata, sillä jonot purkautuvat tilaa antamalla yksi auto kerrallaan. Vaikka joulustressi vaivaisi, oma mieli kannattaa pitää tyynenä, sillä ärsyyntyminen ja hätäily vievät huomiota pois itse ajamisesta.”

• Parkkipaikat oma lukunsa

“Parkkipaikoilla peruutellaan paljon ja peruutustilanteissa kolhujen riski kasvaa merkittävästi. Uusien autojen kamerat ja tutkat parantavat näkyvyyttä ja ajoavustimilla voi estää pahimpia kolareita. Silti ympäristöä pitää itsekin tarkkailla huolellisesti. Jos mahdollista, auto kannattaa pysäköidä siten, että pääsee lähtemään liikkeelle keula edellä. Näin näkyvyys on heti parempi.”

• Sattuiko kuitenkin vahinko?

”Vaikka olisi kuinka tarkkana, vahinkoja tapahtuu aina. Peltivahingon sattuessa olennaista on selvittää tilanne heti sekä ottaa ylös toisen osapuolen henkilöllisyys, ajoneuvon tiedot ja vakuutusyhtiö. Korjauksessa eri puolilla Suomea auttaa K-Auton vauriokorjaamo, jossa ammattitaitoinen henkilökunta korjaa auton kuntoon nopeasti ja sujuvasti. Tänä päivänä vahinkotarkastus voidaan toteuttaa myös helposti videopuhelun tai verkon kautta valokuvien avulla, jolloin jouluaskareita ei vahinkotarkastusta varten tarvitse keskeyttää.”

Ja tärkein vinkki loppuun: Varaa riittävästi aikaa, malttia ja leppoisaa mieltä tien päälle

”Matkantekoon kannattaa varata reilusti aikaa ja rentoa asennetta, sillä teillä liikkuu monta muutakin samalla asialla olevaa. Mikäli mahdollista, omat matkat kannattaa ajoittaa muihin ajankohtiin kuin ruuhkahuippuihin. Sujuvan matkanteon voi varmistaa suunnittelemalla pysähdykset jo etukäteen. Sähköautoilijoille latausajankohdat tarjoavat hyvän taukohetken, jonka voi käyttää esimerkiksi kahvitteluun, viimeisten jouluostosten tekemiseen tai vaikka happihyppelyyn”, Metsola sanoo.

Liikkeellä sähköautolla? Muistathan nämä lataamisesta!

Tänä vuonna yhä useampi suuntaa joulunviettoon sähköauton ratissa. Näillä K-Auton sähkölatausverkostosta K-Latauksesta vastaavan Iiro Määttäsen vinkeillä auton lataaminen sujuu jouhevasti pitkälläkin matkalla.

• Kylmässä kulutus kasvaa, joten lataa riittävän usein

”Kylmyys lisää niin sähköauton kuin polttomoottoriauton kulutusta, sillä auton lämmittäminen vie energiaa. Samalla kylmyys voi vaikuttaa lataustehoon: jos auton akku on kylmä laturille saavuttaessa, myös latausteho voi olla totuttua alhaisempi. K-Latauksen lataus on kuitenkin hinnoiteltu kilowattituntipohjaisesti, joten lataustehon laskeminen ei vaikuta latauksen hintaan. Kovalla pakkaskelillä kannattaa silti varautua lataamaan sähköautoa kesäkeliä useammin vaikkapa valtakunnallisessa K-Lataus-verkostossa, joka tarjoaa latausasemia aina Hangosta Äkäslompoloon”, Määttänen sanoo.

• Auton esilämmittäminen kannattaa aina

“Kuten polttomoottoriauto, myös sähköauto kannattaa esilämmittää. Jos vain mahdollista, sähköautolla se kannattaa tehdä latausjohtoon kytkettynä. Sähköautoissa esilämmityksellä voi laskea alkumatkan kulutusta, sillä matkaan lähdettäessä lämpimät sisätilat eivät kuluta akun energiaa samalla tapaa kuin kylmät. Esilämmityksen avulla varmistetaan, että auto toimii parhaalla mahdollisella tavalla sekä parannetaan turvallisuutta ja mukavuutta. Monessa automallissa esilämmitys lämmittää auton sisätilojen lisäksi myös akkua, mikä puolestaan laskee ensimmäisten kilometrien kulutusta, mahdollistaa kylmään akkuun verrattuna suuremmat lataustehot, parantaa suorituskykyä ja samalla jarrutusenergian talteenottoa.”

• Suurteholatauspisteellä tyhjä akku latautuu nopeimmin

"Käytännössä voi toimia vaikkapa niin, että aloittaa matkan lähtöpaikasta sen verran vajaalla akulla, että pääsee varmasti sopivalle latauspaikalle, jossa ottaa suurteholatauspisteeltä taas sen verran sähköä, että pääsee seuraavalla tauko- ja latauspaikalle tai perille määränpäähän. Jos autossa on hyödynnettävissä akun lämmitys latausasemalla, on kuljettajan hyvä tutustua sen käyttöön ja lämmityksen vaatimaan aikaan.

”Parasta mahdollista lataustehoa hakeva lataa suurteholatauspisteellä mahdollisimman tyhjää akkua. Siitä huolimatta pakkasella ei kannata säästellä latausta, kuten ei tankkaustakaan, aivan viimeisille kilometreille saakka. Sähköauton akussa on hyvä pitää noin 50 kilometrin matkan verran puskuria yllättävien tilanteiden varalta."

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:
Pihla Hakala, viestintäpäällikkö, K-Auto, p. 040 703 1334, pihla.hakala@kesko.fi

K-Auto on osa suomalaista K-ryhmää ja toimii yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa. K-Auton tavoitteena on tuoda suomalaiseen autoiluun merkkejä tulevaisuudesta, ja se tarjoaa asiakkailleen uudet autot, vaihtoautot sekä monikanavaiset autoalan palvelut. K-Auto Oy toimii Volkswagen‐, Audi‐, SEAT‐, CUPRA-, Porsche‐ ja Bentley-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa sekä SEATin ja CUPRAn osalta myös Baltiassa. www.k-auto.fi