Onko tässä sähköautojen latauksen tulevaisuus? K-Lataukselta, Audilta ja Plugitilta kiinnostava yhteishanke – tällainen on uuden ajan "latauskontti"

K-Lataus kokeilee tänä keväänä yhteistyössä Audin sekä latausratkaisutoimittaja Plugitin kanssa uudenlaista siirreltävää sähköautojen PRO MOBILE -latausasemaa.

Kyseessä on tarkemmin kuvailtuna neljän CCS-pistokkeen latauskontti, joka on varustettu 290 kWh:n akustolla.

Kontti on parkkeerattu keväthangille Kittilän Leville Zero Pointin vuokraamon parkkipaikalle. Se avautui sähköautoilijoiden käyttöön perjantaina 15. maaliskuuta.

Pilottihanketta on tavoitteena jatkaa Levi-vierailun jälkeenkin.

"Lapin hiihtokeskusten latausmahdollisuudet nousevat säännöllisin väliajoin keskusteluun sähköautoilijoiden parissa. Haluamme nyt osaltamme vastata sähköautoilijoiden toiveisiin uusista latausasemista sekä selvittää, millä mielin tällainen uudenlainen ratkaisu otetaan vastaan. Jos vastaanotto osoittautuu positiiviseksi, kokeilua ehdottomasti jatketaan ja seuraavista kohteista kerrotaan niin pian kuin mahdollista", kertoo K-Latauksesta vastaava Iiro Määttänen K-Autolta.

Kontin kokonaisteho on 240 kW, ja yksittäisen pistokkeen maksimilatausteho on 120 kW. Koko kapasiteetin, eli kaikkien neljän pistokkeen ollessa käytössä latausteho on näin ollen 60 kW per piste.

Kaksi latureista on käytössä K-Latauksen asiakkaille – lataus aloitetaan tuttuun tapaan joko K-Latauksen tunnisteella tai K-Latauksen sovelluksella. Kaksi laturia taas on varattu pelkästään Audin asiakkaille, jotka saavat ladata autoaan kontilla täysin veloituksetta haettuaan ensin Audin avaimia näyttämällä lataustunnisteen Levin Zero Pointista.

"Hanke on osa #Audilife-konseptia, jonka tavoitteena on tarjota Audin asiakkaille merkittäviä etuja eri kohteissa ympäri Suomea", kertoo Audin liiketoiminnasta vastaava Johanna Ali K-Autolta.

Kotimainen kokonaisuus

PRO MOBILE on suunniteltu ja rakennettu Suomessa. Latausjärjestelmä on toimintavarmempi myös heikommalla sähköverkkoalueella akuston huolehtiessa tasaisesta tehonsaannista. Lisäksi tilanteessa, jossa sähköjakelu katkeaa, laitteisto jatkaa normaalia toimintaa energiavaraston turvin.

”Laitteistoon integroidun energiavaraston avulla voidaan tarjota paitsi liityntää suurempaa tehoa myös optimoida sähkön kustannusta”, muistuttaa Plugitin myyntijohtaja Topi Aaltonen

K-Lataus ja Audi ovat molemmat osa K-Autoa. Plugit taas on toiminut K-Latauksen kumppanina K-Latauksen perustamisesta alkaen.

"Uskomme, että tämäntyyppisillä yhteishankkeilla on mahdollista kehittää Suomen latausinfraa entistäkin tehokkaammin", sanoo K-Latauksen Määttänen.

Iiro Määttänen, K-Latauksesta vastaava päällikkö, p. 010 533 8332, iiro.maattanen@k-auto.fi

Pihla Hakala, viestintäpäällikkö, K-Auto, p. 040 703 1334, pihla.hakala@kesko.fi

K-Auto on osa suomalaista K-ryhmää ja toimii yhteistyössä Volkswagen-konsernin kanssa. K-Auton tavoitteena on tuoda suomalaiseen autoiluun merkkejä tulevaisuudesta, ja se tarjoaa asiakkailleen uudet autot, vaihtoautot sekä monikanavaiset autoalan palvelut. K-Auto Oy toimii Volkswagen‐, Audi‐, SEAT‐, CUPRA-, Porsche‐ ja Bentley-henkilöautojen sekä Volkswagen Hyötyautojen maahantuojana ja markkinoijana Suomessa sekä SEATin ja CUPRAn osalta myös Baltiassa. www.k-auto.fi