77 % pitää lahjakorttia mieluisana lahjana – K-ryhmä tuo laajan lahjakorttivalikoiman tuhanteen K-ruokakauppaan

K-RYHMÄ LEHDISTÖTIEDOTE 4.5.2017

K-Citymarketien, K-Marketien ja Neste K -liikenneasemien palveluvalikoima vahvistuu tällä viikolla kattavalla kirjolla lahjakortteja. Lahjakorttien myynnissä on Suomessa vielä matkaa muiden Pohjoismaiden tasolle, mutta aineettomien lahjojen suosio kasvaa meilläkin. K-ryhmän tekemässä kyselyssä 77 % vastaajista piti lahjakorttia mieluisana lahjana.*

K-ryhmä ja VLMedia tuovat tällä viikolla kattavan lahjakorttivalikoiman tuhanteen K-ruokakauppaan. K-Citymarketien, K-Marketien ja Neste K -liikenneasemien valikoimista löytyy jatkossa tunnettujen brändien lahjakortteja (mm. iTunes, Google Play, Spotify, Finnkino, Zalando, Ticketmaster, Lippu.fi), kotimaisia Gift4You-lahjakortteja hemmotteluun, elämyksiin ja seikkailuihin sekä turvallista sähköistä rahaa verkko-ostoksiin tarjoava Paysafecard.

"Laaja lahjakorttivalikoimamme täydentää K-ruokakauppojen palvelutarjontaa ja tekee lahjan antamisesta helpompaa. Tuomme kertaheitolla tuhanteen K-ruokakauppaan kokonaisen lahjaostamisen kategorian, jossa lahjaksi annetaan arvoa, sisältöä, elämyksiä ja kokemuksia", Keskon palvelujohtaja Petri Toivonen sanoo.

"On hienoa aloittaa yhteistyö kasvaviin tuoteryhmiin ja palveluihin aktiivisesti panostavan K-ryhmän kanssa. Nyt toteutettava lanseeraus on Suomessa ainutlaatuinen ja Pohjoismaisessakin mittakaavassa suurimpia. K-ryhmän laaja kauppaverkosto tuo lahjakortit entistä helpommin suomalaisten saataville", sanoo kansainvälisestä ja kotimaisesta lahjakorttiliiketoiminnasta sekä Gift4You-brändistä vastaava VLMedian Business Manager Markus Kovanen.

Aineettomien lahjojen suosio kasvaa myös Suomessa

Suomessa lahjakorttien myynti on vielä kansainvälisesti katsoen vähäistä. Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa lahjakorttien osuus kaikesta lahjaostamisesta on moninkertainen. Yhtenä syynä on ollut lahjakorttien rajoitettu saatavuus Suomessa.

Aineettomien lahjojen suosio on kuitenkin Suomessakin kasvussa. K-ryhmän tekemän kyselyn mukaan lahjakorttia pitää mieluisana lahjana 77 % vastaajista.* Lahjakortti mielletään usein viime hetken lahjaksi ja arjen pelastajaksi. Tästä kertoo se, että lahjakortit ovat kysyttyjä esimerkiksi joulun, äitienpäivän ja ystävänpäivän aivan viime hetkille saakka.

"Nykyisin alkaa olla tyypillistä, että esimerkiksi äitienpäivälahjaksi viedään hemmottelulahjakortti tai valmistuvalle nuorelle iTunes- tai Google Play -kortti. Lahjakortti mahdollistaa myös verkkopalveluiden turvallisen käytön ilman luottokorttia. Lahjakortit ostetaan kehittyneemmilläkin markkinoilla usein kivijalasta ruokaostosten yhteydessä", Petri Toivonen kertoo.

Käynnissä lahjakorttien vuoden toiseksi suurin sesonki – tiesitkö tämän lahjakorteista?

• Lahjakortteja ostetaan Suomessa eniten jouluisin, jolloin suositaan erityisesti elämyslahjakortteja. Toiseksi suurimman sesongin muodostavat kevään juhlat äitienpäivineen ja valmistujaisineen. Myös isänpäivän ja ystävänpäivän alla lahjakorttien myynti kasvaa selvästi.
  • K-ryhmän tekemän kyselyn perusteella lahjan ostaminen on joskus jäänyt viime tinkaan 82 %:lla vastaajista. Sopivan lahjan keksiminen läheiselle on ollut vaikeaa 43 %:lle vastaajista.*
  • Lahjakortti olisi mieluisa lahja 77 %:lle vastaajista. Lahjakortti annetaan todennäköisimmin lahjaksi muulle perheenjäsenelle, ystävälle tai puolisolle.*
  • 44 % vastaajista on lahjakortin saatuaan asioinut liikkeessä tai kokeillut jotakin palvelua, jota ei luultavasti muuten olisi kokeillut.*

 > Tutustu koko lahjakorttivalikoimaan osoitteessa k-ruoka.fi/lahjakortti.

*Lähde: Kysely kaupan palveluista ja lahjakorteista (6.4.–20.4.2017, N=839), K Digital Tutkimuspalvelut.

Petri Toivonen, Palvelujohtaja, Kesko Oyj, puh. 010 532 1912.
Markus Kovanen, Business Manager, VLMedia Oy, puh. 050 538 7532.
Jaakko Mäntyranta, Tiedottaja, Kesko Oyj, puh. 010 532 1964.

Noin 1400 K-ruokakaupan asiakastyytyväisyydestä vastaavat K-ruokakauppiaat, joiden kanssa Keskon päivittäistavarakauppa toimii ketjuliiketoimintamallilla. K-ruokakauppojen ketjuja ovat K-Citymarket, K-Supermarket, K-Market ja Neste K. K-ruokakaupat ovat alansa vastuullisimpia maailmassa. Lisäksi vahvuuksia ovat ylivoimaiset tuoreosastot, ammattitaitoinen palvelu, laajimmat valikoimat, suomalaiset tuotteet ja Pirkka. K-ruokakaupat ovat sekä laadukkaita että edullisia.

K – jotta kaupassa olisi kiva käydä.

Avainsanat: